Vad är en miljökvalitetsnorm? ”En MKN = Ett gränsvärde + åtgärdskrav” Halter Utan hänsyn till ekonomiska och tekniska styrmedel Tider Rimlig tid skall ges för uppfyllelse av normen Geografiska avgränsningar Hela Sverige, utvalda delar, objekt, etc.
Miljökvalitetsnorm - Ett rättsligt instrument Syfte: Varaktigt skydd för människors hälsa Varaktigt skydd för naturen/miljön Ej för skydd av kulturföremål Mål: Åtgärda existerande miljöproblem Förebygga att nya uppkommer Operationalisera miljömålen och EG-rätt
MKN och andra styrmedel 1 - olika syften, olika status och olika ambitionsnivå Miljökvalitetsnorm Bindande värde Stark koppling till MB och andra lagar Uppfyller EG-direktivens konstruktion Miljökvalitetsmål Högsta ambitionsnivån? Inte bindande värde Hänsyn skall tas enligt MB, men hur och när? Beslutade av riksdagen Skall även skydda kulturföremål
MKN och andra styrmedel 2 - olika syften, olika status och olika ambitionsnivå Gränsvärden Bindande värde Ingen koppling till åtgärder Riktvärden/Målvärde Inte bindande värde Rekommenderat värde, bör följas Anges ofta i Allmänt råd Bedömningsgrunder för miljökvalitet Sammanställning av forskningsunderlag Ingen formell status Underlag för målprecisering och beslut
Befintliga MKN Medelvärdestid Värde (g/m3 ) 0,5 1 år Bly 50 100 (98 percentil) 100 1 dygn 200 1 h SO2
MKN för kvävedioxid som skall var uppfylld till 2006 Medelvärdestid Värde (g/m3 ) 40 1 år (98 percentil) 60 1 dygn 90 1 h NO2
Gräns- och riktvärden för partiklar som PM10 (µg/m3) MKN Dygn 50 (35 ggr) 2005 År 40 EU steg 2 Dygn 50 (7 ggr) 2010 År 20 Miljömål Dygn 30 2020 År 15
Kommande normer (utomhusluft) Bensen Kolmonoxid Polyaromatiska Kolväten (PAH) Bens-a-pyren Metaller (Kadmium, Nickel, Arsenik, Koppar)
Olika regleringsmodeller ORSAK EFFEKT Utsläppskrav Kvalitetskrav Enskilda verksamhetsutövare Kommuner och myndigheter
Operationaliseringsprocess Från effekt till orsak med hjälp av MKN - operationaliseringsprocess krävs EFFEKT ORSAK MKN Enskilda verksamhetsutövare Kommuner och myndigheter Operationaliseringsprocess
Normernas styrande verkan - skall beaktas i många fall Miljöbalken 5 kap. 3 §: Myndigheter och kommuner skall säkerställa att miljökvalitetsnormer uppfylls när de… prövar tillåtlighet, tillstånd, godkännanden, dispenser och anmälningsärenden utövar tillsyn meddelar föreskrifter vid planering och planläggning skall kommuner och myndigheter iaktta miljökvalitetsnormer Plan- och bygglagen Åtgärdsprogram
Plan- och bygglagen - Reglering av den kommunala och regionala planeringen Hänsyn skall tas till MKN i översiktsplaner Detaljplaner får inte antas om norm riskerar att överskridas
Plan- och bygglagen - Reglering av den kommunala och regionala planeringen Detaljplan får inte antas om norm riskerar att överskridas – vad betyder det i praktiken?? Kan detaljplaner i Nynäshamn stoppas av att norm överskrids i Stockholms innerstad?
Operationaliseringsprocessen - För vem? Myndigheter och kommuner skall säkerställa att de miljökvalitetsnormer som meddelats uppfylls Myndigheterna respektive kommunerna har ansvaret för uppfyllandet av normerna De agerar genom befintliga verktyg och planering Riskerar normen ändå att överskridas skall ett åtgärdsprogram upprätts Indirekt rättsverkan mot enskilda Regleras genom myndigheterna på olika sätt
Åtgärdsprogram 1 - Vad kan de innehålla? Myndigheterna reglerar genom befintliga verktyg: Generella föreskrifter Tillståndsprövning, omprövning, godkännanden, dispenser, etc. Planering, PBL, MKB Mjuka styrmedel är också viktiga! Allmänna råd Information Frivilliga överenskommelser
Åtgärdsprogram 2 - När, vem, hur? När upprättas ett åtgärdsprogram? Om det behövs för att en norm skall uppfyllas Vem upprättar åtgärdsprogram? Regeringen eller efter bemyndigande myndigheter eller kommuner Hur upprättas ett åtgärdsprogram? I samråd med myndigheter och kommuner som berörs samt verksamhetsutövare som berörs i betydande omfattning
Åtgärdsprogram 3 - När, vem, hur? Åtgärdsprogrammen kan omprövas och överprövas Vilken är åtgärdsprogrammens rättsliga status? - Bindande för kommuner och myndigheter Vad händer om ett åtgärdsprogram inte följs? - inga ”böter” finns idag
Föreskrift om mätmetoder, beräkningsmodeller och redovisning av mätresultat: referensmetod beräkningsmodeller riktlinjer för val av provtagningsplats kvalitetsmål minsta antal mätplatser redovisning av resultaten
Vilka krav ställs på modeller? - Validering mot uppmätta mätvärden - ”Följebrev”
Vilka krav ställs på metoder? - Standardmetod - Godkänd av referenslab
Utvärderingströsklar - ett sätt att reglera kvaliteten på kontrollen Mätning som får kompletteras med beräkningar Miljökvalitetsnorm Övre utv.tröskel Mätning som får kombineras med beräkningar Undre utv.tröskel Beräkningar eller annan objektiv skattning
Vem gör vad? 1 Länsstyrelser samordnar kontrollen (inget krav) föreslår åtgärdsprogram (Stockholm & Göteborg för NO2) Kommunerna kontrollerar att normen inte överskrids (§10) rapporterar till NV om norm riskerar att överskridas (§14) informerar om haltsituationen för allmänheten (§17-18)
Vem gör vad? 2 Naturvårdsverket meddelar föreskrifter om mätmetoder… (§13) bedömer om åtgärdsprogram behövs (§15) föreslår vem som skall ta fram åtgärdsprogram (§15) rapporterar till EU (§20) Regeringen beslutar om nya normer beslutar vem som skall ta fram förslag på åtgärdsprogram fattar beslut om åtgärdsprogrammen
medelvärde 98-percentil Halt PM10 (g/m3)