Informationsmöte Klientadministration Presentation av projektets olika delar 2011-04-19, 13:00 – 14:30 Brian Berg, projektledare OBS! Mötet spelas in.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
NUAK Förnyad förvaltning
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Energi BIM SBUF-projekt för effektivisering av indata från A-modell till energiberäkningssystem Presentation för buildingSmart Energi BIM
Enkel anvisning för planering av projekt
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Utveckling av Er IT-miljö Hjälp med datorproblem Allmän IT-support.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
IT-arbetsplatser Anders Sjöö
Så skapar du en spänstigare It-infrastruktur! Per Bergman, IT-arkitekt
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Pontus Abrahamsson Joakim Örnstedt Startbild Systemkonsult
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Regional digital agenda för Östergötland
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Projektet LUMac NETinfo Anders Sjöö Patrik Sonestad.
Folktandvården Norrland
Att få rätt saker att hända
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Utvärdering av processmognad
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Välkommen till Del 1.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
En effektiv IT-struktur med en gemensam standardarbetsplats
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Operativsystem i nätverk
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Operating Systems Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Anslutning till Mina meddelanden
Regeringsuppdraget 1999 beslutade regeringen om en 3-årig satsning på en breddutbildning inom området GIS Ett samarbete mellan kommunförbund, kommuner,
Myter, fakta och lösningar
Viktigt när du upphandlar molntjänster
VÄLKOMNA! WorkShop 28 januari 2014 Samverkan i regionen och möjligheter med digitalisering inom patologi/cytologi.
Förslag till verksamhetsinriktning och ekonomiska förutsättningar för 2014 SISU-stämman 2011 beslutade attFS ges i uppdrag att i dialog arbeta fram rutiner.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO Direktionens säkerställande av IT- säkerhetsskyd d PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
Personal Computer Hardware (Hårdvaran i PC) Personal Computers And Applications (PC och PC-applikationer)
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
 Installation av Windows Vista (Kapitel 9)  Haidar Al Attar (IT lärare)  Jensen Education.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Operating Systems (Operativsystem) Choosing The Operating Systems (Val av operativsystem)
Public Thomas Mejtoft Residential gateway som enabler för ASP tjänster i hemmet.
Samarbetsaktörer & projekt Länets alla 12 kommuner Från ord till handling Energibalanser Energi- effektiviserings- strategier Klimat- och energistrategier.
Windows Vista: Utrullning Maria Johansson Windows Imaging WIM-filer Flera images per WIM-fil Filbaserat Hårdvaruoberoende Komprimerade Fånga systemläget.
På väg mot Linnéuniversitetet
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
173 dagar kvar ….. Nummer 4 vecka
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

Informationsmöte Klientadministration Presentation av projektets olika delar , 13:00 – 14:30 Brian Berg, projektledare OBS! Mötet spelas in.

Agenda • Bakgrund, syfte och mål • Projektets olika delar – Hantering av Windows-klienter – Hantering av Mac-klienter – Hantering av Linux-klienter – Hantering av tunna klienter • Tidplan för genomförandet - aktuella fokusområden • Projektwebb • Varför medverka i projektet? • Frågor?

Bakgrund, syfte och mål Bakgrund • I och med fusionen mellan Högskolan i Kalmar och Växjö universitet har befintliga klientmiljöer slagits ihop till en gemensam. Under och efter fusionsarbetet har det genomförts ett antal projekt och uppdrag i syfte att anpassa klientmiljön till gemensam standard. Här har det dock oftast handlat om punktinsatser för att lösa aktuella problem som uppkommit och inte om något helhetsgrepp kring klientadministrationen. • IT-avdelningen har identifierat ett antal områden och frågeställningar inom klientadministration som behöver hanteras och IT-ledningen har beslutat att starta ett projekt som tar ett helhetsgrepp kring all klienthantering vid Linnéuniversitetet.

Bakgrund, syfte och mål Syfte • Att få ett helhetsgrepp på all central klienthantering vid Linnéuniversitetet. • Att skapa effektiva och kontinuerliga processer för administration och förvaltning av klientmiljön. Detta inkluderar klienter med Mac, Windows, Linux och Citrix. • Att öka kvaliteten och säkerhet kring klientadministration. • Att minska miljöpåverkan och uppnå universitetets miljömål för IT-rustning.

Bakgrund, syfte och mål Mål • Se över hantering av Windows-klienter -Planera och genomföra övergång från WinXP till Win7. I detta ingår även övergång till Office2010. • Se över hantering av Mac-klienter • Se över hantering av Linux-klienter • Se över hantering av tunna klienter Delmål • Ta fram verktyg för klienthantering (installation, paketering, distribution, patchhantering). • Ta fram standardpaket för respektive klient (hårdvara, OS, programvaror). • Säkerhetsaspekter som backup och kryptering av data på klient, antivirus, mm. • Ta fram rutiner/arbetssätt för klienthantering. • Se över utbildningsbehov kring verktyg, operativsystem, mm.

Projektets olika delar Kan se projektet som 4 delprojekt som var och en hanterar en klienttyp 1.Hantering av Windows-klienter 2.Hantering av Mac-klienter 3.Hantering av Linux-klienter 4.Hantering av tunna klienter

Hantering av Windows-klienter Genomförande • Inventering av befintlig miljö • Ta fram förslag på standardpaket (hårdvara, os, applikationer) • Ge förslag på verktyg för att administrera, distribuera, paketera, patcha och inventera klientmiljön. • Behörigheter till klienter och verktyg. • Ge förslag på strategi/verktyg för backup och kryptering av data på klienten • Ta fram förslag på rutiner för administration av klientmiljön • Se över behov av utbildning för administration av klientmiljön • Installation av beslutade verktyg, införande av beslutade rutiner, utbildningsinsatser Utvärdering • Utvärdera verktyg, standardpaket, rutiner, utbildningsinsatser

Hantering av Windows-klienter Övergång från WinXP till Win7/Office2010 • Inventering av befintlig klientmiljö avseende datorer, skrivare, drivrutiner, applikationer, mm som behövs för att ta fram strategi för övergången • Ta fram strategi för övergång till Win7 • Ta fram förslag på modeller för Dell/Fujitsu som ska köra Win7 • Ta fram förslag på standardpaket för beslutade modeller (programvaror, OS-version pro/enterprise, 32- eller 64-bit) • Testa standardpaket/mallar för beslutade modeller (hård- och mjukvara) • Ta fram strategi för migrering av användardata och applikationsinställningar (beroende av om vi väljer att även uppgradera befintliga datorer med XP) • Skapa deployment-lösning • Pilottest av utrullning på avdelning/institution • Fullskalig utrulling LNU • Utbildning av administratörer/slutanvändare (specifikt Office2010)

Hantering av Windows-klienter Övergång från WinXP till Win7/Office2010 Varför välja Windows 7? • Windows XP är ett 10 år gammalt operativsystem. Microsoft har annonserat att support för Windows XP kommer att upphöra • Vissa nya programvaror och ny hårdvara levereras endast med stöd/drivrutiner för Vista/Windows7. • Säkrare operativsystem genom att erbjuda UAC, Ipsec, krytering av data på klient, m.m. • Bättre energisparfunktion i Win7 vilket ger lägre energikostnader. • mm

Hantering av Windows-klienter Övergång från WinXP till Win7/Office2010 Saker som kan försvåra/påverka strategin för övergång till Win7 • Äldre programvara som fortfarande används och där det inte finns versioner för Vista/Win7 • Äldre skrivarmodeller som saknar drivrutiner för Vista/Win7 32/64-bit • Åldrande maskinpark där hälften av datorerna vi har idag inte klarar minimumkraven för att köra Win7 64-bit (och för den del även 32-bit). • Behov av utbildningsinsatser för slutanvändare i Office2010 då denna skiljer sig mycket från Office2003.

Hantering av Mac-klienter Genomförande • Inventering av befintlig miljö • Ta fram förslag på standardpaket (hårdvara, os, applikationer) • Ge förslag på verktyg för att administrera, distribuera, paketera, patcha och inventera klientmiljön • Behörigheter till klienter och verktyg. • Ge förslag på strategi/verktyg för backup och kryptering av data på klienten • Ta fram förslag på rutiner för administration av klientmiljön • Se över behov av utbildning för administration av klientmiljön • Installation av beslutade verktyg, införande av beslutade rutiner, utbildningsinsatser Utvärdering • Utvärdera verktyg, standardpaket, rutiner, utbildningsinsatser

Hantering av Linux-klienter Förstudie • Behovsinventering i verksamheten (förstudie) Genomförande • Inventering av befintlig miljö • Ta fram förslag på standardpaket (hårdvara, os, applikationer) • Ge förslag på verktyg för att administrera, distribuera, paketera, patcha och inventera klientmiljön • Behörigheter till klienter och verktyg. • Ge förslag på strategi/verktyg för backup och kryptering av data på klienten • Ta fram förslag på rutiner för administration av klientmiljön • Se över behov av utbildning för administration av klientmiljön • Installation av beslutade verktyg, införande av beslutade rutiner, utbildningsinsatser Utvärdering • Utvärdera verktyg, standardpaket, rutiner, utbildningsinsatser

Hantering av Tunna klienter Förstudie • Behovsinventering i verksamheten (förstudie) Genomförande • Inventering av befintlig miljö • Ta fram förslag på standardpaket (hårdvara, os, applikationer) • Ge förslag på verktyg för att administrera, distribuera, paketera, patcha och inventera servermiljön • Behörigheter till server och verktyg. • Ge förslag på strategi/verktyg för backup och kryptering av data på servern • Ta fram förslag på rutiner för administration av servermiljön • Se över behov av utbildning för administration av servermiljön • Installation av beslutade verktyg, införande av beslutade rutiner, utbildningsinsatser Utvärdering • Utvärdera verktyg, standardpaket, rutiner, utbildningsinsatser

Tidplan för genomförandet – aktuella fokusområden OBS! Grov tidplan Projektet beräknas kunna genomföras under perioden: Mars 2011 – Mars 2012: Mars 2011 – december 2011 • Hantering av Windows-klienter • Övergång till Win7/Office2010 September 2011 – december 2011 • Hantering av Mac-klienter (kan ev starta innan sommaren om resurser finns) Januari 2011 – mars 2011 • Hantering av Linux-klienter • Hantering av tunna klienter

Projektwebb Länk till projektwebb för Klientadministration kommer att läggas ut på internwebben under: uppdragskontor---puk/projekt-och-uppdrag/pagaende-interna-projekthttp://intranet.lnu.se/organisation/it/projekt--och- uppdragskontor---puk/projekt-och-uppdrag/pagaende-interna-projekt Projektwebben kommer att skapas i en av våra lärplattformar. Det ger möjlighet att ha bland annat diskussionsforum. Arbetsmaterial, beslutsunderlag, statusrapporter och andra typer av dokument som produceras i projektet kommer också att finnas tillgänglig på projektwebben.

Varför medverka i projektet? • Möjlighet att påverka • Standarder, rutiner, verktygsval, utbildningsinsatser, mm. • Skapa bra samarbetssätt inför fortsatt klientarbete mellan institutionen och IT-avdelningen samt mellan institutionerna • Hitta verktyg för att nätverka kring klientadministration i projektet som kan användas även efteråt

På vilka sätt kan du medverka? • Workshopar (diskussionsarbete) • Testarbete (hårdvara och mjukvara) • Referensgrupp (ge synpunkter på framtagna förslag) • Informationsutskick (hålla sig informerade om projektet och aktuell status) Medverkan i olika delar av projektet • Windows-klienter • Mac-klienter • Linux-klienter • Tunna-klienter • Arbetet med övergång till Win7/Office2010

Förutsättning för medverkan i projektet • Ingen ersättning utgår från IT-avdelningen för deltagande i projektet. Vi förutsätter att ni ställer upp inom ramarna för ert befintligt arbete.

Frågor?