Vad är en miljökvalitetsnorm?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Genomförande av IED m.m. Presentation
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Domar om MKN MÖD M Sävenäs avfallsvärme Renova
Enkelt avhjälpta Hinder i Sverige / Eda
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Kulturmiljöfrågor i PBL
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Varuinformationsblad
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Avrinningsområdesvisa
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Om utformningen av statlig tillsyn
Ljungs skola Inspektion våren 2013 (luftkvalitet, buller, rökförbud) Protokoll till vu: redovisning ventilation till 3 juni Redovisning som visar.
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Tillsynsplan Gällivare kommun
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Miljökvalitetsnormer och åtgärdsprogram för vatten
Vem ansvarar för miljön?
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.

Offentlighet och sekretess
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Förbifarten.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Överklagade tillståndsbeslut V&S Vin & Sprit The Absolut Company.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari Tid för bättre vatten Information Inspiration Samverkan Dialog.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Utdrag ur Vikingalagen i Eddan År 1000 e.Kr. Var en bra handelsman
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
2 september 2015 Regelverket kring buller
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Vad är tillräcklig tillsyn?
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Miljömålen består av tre slags mål
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Kontroll av luftkvalitet: den nya lagstiftningen och Luftguiden
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Presentationens avskrift:

Vad är en miljökvalitetsnorm? ”En MKN = Ett gränsvärde + åtgärdskrav” Halter Utan hänsyn till ekonomiska och tekniska styrmedel Tider Rimlig tid skall ges för uppfyllelse av normen Geografiska avgränsningar Hela Sverige, utvalda delar, objekt, etc.

Miljökvalitetsnorm - Ett rättsligt instrument Syfte: Varaktigt skydd för människors hälsa Varaktigt skydd för naturen/miljön Ej för skydd av kulturföremål Mål: Åtgärda existerande miljöproblem Förebygga att nya uppkommer Operationalisera miljömålen och EG-rätt

MKN och andra styrmedel 1 - olika syften, olika status och olika ambitionsnivå Miljökvalitetsnorm Bindande värde Stark koppling till MB och andra lagar Uppfyller EG-direktivens konstruktion Miljökvalitetsmål Högsta ambitionsnivån? Inte bindande värde Hänsyn skall tas enligt MB, men hur och när? Beslutade av riksdagen Skall även skydda kulturföremål

MKN och andra styrmedel 2 - olika syften, olika status och olika ambitionsnivå Gränsvärden Bindande värde Ingen koppling till åtgärder Riktvärden/Målvärde Inte bindande värde Rekommenderat värde, bör följas Anges ofta i Allmänt råd Bedömningsgrunder för miljökvalitet Sammanställning av forskningsunderlag Ingen formell status Underlag för målprecisering och beslut

Befintliga MKN Medelvärdestid Värde (g/m3 ) 0,5 1 år Bly 50 100 (98 percentil) 100 1 dygn 200 1 h SO2

MKN för kvävedioxid som skall var uppfylld till 2006 Medelvärdestid Värde (g/m3 ) 40 1 år (98 percentil) 60 1 dygn 90 1 h NO2

Gräns- och riktvärden för partiklar som PM10 (µg/m3) MKN Dygn 50 (35 ggr) 2005 År 40 EU steg 2 Dygn 50 (7 ggr) 2010 År 20 Miljömål Dygn 30 2020 År 15

Kommande normer (utomhusluft) Bensen Kolmonoxid Polyaromatiska Kolväten (PAH) Bens-a-pyren Metaller (Kadmium, Nickel, Arsenik, Koppar)

Olika regleringsmodeller ORSAK EFFEKT Utsläppskrav Kvalitetskrav Enskilda verksamhetsutövare Kommuner och myndigheter

Operationaliseringsprocess Från effekt till orsak med hjälp av MKN - operationaliseringsprocess krävs EFFEKT ORSAK MKN Enskilda verksamhetsutövare Kommuner och myndigheter Operationaliseringsprocess

Normernas styrande verkan - skall beaktas i många fall Miljöbalken 5 kap. 3 §: Myndigheter och kommuner skall säkerställa att miljökvalitetsnormer uppfylls när de… prövar tillåtlighet, tillstånd, godkännanden, dispenser och anmälningsärenden utövar tillsyn meddelar föreskrifter vid planering och planläggning skall kommuner och myndigheter iaktta miljökvalitetsnormer Plan- och bygglagen Åtgärdsprogram

Plan- och bygglagen - Reglering av den kommunala och regionala planeringen Hänsyn skall tas till MKN i översiktsplaner Detaljplaner får inte antas om norm riskerar att överskridas

Plan- och bygglagen - Reglering av den kommunala och regionala planeringen Detaljplan får inte antas om norm riskerar att överskridas – vad betyder det i praktiken?? Kan detaljplaner i Nynäshamn stoppas av att norm överskrids i Stockholms innerstad?

Operationaliseringsprocessen - För vem? Myndigheter och kommuner skall säkerställa att de miljökvalitetsnormer som meddelats uppfylls Myndigheterna respektive kommunerna har ansvaret för uppfyllandet av normerna De agerar genom befintliga verktyg och planering Riskerar normen ändå att överskridas skall ett åtgärdsprogram upprätts Indirekt rättsverkan mot enskilda Regleras genom myndigheterna på olika sätt

Åtgärdsprogram 1 - Vad kan de innehålla? Myndigheterna reglerar genom befintliga verktyg: Generella föreskrifter Tillståndsprövning, omprövning, godkännanden, dispenser, etc. Planering, PBL, MKB Mjuka styrmedel är också viktiga! Allmänna råd Information Frivilliga överenskommelser

Åtgärdsprogram 2 - När, vem, hur? När upprättas ett åtgärdsprogram? Om det behövs för att en norm skall uppfyllas Vem upprättar åtgärdsprogram? Regeringen eller efter bemyndigande myndigheter eller kommuner Hur upprättas ett åtgärdsprogram? I samråd med myndigheter och kommuner som berörs samt verksamhetsutövare som berörs i betydande omfattning

Åtgärdsprogram 3 - När, vem, hur? Åtgärdsprogrammen kan omprövas och överprövas Vilken är åtgärdsprogrammens rättsliga status? - Bindande för kommuner och myndigheter Vad händer om ett åtgärdsprogram inte följs? - inga ”böter” finns idag

Föreskrift om mätmetoder, beräkningsmodeller och redovisning av mätresultat: referensmetod beräkningsmodeller riktlinjer för val av provtagningsplats kvalitetsmål minsta antal mätplatser redovisning av resultaten

Vilka krav ställs på modeller? - Validering mot uppmätta mätvärden - ”Följebrev”

Vilka krav ställs på metoder? - Standardmetod - Godkänd av referenslab

Utvärderingströsklar - ett sätt att reglera kvaliteten på kontrollen Mätning som får kompletteras med beräkningar Miljökvalitetsnorm Övre utv.tröskel Mätning som får kombineras med beräkningar Undre utv.tröskel Beräkningar eller annan objektiv skattning

Vem gör vad? 1 Länsstyrelser samordnar kontrollen (inget krav) föreslår åtgärdsprogram (Stockholm & Göteborg för NO2) Kommunerna kontrollerar att normen inte överskrids (§10) rapporterar till NV om norm riskerar att överskridas (§14) informerar om haltsituationen för allmänheten (§17-18)

Vem gör vad? 2 Naturvårdsverket meddelar föreskrifter om mätmetoder… (§13) bedömer om åtgärdsprogram behövs (§15) föreslår vem som skall ta fram åtgärdsprogram (§15) rapporterar till EU (§20) Regeringen beslutar om nya normer beslutar vem som skall ta fram förslag på åtgärdsprogram fattar beslut om åtgärdsprogrammen

medelvärde 98-percentil Halt PM10 (g/m3)