Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Datajuridik i vardagen av betydelse för kvalitetsregister
Dagar om lagar, Göteborg
Nationell patientöversikt
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Landstinget i Östergötland
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Webbkollen Hemma Fråga personen som är 65 år och äldre Syfte
Enligt Regionstyrelsens beslut: Etablering av Regiongemensam Funktion
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Nationell Patientöversikt NPÖ i Sörmland
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
1.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
Sammanhållen journalföring och Nationell Patientöversikt med stöd av Patientdatalagen Liselotte Sjöqvist Enhet:
NATIONELL ORDINATIONSDATABAS, NOD
Medicinsk stab Patientsäkerhet
NPÖ-utbildning Lidköping 2014.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Patientmaktsutredningen
Ramverk för patientmedverkan
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Uppsala dagar efter uppsalabornas tillgång till sin journal Leif Lyttkens.
eHälsa samt möjliggöra delaktighet i vården för invånaren
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Nationell patientöversikt
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Patientlagen och information till patienter och närstående
VISPH-projektet Benny Johansson Maria Jansson.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Ny patientdatalag Patientdatalagen Region Skåne kommer med information SoS kommer med föreskrifter SoS ska ge ut en handbok.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Läkarförbundets arbete för bättre Vård-IT. Vård - IT- kartan – rapport januari 2011 Enkätundersökning av Users Award 2004 och 2010 Antal Svarsfrekvens.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
En säker e-tjänst till vården
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
1 Välkomna! Praktiska detaljer Resultat Skånerapporten, BackUpp Ingemar P Uppföljningsverktyg – Ulf Revisioner och avvikelser – Anja Forskningsprojekt.
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Nationell Patientöversikt, NPÖ
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Landstingets ledningskontor Från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Nu enkelt och tydligt för patienter och användare: logga in på 1177.se för.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Ramverk för patientmedverkan
Kommunikationsstöd för människor på flykt
Sjukskrivningskollen Digitalt stödprogram för sjukskrivna
NPÖ
Patientdatautredningen och kvalitetsregister idag och i framtiden
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Nu har turen kommit till oss presentation av kommunikationsmaterial om Sammanhållen journalföring + Nationell Patientöversikt, NPÖ

Innehållsförteckning: Vad är sammanhållen journalföring Innehållsförteckning: Vad är sammanhållen journalföring? Ett nationellt framtaget informationspaket Den kommunikativa idén Informationsmaterial om Sammanhållen Journalföring Informationsmaterial om Nationell Patientöversikt, NPÖ Målet med kommunikationen Trygghet i din kommunikation För mer information Presentationen är interaktiv så tillvida att du kan klicka dig fram via innehållsförteckningen. Varje sida har också en liten markering nere i högra hörnet där du kan klicka för att komma tillbaka till den här sidan. På så vis kan du själv bestämma vilka bilder du vill visa. Och vill du visa hela presentationen så klickar du dig bara fram bild för bild.

1 juli 2008 fick Sverige en ny lag, Patientdatalagen, PDL [2008:355] som möjliggör Sammanhållen journalföring. Sammanhållen journalföring är en möjlighet för oss vårdgivare att ta del av patientens journaluppgifter dokumenterad hos andra vårdgivare. Detta gäller oberoende av hos vilken vårdgivare patienten söker vård. Syftet är att vi ska kunna få en mer heltäckande bild av patientens vårdhistorik och vårdbehov. Vilket i sin tur gör att vi snabbare kan ge god och säker vård.

I slutet av 2012 kommer alla landsting, flertalet kommuner och privata vårdgivare i Sverige vara anslutna till den nationella patientöversikten, NPÖ som är en nationell tillämpning till stöd för sammanhållen journalföring. Nu är det vår tur. Informationspaketet är ett stöd till att kommunicera både internt inom vårdgivaren och till våra invånare/patienter om detta.

Center för eHälsa erbjuder ett nationellt framtaget informationspaket med möjlighet till lokala bilder och egna kontaktuppgifter samt avsändare med stöd av logotype. Informationen vänder sig till: - invånare/patient - vårdpersonal Materialet är förankrat och godkänt av förbundsjurist Anna Åberg, Sveriges Kommuner och Landsting, SKL 2011 -03-01 Följande bilder kommer att presentera det material som finns framtaget. Det finns också en skriftlig manual på cehis.se/sammanhallen_journalforing/vardgivare där du hittar en närmare beskrivning av hur du kan använda dig av materialet.

Målet med kommunikationen Invånare/patient ska få information om : - Vad sammanhållen journalföring innebär i praktiken - Att man kan spärra sina uppgifter i journalen - Vart man vänder sig för att spärra/häva uppgifter i journalen - Att registrering om vem som tagit del av journaluppgifter sker och därmed loggas - Att utdrag ur så kallad ”logg” är möjlig Hälso- och sjukvårdspersonal ska få information om: - Patientdatalagen, PDL [2008:355] från 1 juli 2008 som möjliggör sammanhållen journalföring - Vad sammanhållen journalföring innebär - Hur och vilken information vi ger våra patienter

Kommunikativ idé Kommunikationen ska: Utgå från mottagarperspektivet Ska beröra men innehålla fakta Behandla mottagaren med stor respekt Förenkla och skapa trygghet i patientmötet Innehålla ett bildmanér som tydliggör budskapet Innefatta en idé som är applicerbar i alla situationer och kanaler Tonläget ska vara: Enkelt - För att alla ska kunna ta informationen till sig Emotionellt - För att göra fakta intressant Ödmjukt - För att mottagaren ska känna sig inbjuden Vad ska kommunikationen åstadkomma?

Informationspaket 1 Sammanhållen journalföring INVÅNARE/PATIENT - Broschyr i A5-format innehållande 14 frågor och svar - Affischer 50x70 cm i väntrum VÅRDPERSONAL - Fickfolder i A6-format innehållande 14 frågor och svar - Affischer 50x70 cm till personalrum - 10 bilder att använda fritt - Kallelsetexter - InDesignfiler INFORMATION PÅ1177.se Material som finns framtaget finns också i en version utan bilder från informationspaketets bildbank. Här kan avsändaren/vårdgivaren själv lägga in egna bilder om så önskas. Det finns 10 bilder i en bildbank – dessa bilder kan användas i allt material där ni kommunicerar sammanhållen journalföring via webb, rollup, ppt, affischer mm men får inte kombineras med egna producerade bilder i verksamheten. Texter får användas i sitt ursprungliga utförande men för andra format (utskick såsom brev, DR eller dyligt) men inte förvanskas eller omformuleras.

Broschyr till invånare/patient

Fram- och baksida

Första uppslaget

Andra uppslaget

Sista uppslaget med ett utvik innehållande frågor och svar

Fickfolder vårdpersonal fram -och baksida Foldern är i ett format så att du enkelt kan bära med dig den i fickan. Den här foldern ska du inte ge till vårdtagaren, den är till för dig. Det finns en broschyr speciellt framtagen till patienten som du kan dela ut till den som har frågor och funderingar kring vad sammanhållen journalföring är och vad det innebär för den enskilde patienten.

Fickfolder för vårdpersonal med plats för egna bilder och logotype Det finns också ett material helt utan bilder från bildbanken där möjlighet har getts att lägga in egna lokala bilder från den egna verksamheten.

Affischer för väntrum Affischer som kan monteras upp i personalrum.

Affischer för personalrum Affischer som kan monteras upp i personalrum.

Affisch med plats för egen bild

Informationspaket 2 Nationell Patientöversikt, NPÖ INVÅNARE/PATIENT - Broschyr om NPÖ innehållande trygghetskort VÅRDPERSONAL - Fickfolder om NPÖ - ett stöd till sammanhållen journalföring även innehållande ordlista INFORMATION PÅ 1177.se REGIONALT/LOKALT Nationell Patientöversikt, NPÖ är bara en tillämpning som möjliggörs av Sammanhållen journalföring. Det finns ett tillägspaket som förklarar även detta. Det materialet presenteraras här.

Broschyr tresidor fram- och baksida med trygghetskort till invånare/patient Alternativ framsida

Fickfolder fem sidor fram – och baksida med ordlista till vårdpersonal

Trygghet i din kommunikation Allt material är framtaget och juridiskt granskat så att du direkt och snabbt kan använda det i din kommunikation. Om du önskar göra ändringar så övergår det juridiska ansvaret till den lokala avsändaren. Varje ord och textstycke är noggrant granskat och juridiskt säkrat. Vid det tillfälle som texten ändras så övergår ansvaret till den lokala avsändaren. Vi råder då avsändare/vårdgivaren att ta hjälp av en jurist som granskar materialet i den nya versionen.

För frågor kring informationspaketet: Lena Lindqvist, kommunikationsstrateg CeHis lena.lindqvist@cehis.se Marie Vestin, informatör CeHis marie.vestin@cehis.se Frågor av juridisk karaktär: Anna Åberg, förbundsjurist, Sveriges Kommuner och Landsting, SKL anna.aberg@skl.se