Förändrad utbildningsorganisation FÖRSKOLA SKOLA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkomna till föräldramöte
Välkommen till Knappekullaenheten
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Södertörns nyckeltal 2009 Botkyrka Haninge Huddinge Nynäshamn Salem Södertälje Tyresö Grundskolan.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Klagshamns rektorsområde
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Förskoleklassinformation Ängslättskolan ht 09 Bunkeflostrand
Pauli förskoleområde SDF Centrum, Malmö stad Konstnärens förskola
Förskoleråd 21 augusti 2013.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Förskoleklassinformation Ht 2012
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Välkommen till Braås skola
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Agneta Kristensson
Grundskolans åk 7-9.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vårdkedjearbete för personer med förvärvad hjärnskada under 65 år
Kvällens program: Förtydligande av beslutet av den temporära placeringen av förskoleavdelningen i Sävast – Presentation av den.
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Föräldramöte årskurs Rektorsområdet Vår informationsskrift och likabehandlingsplaninformationsskrift likabehandlingsplan Årets utvecklingsarbete.
Modersmålsråd 15 februari
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Referensgruppsmöte Dagordning Förskolesummit 2015 Förskoleundersökningen Informationsmöte i mars Information till huvudmän Besök av skolborgarrådet.
Krav på programmering i skolan
Resursfördelning Grundskolenämnden
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Förändrad utbildningsorganisation FÖRSKOLA SKOLA i Limhamn-Bunkeflo 2012-06-13 version 1:2

Bakgrund Limhamn-Bunkeflo är en stadsdel med stor inflyttning till följd av bostadsutbyggnad. I takt med inflyttningen skapar stadsdelsförvaltningen nya förskole- och skolplatser Förvaltningen vill genom en förändrad skolorganisation: ge skolledarna ett rimligt elevantal att ansvara för, vilket ger skolledarna bättre förutsättningar att utföra sina uppdrag och bidra till elevernas måluppfyllelse skapa bättre förutsättningar för skolledarna att arbeta utifrån skolans och förskolans läroplan och den pedagogiska utvecklingen anpassa organisationen till den nya skollagen vilken säger att det pedagogiska arbetet vid en skolenhet ska ledas och samordnas av en rektor, och det pedagogiska arbetet vid en förskoleenhet ska ledas och samordnas av en förskolechef.

Den förändrade utbildningsorganisationen innebär att Skola Förskola utbildningsorganisationen organiseras utifrån förskola respektive skola, som vardera leds av en utbildningschef. Förslaget om två utbildningschefer beslutas den 20 juni, och organiseras från och med augusti 2012. Samtliga biträdande rektorer med ansvar för förskolan konverteras till förskolechefer från och med augusti 2012. Samtidigt görs alla biträdande rektorer med ansvar för skolan till rektorer. 4-6 nya skolledartjänster planeras inrättas i oktober 2012.

Syfte med den förändrade utbildningsorganisationen Den nya ledningsorganisationen skapar större utrymme för kontakter mellan skolledare och elev-, barn- samt föräldrar. Rektor och förskolechef ges bättre möjligheter till: Ökat fokus på verksamhets-frågor Uppföljning och analys av elevresultat samt förskole-verksamhet Pedagogisk utveckling Rektor och förskolechef har fullt mandat enligt lagar och förordningar att utföra sitt uppdrag. Tydligare ansvars- fördelning Bättre förut-sättningar för ett kommunikativt ledarskap En konsekvens av organisationen är att den går i linje med förslaget på förändrad skolorganisation för Malmö stad och kan underlätta en övergång.

Förslag till utbildningsorganisation Stadsdelschef Utbildningschef – förskola (beslut den 20/6) Utbildningschef – skola (beslut den 20/6) Förskolechef Carine Stefansson - Annetorp, Grönalund, Papegojan, R F Bergh Förskolechef Linda Möller - Berga, Öresund, familjedaghem Förskolechef Anna Karlfeldt - Brodda, Djupadal Förskolechef Susanne Brücher - Pilängen, Björkängen, Blomsterängen (Fläderängen, Mossängen) Förskolechef Fläderängen, Mossängen (oktober) Förskolechef Birgitta Kopelman - Bellevue, Sannaparken (Rosenvång) Förskolechef Gunilla Gustafsson - Järavallen, Flodillern (Älggården) Förskolechef – Älggården, Rosenvång (oktober) Förskolechef Eva Danerhall - Floda, Sadelmakarebyn Förskolechef Marianne Thees - Gottorp, Vintrie (Fjärilen) Förskolechef Mona Karlsson - Annestad, Sundsbro (Bikupan, Ängslätts gård) Förskolechef Ulrika Dahlberg - Skutan, Ängslätt (Ängen) Förskolechef Fjärilen, Mullvaden, Ängslätts gård (oktober) Förskolechef Bikupan, Lovisagården, Ängen Förskolechef Annika Rydén - Smaragden, Frostmätaren Charlotte Löfqvist – Rubinen (Opalen, Rubinen) Förskolechef –Opalen, Rubinen (oktober) Förskolechef Stefan Eklundh/vik Jenny Arildsson Bäcken, plattan på Bäcken (Kallenberg, Tygelsjö, Västra Klagstorp) Förskolechef Kallenberg, Tygelsjö, Västra Klagstorp (oktober) Rektor Margareta Svensson - Bergaskolan årskurs F-5 Rektor Mats Breisner - Bergaskolan årskurs 6-9 Rektor Bergaskolan Rikard Persson - årskurs 6-9 grundsärskola Rektor Karin Harsten - Karl Johansskolan årskurs F-5 Rektor Gunn Hanéll (2012) - Djupadalskolan årskurs F-5 Rektor Christina Simfelt (2013) - Djupadalskolan årskurs F-3, 4-5 (2013) Hyllieskolan årskurs 1-3 Rektor Gunn Hanéll (2012)/Christina Simfelt (2013) Rektor Susanne Månsson - Geijerskolan årskurs F-3 Rektor AnnaKarin Andersson - Geijerskolan årskurs 4-5 Rektor Marie Cederborg - Skolan på Ön årskurs F-5 Rektor Johan Revemark - Linnéskolan årskurs 6-9 Rektor Tomislav Vivlund - Sundsbroskolan årskurs F-5 Rektor Maria Berben Lidén - Sundsbroskolan årskurs 6-9 Rektor Ann Ericson - Ängslättskolan årskurs 1-3 Rektor Ann-Louise Becke - Ängslättskolan årskurs 4-5 (F-klass+särskola) Rektor F-klass+särskola (oktober) Rektor Britta J:son Holmgren - Klagshamnsskolan årskurs F-3 Rektor Charlotte Löfqvist - Strandskolan årskurs 4-6 Rektor Pär Blondell - Strandskolan årskurs 7-9 Rektor Francesca Eklund - Tygelsjöskolan årskurs F-2 Rektor Karin Lindelöw - Tygelsjöskolan årskurs 3-6 Rektor Jörgen Olsson - Axeltorp och Bunkeflo skoldaghem Fritidshemsverksamheten följer samma organisation som skolan Förslag till utbildningsorganisation Kursivt = Ytterligare skolledartjänster oktober 2012.

I organisationen ingår utbildningskansli, skolläkare och resursteam I organisationen ingår utbildningskansli, skolläkare och resursteam. Beslut om två utbildningschefer tas den 20 juni, och organiseras från och med augusti 2012. Organisationen för skola och förskola gäller från augusti. Ytterligare skolledartjänster gäller från oktober 2012. Antalet nya skolledartjänster motsvarar 6 heltids-tjänster.