Affärsplaner för samhällsentreprenörer?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Projektplan, milstolpar och organisation OL 108A Ht 2012
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Intervju inför ViV-projektet.
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen,
Ett arbetsområde om poesi
Affärsidé - företagets vägvisare
Intressenter OL108A.
Utvecklingsarbete Start 23 februari 2010 Janne Christoffersson SISU.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
”Att väcka intresse” distanskurs she 31 januari 2011 Fredrik Björk.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Profilering: Identifiering av föreningens verksamhet och profil 1. Verksamhetsbeskrivning - Syfte - Målsättning, målgrupp - Tjänster, metoder, modeller.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kommunikation OL108A.
Samordnad Individuell Plan
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Vad gör Almi?.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kommunikationsplan för ----
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
Från idé till projektplan Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Att starta, planera och driva projekt
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
(Företagsnamn) SWOT-analys
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Planering och organisering
Företagets namn Affärsplan.
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE Fredrik Björk, Malmö högskola

Affärsplaner Aktörer som stöder entreprenörskap - som ALMI, Coompanion - Bistår gärna med att utforma en affärsplan

Affärsplaner Många aktörer argumenterar för att man måste ha en affärsplan innan man kan sätta något i verket Finns också kritik mot detta….

Affärsplaner Som namnet antyder ”Affären” i centrum Vilket betyder någon form av utbyte – eller värdeskapande Så – hur kan det hänga ihop för en samhälls-entreprenör?

Affärsplaner Mallar finns att ladda ner från olika platser på Internet Finns även enstaka som försökt anpassa till verksamheter med sociala målsättningar Men – vanligen fokus på hur man skall tjäna pengar!

Varför affärsplaner? Överblick Sammanhang Tydliggöra viktiga delar Kommunikation Finansiärer/samarbetspartners

Vad skiljer affärsplaner för SHE? Ekonomisk vinst inte målet – utan medlet Ofta delaktighet från målgruppen Verksamhetsplan istf affärsplan?

Innehåll Verksamhetsidé (affärsidé – ”Erbjudandet”) Deltagare Vision/målsättning Produkt/tjänst Intressenter - partners Organisation - struktur Kommunikation Resurser/budget Aktivitetsplan

Verksamhetsidé (affärsidé) ska beskriva vad verksamheten sysslar med. Vad är det för värden ni vill skapa? Och hur? Det ska också framgå vem/vilka som är målgrupp (för åtgärder) och hur verksamheten skall få ekonomisk uthållighet Organisationsform (kortfattat) Vad är det ”unika” i er verksamhet? Vad innebär framgång/”succe” för er? (kortfattat)

Deltagare Delägare/Medlemmar Vilka är medlemmarna/delägarna. Skriv ner namnen på de som ska vara med. Kompetensprofil/Bakgrund Kompetens i form av utbildningar, tidigare anställningar, föreningar ni varit aktiva i och andra livserfarenheter. (ev. bifoga CV) Handlar om att visa att man har förmågan att genomföra idén!

Vision/Målsättning Vad vill ni uppnå inom 1-5 år. Hur ser er verksamhet ut då? (ex. Hur många är ni? Var finns ni?) ”Önskvärt tillstånd” Kan vara flera steg

Produkt/Tjänst Beskriv vad verksamheten kommer att syssla med. Tillhandahåller ni tjänster, så beskriv dem utförligt. Gör en argumentlista på varför man ska välja just er verksamhet, köpa era varor eller tjänster.

Intressenter Kunder (Privatpersoner? Myndigheter? Företag?) Varför behöver de era tjänster (identifiera behovet) Målgrupp Vilka vill ni gynna med er verksamhet?

Samarbetsparters Möjliga? Nödvändiga? Varför? Vad skall de bidra med till verksamheten? Konkurrenter/andra aktörer inom samma område Vilka? Varför? Kommer dessa att försvåra för er? (Styrkor och svagheter)

Övriga intressenter/nätverk Vilka kontakter har ni (av relevans för verksamheten) ex. inom myndigheter, förvaltningar, föreningar Men också kanske ev. mentorer Intressentanalys

Organisation Formell organisationsform (ex. ekonomisk förening) Men också konkret Rita gärna organisationsschema

Kommunikation Vilka behöver ni kommunicera med och varför? (övergripande/specifika) Marknadsföring? Målgrupp? Anslagsgivare? Kunder? Var hittar ni dem? Vilken information behöver de för att bli intresserade? Vilken information/omvärldsbevakning behöver ni? Ev. Kommunikationsplan

Resurser/budget/Ekonomi Lokaler (vad har ni – vad behöver ni)? Budget/ekonomisk plan (kortsiktigt-långsiktigt) Vilka övriga resurser behöver ni (kortsiktigt – långsiktigt)

Eventuella analyser…? Riskanalys? Vilka är de viktigaste riskerna? Vilka kan konsekvenserna bli? Alternativa utvägar? SWOT? Styrkor – Svagheter (inre) Möjligheter – hot (yttre)

Affärsplan som utvecklingsprocess

Övrigt… Något som saknas? Skall kännas som en helhet, skall vara tydligt Försök tänka er in i läsarens roll Låt någon utanför er grupp läsa - och sedan redogöra för vad ni skall göra och varför Det viktigaste – att ni känner att er idé kommuniceras i verksamhetsplanen Planen är ett sätt att kommunicera med andra – men också att konkretisera