Ledningssystem SOSFS 2011:9.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Carita Fallström Patientsäkerhetslagen (2010:659) och Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9)
Landstinget i Östergötland
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
…en del av vård och behandling
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Vårdhygienisk standard i kommunerna
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre liv för sjuka äldre
Föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet inom socialtjänsten Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så vådligt att.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Hygienrutiner i förskolan
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Arbetsanpassning och rehabilitering
Om SOSFS 2005:12 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården OH-version februari 2006.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Bättre liv för sjuka äldre Överenskommelsen 2013.
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Detta är God Vård
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Uppsala Finn Kronsporre och Simon Jernelöv, JP Infonet
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete för Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning Socialtjänstlagen (SoL) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
Processkartor i praktiken
Kvalitetsarbete.
Syftet med avvikelserapportering?
Framtidens elevhälsa Stockholm september
…en del av vård och behandling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Kvalitetsberättelse 2017.
Intern styrning och kontroll
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Ledningssystem SOSFS 2011:9

Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete Vårdgivaren, eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS, har ansvar för att det finns ett ledningssystem för verksamheten. Samtliga krav och mål (processer) ska utvecklas och kvalitetssäkras.

Syfte Syftet är att genom systematiskt och fortlöpande arbete utveckla och säkra verksamhetens kvalitet.

Definitioner Med Vårdgivare avses statlig myndighet, landsting eller kommun i fråga om sådan hälso- och sjukvård som myn- digheten, landstinget eller kommunen har ansvar för. Process är en serie aktiviteter som främjar ett bestämt ändamål eller ett avsett resultat. Kvalitet innebär att en verksamhet uppfyller de krav som gäller för verksamheten enligt lagar och andra föreskrifter. Egenkontroll är en systematisk uppföljning och utvärde- ring samt kontroll att verksamheten bedrivs i enlighet med ledningssystemet.

Ansvar för och användning av ett ledningssystem Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska ansvara för att det finns ett ledningssystem för verksamheten. Ledningssystemet ska användas för att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet, planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten, ange hur uppgifterna som ingår i arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten är fördelade i verksamheten.

Ledningssystemets grundläggande uppbyggnad Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS ska anpassa ledningssystemet till verksamhetens inriktning och omfattning. Processer och rutiner identifiera, beskriva och fastställa de processer i verksamheten som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet. i varje process; identifiera de aktiviteter som ingår, och bestämma aktiviteternas inbördes ordning.

Ledningssystemets grundläggande uppbyggnad (forts) Samverkan Vårdgivaren ska identifiera de processer där samverkan behövs för att säkra kvaliteten på de insatser som ges i verksamheten. förebygga att patienter drabbas av vårdskada.

Systematiskt förbättringsarbete Riskanalys Vårdgivaren ska fortlöpande bedöma om det finns risk för att händelser skulle kunna inträffa som kan medföra brister i verksamhetens kvalitet. Egenkontroll Egenkontrollen ska göras med den frekvens och i den omfattning som krävs för att vårdgivaren ska kunna säkra verksamhetens kvalitet.

Systematiskt förbättringsarbete (forts) Utredning av avvikelser Klagomål och synpunkter Rapporteringsskyldighet Sammanställning och analys Förbättrande åtgärder i verksamheten Förbättring av processerna och rutinerna

Personalens medverkan i kvalitets-arbetet Vårdgivaren ska säkerställa att verksamhetens personal arbetar i enlighet med processerna och rutinerna som ingår i ledningssystemet.

Dokumentationsskyldighet Arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet ska dokumenteras. Vårdgivare bör med dokumentationen som utgångspunkt varje år upprätta en sammanhållen kvalitetsberättelse. Vårdgivaren ska senast den 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse.