Lösningsfokuserat arbetssätt och MI – Motiverande samtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Läkaren och det rådgivande samtalet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Att identifiera och utveckla ledare
A survey with a focus on periodontology.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lösningsinriktad Pedagogik.
Klassisk familjerock i snabbt lösningstempo
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Motiverande samtal - MI
Problemsnack eller bygga lösningar.
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
Klinisk relevans för professionella och klienter
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Välkommen till Ledardagen!
Varför gör de inte som vi säger?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Överenskommelse om samordning kring barn
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Socialpsykologi.
BAKGRUND OCH FAMILJEÖVNING Hur motiverar man familjer att ändra sina levnadsvanor? Hur känner man igen familjers och familjemedlemmars vilja till förändring?
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Omställningen av hälso- och sjukvården
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Den här presentationen innehåller:
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Lösningsfokuserat arbetssätt och MI – Motiverande samtal Jonas Wells, Nationella nätverket för samordningsförbund, tidigare NVS Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Delstudier Allmänna likheter Professionellas upplevelser Skillnader i förantaganden, teoribildning och filosofi Systematisk litteratursammanställning av metaanalyser - evidens för effekt av MI och LF Forskningsöversikt - klinisk relevans LF Användbarhet och nytta Likheter och skillnader www.ltv.se/utvarderingLFMI Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Motiverande samtal är en personcentrerad rådgivningsstil för att ta itu med det vanliga problemet med ambivalens till förändring.   Motiverande samtal är en samarbets- och målinriktad kommunikationsstil som riktar särskild uppmärksamhet mot förändringens språk. Den är avsedd för att stärka personlig motivation och åtagande för ett specifikt förändringsmål genom att framkalla och utforska personens egna skäl för förändring inom en accepterande och medkännande atmosfär. (Källa: Miller och Rollnick, 2013) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Lösningsfokus är en dialogisk kompetensmodell där fokus är på klientens önskade framtid, tidigare framgångar och de styrkor och resurser hos klienten och i dennes nätverk som kan förklara tidigare framgångar. Klienter och behandlare samarbetar i dialoger för att tillsammans bygga lösningar, snarare än att utforska och lösa problem. (sammanfattat från Harry Korman, 2013) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Användningsområden MI och LF Förebygga ohälsa Förebygga utanförskap och främja egenförsörjning Vård och behandling Rehabilitering MI och LF är goda förhållningssätt som utgår från och stärker klienten. MI och LF ger verktyg för ett professionellt samtal som leder till utveckling för klienter, grupper och organisationer. MI används till varierade patienttyper. LF används bredare i samverkan mellan organisationer. Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Graden av nytta MI 10 LF 10 MI LF 10 Endast MI 10 7,35 LF Endast LF 10 7,56 MI LF Båda metoderna 10 8,28 7,64 Slutsats: Båda metoderna upplevs vara till stor nytta Både MI och LF upplevs fungera väl och vara till nytta i arbetet. De som Använder både MI och LF skalar nyttan av LF något högre än för MI. Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Klientnytta MI Klientnytta LF Jagstärkande Mer motiverad Förbättrade levnadsvanor Kliniskt mätbara effekter Ökad medvetenhet om problem och följder Förbättrat utredningsarbete Klientnytta LF Ökat hopp Ser nya möjligheter Förståelse för vad som utlöser konflikt Förbättrade levnadsvanor Tagit ansvar för skolgång Gått mot egen försörjning Förbättrat utredningsarbete Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Enkelt, icke manualstyrt arbetssätt Anpassar hastigheten Utforskar klientens idéer Ser lösningen långt fram, vägen dit är små steg Bygger frågorna utifrån svaren Passar till livsstilsfrågor och beroendebehandling Används i privatlivet LF gett grund för MI Risk att bli lösningsforcerad vid felanvändning Mirakelfrågan kan vara svår Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Solution talk* Problem talk Change talk** Sustain talk *Lipchik, E. (2002). Beyond Technique in Solution-Focused Therapy: Working with Emotions and the Therapeutic Relationship. New York, The Guilford Press. de Shazer, S. (1994). Words Were Originally Magic. New York, W.W. Norton & Company. **Holm Ivarsson, B. (2013). MI motiverande samtal praktisk hanbok för hälso- och sjukvården. Stockholm, Gothia Fortbildning Miller, W. R. and S. Rollnick (2013). Motivational Interviewing: Helping People Change. New York, The Guilford Press. Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

”Ett lösningsfokuserat arbetssätt är lätt att förstå men svårt att verkligen anamma, mycket träning krävs” (Källa: H Korman, 5 sept 2013) ”MI har utvecklats från att i huvudsak vara tekniker mot att mer handla om ett förhållningssätt” (Källa: S Hultgren, 13 mars 2013) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

8o% av LF användarna vill använda mer LF 64% av MI användarna vill använda mer MI 64% av de som använder båda metoderna vill använda dem mer Till hjälp: egen träning, kollegial handledning, fördjupningsutbildning, planering inför möten och stöd från ledningen. Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Att ge information MI: LF: Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Att ge information MI: Vad vet du redan om……. Är det okej om jag berättar om……. Vad tänker du om det här/Vad innebär det för dig? LF: (Om klienten ber om information) Om du får mer information om X, vilken skillnad kommer det att göra för dig? Hur kommer du att märka att informationen varit till nytta för dig? Vad kommer du att göra annorlunda? Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Skalor MI: LF: Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Skalor MI: LF: På en skala från 0 till 10……. Hur viktigt är det för dig att…….? Hur säker är du på din förmåga att klara det? Hur beredd känner du dig just nu att göra en förändring? LF: Mirakelskalan 10 står för den önskade framtiden, 0 är motsatsen, var på skalan står du just nu? Vad är skillnaden mot 0? Hur skulle du märka att du har tagit ett steg upp på skalan? Hur säker är du…….? Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

LF inom ledarskap och organisation ”Undviker det fruktlösa sökandet efter problem och tar den direkta vägen mot lösningen” (Källa: Jackson, P.Z. and McKergow (2007). Lösningsfokuserat Ledarskap: gör coaching och förändring enkelt.) LF inom ledarskap, grupputveckling, organisation och konfliktlösning (Källa: M McKergow i Franklin, C., T. S. Trepper, et al. (2012). Solution-Focused Brief Therapy: A Handbook of Evidence-Based Practice.) Effekter på beteende- och produktionsnivå (Källa: Hoffmann, K. and P. Luisser (2007). Effects of Solution-Focused Training on Leadership Behaviour and Productivity.) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Blanda eller renodla? Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

MI- de fyra processerna: Engagera Fokusera Framkalla (Planera) LF-PLUS Plattform Lösningsscenario Undantag från problemet-redan fungerar Steg

Arbetssätt och verktyg i MI-samtalet Arbetssätt och konkreta verktyg som nämns är: Skapa agenda för samtal Enkla och komplexa reflektioner Återkoppling Sammanfattningar Rulla med motstånd Ambivalensutforskning, ambivalenskorset Be om lov att ge info Värderingskort Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Arbetssätt och verktyg i LF-samtalet Arbetssätt och konkreta verktyg som nämns är: Bygga plattform Bekräfta situationen Frågor om resurser Frågor om stöd Bryta negativa beskrivningar Mirakelfrågan Skalor Mirakelfrågan till grupp Lösningsfokuserade frågor ”Vad är bättre”/uppföljning Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Det nya i MI 3: MI-andan: partnerskap, acceptans, medkänsla och framkallande Fyra processer i samtalet: engagemang, fokuserande, framkallande och planerande Nedtoning av den transteoretiska modellen Nedtoning av ambivalens Motstånd: Att kunna utforska ambivalens i ”neutrala lägen” Discord/dissonans/disharmoni i arbetsalliansen Status quo-prat/argument mot förändring Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Vad är det nya i LF? Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Fem frågor som introduktion till hur ett ”typiskt” MI respektive LF samtal kan se ut…….

Introduktion MI 1. Varför skulle du vilja göra den här förändringen? 2. Hur skulle du kunna göra för att lyckas med den? 3. Vad är dina tre bästa skäl för att genomföra den? 4. Hur viktigt är det för dig att genomföra den här förändringen och varför? 5. Så vad tror du att du kommer att göra? (Källa: W.R Miller, S Rollnick 2013) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Introduktion LF 1. Vad är din bästa förhoppning från det här samtalet? 2. Antag att din förhoppning infrias, hur kommer du att märka det? Hur kommer andra att märka? 3.Vad kommer att vara annorlunda? Vad mer? *5 4. Vad av det du hoppas på händer redan? Vad gör du och/eller andra som får det att hända? 5. Hur kommer du att märka att du tagit dig ytterligare ett litet steg i rätt riktning? (Källa: H Korman, S Öster 2013) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Referenslista MI: Farbring, C. Å. (2010). Handbok i motiverande samtal - MI: Teori, praktik och implementering. Finland, Natur & Kultur. Miller, W. R. and S. Rollnick (2013). Motivational Interviewing: Helping People Change. New York, The Guilford Press. Miller, W. R. and S. Rollnick (2013). Motiverande Samtal: Att hjälpa människor till förändring. Stockholm, Natur & Kultur. Miller, W. R. and S. Rollnick (2009). "Ten Things that Motivational Interviewing Is Not." Behavioural and Cognitive Psychotherapy 37: 129-140. www.motivationalinterviewing.org LF: De Jong, P. and I. K. Berg (2013). Lösningsbyggande samtal. Lund, Studentlitteratur. Franklin, C., T. S. Trepper, et al. (2012). Solution-Focused Brief Therapy: A Handbook of Evidence-Based Practice. New York, Oxford University Press. McKergow, M. and H. Korman (2009). "Inbetween - neither inside nor outside: The radical simplicity of Solution-Focused Brief Therapy." Journal of Systemic Therapies 28(2): 34-49. www.sfbta.org www.asfct.org Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Vilka avtryck lämnar vi? Förhållningssätt? Verktyg? Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Metaanalys av RCTstudier för att besvara frågor om enkla orsakssambandseffekter 19 ämnesdatabaser 1980-2013 Inkluderades: 10 metaanalyser om MI och 1 om LF MI effekt inom problemområdena, alkohol, droger, rökning, HIV-riskbeteende, spelberoende, matvanor, fysisk aktivitet, behandlingsföljsamhet, vattensäkerhet, föräldraskap och förändringsvillighet. LF effekt avseende internaliserad beteendeproblematik, det vill säga ångestrelaterade problem, depression, självkänsla, upplevelse av egen förmåga och person. Nya studier kan ändra resultaten. (Källa: S Larsson-Tholén 2013. MI och LF: en systematisk litteratursammanställning av metaanalyser avseende vetenskaplig evidens för effekt.) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

Forskningsöversikt av klinisk relevans LF Två metaanalyser och sju systematiska litteraturöversikter De flesta studier experimentella, LF + kontrollgrupp Ca trettio RCT-studier Många fallstudier och intervjustudier Starkast evidens på depressiva symptom och ångest. Även effekt i skolmiljö, familj, fysisk hälsa, kriminalitet, ungdomsbrottslighet och inom arbetslivsinriktad rehabilitering. Korta behandlingstider och kvarstående effekt. (Forskningsöversikt LF arbetssätt J Gustavsson) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa

De professionellas perspektiv Förbättrat kommunikationssätt och samarbete med klienter Högre tillfredsställelse med arbetet Utmaning att lämna probleminriktning Konflikt med organisationens etablerade arbetssätt Klienternas perspektiv Förnöjsamhet Mest hjälpsamt var fokus på fungerar Stöd i att finna alternativ och riktning (Forskningsöversikt LF arbetssätt J Gustavsson) Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa