employer branding Randstad Sverige Randstad Award resultat 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Miles Cut – MI CU AB (c) Samtliga idéer, koncept, modeller och slutsatser häri presenterade är konfidentiella, avsedda endast för beställaren och.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Randstad Employer Brand Research 2019
Presentationens avskrift:

employer branding Randstad Sverige Randstad Award resultat 2014 föreställningen är verkligheten Randstad Sverige Randstad Award resultat 2014

innehållsförteckning 1. bakgrund och undersökningens utformning 2. globala resultat 3. resultat per land • vilka är de viktigaste egenskaperna när du ska välja en ny arbetsgivare? • vilka personlighetsdrag söker potentiella anställda hos en arbetsgivare? • vilka faktorer kan innebära en risk för balansen mellan arbetsliv och privatliv för en anställd? • hur upplever anställda sin restid? • vad anser anställda om pensionsåldern? 4. Randstad Award • mest attraktiva företagen/organisationerna • mest attraktiva sektorerna 5. REMAS • REMAS, en alternativ parameter för att mäta dragningskraft Bilaga: ytterligare forskningsmoduler

undersökningens bakgrund om Randstad Award

Randstad Award – viktiga fakta vad är Randstad Award? • den största oberoende employer branding-undersökningen för global forskning som samlar in synpunkter från ca. 200 000 personer • forskningen baseras på uppfattningen av landets 150 största arbetsgivare rankade efter antal anställda (> 1 000 anställda i små länder) • forskningen sammanställs av ICMA Group som är ett oberoende marknadsundersökningsföretag hur går forskningen till? • en slumpmässig lista över företag visas för alla respondenter tillsammans med frågan: "Känner du till det här företaget?" • därefter får endast de som känner till företaget följande fråga: "Skulle du vilja arbeta för det här företaget?" = fråga som avgör den mest attraktiva arbetsgivaren • därefter får respondenten betygsätta varje företag efter 10 funktionella egenskaper • en årlig utmärkelse ges till den mest attraktiva arbetsgivaren

Randstad Award – viktiga fakta • 23 deltagande länder under 2014, vilket täcker 75 % av den globala ekonomin • representativt urval i åldern 18 till 65 baserat på region, ålder och kön – något vinklat mot respondenter under 40 år, då det är potentiella anställda som är målgruppen för undersökningen • urvalet består av studenter, anställda och arbetssökande • Internetbaserade intervjuer utfördes mellan den 6 september och den 30 december 2013 Australien Kina Ungern Luxemburg Nederländerna Ryssland Sverige Argentina Frankrike Indien Singapore UK Belgien Tyskland Italien Nya Zeeland Spanien USA Kanada Hongkong Japan Polen Schweiz

undersökningens utformning 1. vilka egenskaper är viktiga när du ska välja arbetsgivare? respondenterna betygsätter de 5 viktigaste egenskaperna från den viktigaste till den minst viktigaste egenskapen, från en lista med 17 val 2. vilka av följande företag känner du till? respondenterna väljer de företag de känner till från en slumpmässig lista med 30 företag per respondent 3. baserat på din uppfattning om det här företaget, skulle du vilja arbeta för det? 1 2 3 4 5 (absolut) nej (absolut) ja 4. hur betygsätter du det här företaget enligt 10 specifika egenskaper? 1 2 3 4 5 lön och anställningsförmåner karriärutveckling arbetsklimat långsiktig anställningstrygghet balans mellan arbetsliv och privatliv sund ekonomi arbetets innehåll utbildning ledning företagets samhällsansvar (CSR) håller inte med alls håller absolut med

definitioner namnmedvetenhet attraktivitet • att känna till ett företag tillräckligt för att ha en åsikt/uppfattning om det attraktivitet • procent som skulle vilja arbeta för företaget, bland de respondenter som känner till företaget • företaget med den högsta poängen på den här parametern vinner Randstad Award anmärkning: − hur attraktivt företaget är baseras på hur attraktivt personer som känner till företaget tycker att det är − detta för att mindre kända företag ska få möjligheten till en lika chans jämfört med mer kända företag

2. global inblick skillnader mellan länder

en mer positiv bild av arbetsgivare världen över kan återspegla potentiella anställdas optimism angående den ekonomiska återhämtningen i nästan alla länder har arbetsgivarvarumärkens attraktivitet ökat betydligt arbetsgivarvarumärkens attraktivitet land (*) Argentina + 4 % arbetsgivarvarumärkens attraktivitet har ökat med 4 % världen över kraftig ökning med 6 % i Kina, USA, Belgien och Frankrike relativt stabilt i Tyskland och Nya Zeeland Australien + 5 % Belgien + 6 % Frankrike + 6 % Hongkong + 3 % kraftig ökning med 6 % i Kina, USA, Belgien och Frankrike Indien + 2 % Italien + 5 % Japan + 3 % Kanada + 2 % Kina + 6 % Nederländerna + 5 % Nya Zeeland - 1 % Polen + 2 % Singapore + 5 % Spanien + 5 % Storbritannien + 5 % Tyskland - 2 % USA + 6 % (*) Det finns ingen tillgänglig trend för Ungern, Luxemburg, Sverige, Schweiz och Ryssland (första deltagande 2014)

konjunkturuppgångar kan också förklara varför löner & anställningsförmåner nu är högsta prioritet före anställningstrygghet; ärlighet, trygghet & pålitlighet är de viktigaste symboliska värdena funktionella värden visar ett anmärkningsvärt skifte över hela världen; symboliska värden visar liknande mönster i länder funktionella värden globalt 2014 2013 19 % 17 % 8 % 1 % ett arbetsgivarvarumärkes funktionella eller "hårda" värden lönen är viktigare än anställningstryggheten världen över arbetsklimat är ett toppvärde i Nederländerna och Schweiz och arbetsinnehåll i Japan 1. lön och anställningsförmåner 23 2. långsiktig anställningstrygghet 14 3. intressant arbetsinnehåll 9 15. företagsansvar 2 16. mångfaldsarbete 2 17. senaste tekniken 2 första mätningen av symboliska eller "mjuka" värden för ett arbetsgivarvarumärke "ärligt" och "pålitligt" är de viktigaste värdena i 17 av 23 länder "starkt" toppvärde i Kina och Hongkong, "intelligent" i Ryssland symboliska värden globalt 2014 1. ärligt 23 2. tryggt 17 3. pålitligt 13 13. spännande 2 14. modigt 1 15. maskulint 1

3. resultat per land snapshot

beskrivning av respondenter online Första genomförandet av Randstad Award i Sverige • 8 001 potentiella anställda mellan 18 och 65 • baserat på respondenternas uppfattning av de 150 största arbetsgivarna • intervjuerna har utförts online mellan november och december 2013 respondenter totalt urval 8 001 kön man 3 555 kvinna 4 446 ålder 18–29 år 1 805 30–39 år 2 180 40–49 år 2 585 50–65 år 1 431 utbildning grundskoleutbildning 456 gymnasieutbildning 2 960 vidareutbildning (ej universitet) 1 132 universitet eller högskola 3 253

beskrivning av respondenter online (detaljinfo) totalt urval 8 001 arbetar 5 438 region sektor (*) Bergslagen 971 Jordbruk, skogsbruk, fiske 80 Mälardalen 2 516 Fordonsindustri 172 Norra Sverige 734 Konstruktion 163 Östra Götaland 978 Ekonomi (bank & försäkring) 174 Södra Götaland 1 226 Dagligvaruhandel 128 Västra Götaland 1 576 Human Resources 98 Industri/tillverkning 580 Informatik/rådgivning 126 Gruvdrift och resurser 15 Ideell verksamhet 256 Offentlig förvaltning (statlig) 691 Utbildning 543 Läkemedelsindustri/kemisk industri 94 Energi/teletjänster/telekommunikation 198 Fastigheter eller uthyrning och leasing 84 Detaljhandel 297 Partihandel 67 Tjänster 334 Media 103 Transport/logistik/lagerhållning 265 Resor/fritid/semesterbostäder 56 Annat 914 (*) endast om respondenten arbetar för tillfället

arbetsinnehåll och arbetsmiljö är de viktigaste faktorerna när svenskar väljer arbetsgivare vilket är det viktigaste kriteriet för dig när du väljer arbetsgivare? vilka är de 5 viktigaste kriterierna för dig när du väljer arbetsgivare? funktionella egenskaper mest viktigt de 5 viktigaste intressant arbetsinnehåll 24 64 trivsam arbetsmiljö 64 14 konkurrenskraftiga löne- och anställningsförmåner 56 14 långsiktig anställningstrygghet 13 50 ligger inom bekvämt avstånd 44 6 god balans mellan arbete och privatliv 5 36 flexibla arbetsvillkor 4 31 fortgående karriärmöjligheter 3 27 sund ekonomi 24 3 bra utbildning 2 24 tjänster och produkter med kvalitet 2 18 stark ledning 14 2 miljömässigt och socialt medvetet 13 2 mångfald i ledningen 1 10 stark image/starka värderingar 10 1 internationella/globala karriärmöjligheter 1 9 använder den senaste tekniken 1 7

pålitlighet, trygghet och ärlighet är viktiga egenskaper som potentiella anställda söker hos en arbetsgivare vilket är det viktigaste personlighetsdraget du söker efter hos en arbetsgivare? vilka är de 5 viktigaste personlighetsdragen för dig? personlighetsdrag mest viktigt de 5 viktigaste pålitligt 20 76 tryggt 72 26 ärligt 16 69 uppriktigt 6 50 spännande 47 7 väl respekterat 36 4 intelligent 5 35 starkt 28 3 jordnära 3 25 högt anseende 18 3 modigt 2 12 hög status 12 1 robust 10 1 gripande 1 6 maskulint 1 3

dålig arbetsmiljö, bristande samarbete och för många deadlines kan påverka balansen mellan arbete och privatliv vilka faktorer kan innebära en risk för balansen mellan ditt arbetsliv och privatliv? faktorer för balans mellan arbete och privatliv ogynnsam arbetsmiljö 48 bristande samarbete med kollegor 44 för många deadlines 41 för många extratimmar 36 arbete under kvällar/helger 36 deadlines är för korta 34 oro på grund av arbetet efter arbetstid 34 brist på stöd för att leva upp till deadlines 31 psykisk press från arbetsgivaren att avsluta jobb 29 tillgänglighet efter arbetstid 27 inga flexibla arbetstider 27 för mycket ansvar 18 distansarbete 10

svensken spenderar i genomsnitt 31 minuter i restid till arbetet, men skulle acceptera att resa i upp till 51 minuter hur mycket tid spenderar du på att resa till arbetet och hur lång tid skulle du kunna acceptera? 100 % faktisk tid i snitt: 31 min accepterad tid i snitt: 51 min 80 % 60 % 45 40 % 30 31 24 21 20 % 18 10 11 6 3 0 % <15 min 15-29 min 30-44 min 45-59 min 60 min faktisk < accepterad: 66 % faktisk = accepterad: 29 % faktisk > accepterad: 5 %

svensken tror i genomsnitt att hon/han måste jobba fram till 66 år, men tycker generellt att 61 år är den ideala pensionsåldern upp till vilken ålder tror du att du måste/vill du arbeta? 100 % "måste" i snitt: upp till 66 år "vill" i snitt: upp till 61 år 80 % 60 % 47 42 40 % 32 32 20 % 13 11 12 7 3 2 0 % <55 år 55–59 år 60–62 år 63–65 år >65 år måste < vill: 6 % måste = vill: 30 % måste > vill: 64 %

för att fortsätta arbeta önskar svenskarna arbeta färre timmar och ha ett mer flexibelt och avslappnat arbetsschema vad skulle motivera dig att stanna fler år i arbetslivet? viktiga motivationsfaktorer för att arbeta längre kortare arbetstid 61 möjlighet att anpassa arbetstiden till sin personliga situation 46 lugnare arbetsschema 35 trevligare arbetsklimat 32 minskad fysisk ansträngning och/eller stress 29 möjlighet att utföra olika jobb 26 fler utbildnings- och utvecklingsmöjligheter 17 en coachande roll för yngre kollegor 17 mer självständighet i arbetet 16 större del ordinarie arbetstid 8 mindre ansvar på arbetsplatsen 8

4. Randstad Award 4.1. mest attraktiva företagen/organisationerna

de 20 mest kända företagen namnmedvetenhet: att känna till ett företag tillräckligt för att ha en åsikt/uppfattning om det 1. IKEA 96 % 11. Stadium 92 % 2. ICA 94 % 12. Svenska Spel 92 % 3. Swedbank 94 % 13. Apoteket AB 91 % 4. Clas Ohlson 93 % 14. Tele2 91 % 5. Statoil 93 % 15. SAS 91 % 6. Systembolaget 93 % 16. Saab 91 % 7. SJ 92 % 17. Willy:s 91 % 8. H&M Hennes & Mauritz 92 % 18. Folksam 91 % 9. KappAhl 92 % 19. Hemköp 91 % 10. JYSK 92 % 20. Nordea 91 %

de 20 mest attraktiva företagen = Randstad Award attraktivitet: procent som skulle vilja arbeta för företaget, bland de respondenter som känner till det (minst 10 % medvetenhet) 1. IKEA 53 % 11. Siemens 37 % 2. Sveriges Television 48 % 12. Systembolaget 36 % 3. Sveriges Radio 46 % 13. Scandic Hotels 36 % 4. Volvo Car Cooperation 40 % 14. Chalmers 36 % 5. ABB 39 % 15. Hewlett-Packard 35 % 6. Bonniers 38 % 16. ICA 35 % 7. Sony Mobile 38 % 17. Ericsson 35 % 8. Toyota Industries 38 % 18. ÅF 34 % 9. IBM 37 % 19. Clas Ohlson 34 % 10. AB Volvo 37 % 20. Svenska Spel 34 %

de 3 mest attraktiva företagen per egenskaper 1a plats 2a plats 3e plats konkurrenskraftiga löne- och anställningsförmåner PricewaterhouseCoopers Ernst & Young IBM fortgående karriärmöjligheter PricewaterhouseCoopers Chalmers IKEA trivsam arbetsmiljö Sveriges Radio IKEA Sveriges Television långsiktig anställningstrygghet IKEA ABB Handelsbanken god balans mellan arbete och privatliv IKEA Handelsbanken Apoteket AB sund ekonomi IKEA Handelsbanken ICA intressant arbetsinnehåll Sveriges Television Sveriges Radio Chalmers bra utbildning Chalmers IBM PricewaterhouseCoopers stark ledning IKEA H&M Hennes & Mauritz Toyota Industries miljömässigt och socialt medvetet IKEA Lantmännen Apoteket AB

de 3 mest attraktiva företagen per demografisk grupp 1a plats 2a plats 3e plats man IKEA ABB AB Volvo kvinna IKEA Sveriges Television Bonniers 18–29 år IKEA Sveriges Television Sveriges Radio 30–39 år IKEA Sveriges Television Sveriges Radio 40–49 år IKEA Sveriges Radio Sveriges Television 50–65 år Sveriges Television Sveriges Radio Volvo Car Cooperation grundskoleutbildning Tallink Silja Sveriges Television Systembolaget gymnasieutbildning IKEA Sveriges Television Sveriges Radio vidareutbildning (ej universitet) IKEA Sveriges Television Siemens universitet eller högskola IKEA Sveriges Radio Sveriges Television

de 3 mest attraktiva företagen geografiskt 1a plats 2a plats 3e plats Bergslagen IKEA Svenska Spel Sveriges Television Mälardalen Sveriges Television IKEA Sveriges Radio Norra Sverige Sveriges Television IKEA Chalmers Östra Götaland IKEA Sveriges Radio Siemens Södra Götaland IKEA Sveriges Television Pricewaterhouse-Coopers Västra Götaland IKEA Volvo Car Cooperation Sveriges Television

4. Randstad Award 4.2. mest attraktiva sektorerna

Randstad Awards rutnät för attraktivitet Attraktivitet utefter namnmedvetenhet hög hög namnmedvetenhet och låg attraktivitet • neutrala aktörer • begränsat val bland mindre kvalificerade/mindre motiverade potentiella anställda • optimera hög namnmedvetenhet och hög attraktivitet • dominanta aktörer • kan välja bland ett stort urval av välkvalificerade/ mycket motiverade potentiella anställda • försvara 1 2 namnmedvetenhet låg namnmedvetenhet och låg attraktivitet • aktörer med låg profil • mycket begränsat val bland mindre kvalificerade/mindre motiverade potentiella anställda • attackera låg namnmedvetenhet och hög attraktivitet • nischade aktörer • begränsat val bland välkvalificerade/mycket motiverade anställda • bygga upp 3 4 låg attraktivitet hög

din sektors attraktivitet: 2014 Respondenter som känner till ett eller flera företag som verkar inom en viss sektor 100 % hög 2014 sektorer 90 % Handel – försäljning 80 % Ekonomi Bygg & fastighet 70 % Informatik Offentlig förvaltning 60 % 10 % 15 % Tjänster 20 % 25 % 30 % 35 % namnmedvetenhet 50 % Logistik Produktion – tillverkning 40 % 30 % 20 % Teknik – forskning & utveckling 10 % 0 % låg attraktivitet hög

de mest attraktiva sektorerna attraktivitet: procent som skulle vilja arbeta för företagen inom sektorn, bland respondenter som känner till ett eller flera företag inom en viss sektor 2014 1. Offentlig förvaltning 30 % 2. Produktion – tillverkning 27 % 3. Ekonomi 27 % 4. Informatik 27 % 5. Teknik – forskning & utveckling 27 % 6. Handel – försäljning 25 % 7. Bygg & fastighet 25 % 8. Tjänster 21 % 9. Logistik 20 %

de 3 mest attraktiva sektorerna per egenskaper 1a plats 2a plats 3e plats konkurrenskraftiga löne- och anställningsförmåner Ekonomi Teknik – forskning & utveckling Bygg & fastighet fortgående karriärmöjligheter Ekonomi Teknik – forskning & utveckling Informatik trivsam arbetsmiljö Ekonomi Offentlig förvaltning Teknik – forskning & utveckling långsiktig anställningstrygghet Ekonomi Offentlig förvaltning Bygg & fastighet god balans mellan arbete och privatliv Ekonomi Offentlig förvaltning Handel – försäljning sund ekonomi Ekonomi Bygg & fastighet Offentlig förvaltning intressant arbetsinnehåll Offentlig förvaltning Teknik – forskning & utveckling Ekonomi bra utbildning Ekonomi Teknik – forskning & utveckling Informatik stark ledning Ekonomi Bygg & fastighet Production-Manufacturing miljömässigt och socialt medvetet Offentlig förvaltning Produktion – tillverkning Ekonomi

de 3 mest attraktiva sektorerna per demografisk grupp 1a plats 2a plats 3e plats man Offentlig förvaltning Produktion – tillverkning Informatik kvinna Offentlig förvaltning Ekonomi Handel – försäljning 18–29 år Offentlig förvaltning Handel – försäljning Informatik 30–39 år Offentlig förvaltning Produktion – tillverkning Ekonomi 40–49 år Offentlig förvaltning Informatik Produktion – tillverkning 50–65 år Offentlig förvaltning Teknik – forskning & utveckling Ekonomi grundskoleutbildning Handel – försäljning Offentlig förvaltning Logistik gymnasieutbildning Offentlig förvaltning Handel – försäljning Produktion – tillverkning vidareutbildning (ej universitet) Offentlig förvaltning Teknik – forskning & utveckling Produktion – tillverkning universitet eller högskola Offentlig förvaltning Ekonomi Informatik

de 3 mest attraktiva sektorerna geografiskt 1a plats 2a plats 3e plats Bergslagen Offentlig förvaltning Ekonomi Produktion – tillverkning Mälardalen Offentlig förvaltning Ekonomi Informatik Norra Sverige Offentlig förvaltning Teknik – forskning & utveckling Produktion – tillverkning Östra Götaland Offentlig förvaltning Ekonomi Produktion – tillverkning Södra Götaland Offentlig förvaltning Teknik – forskning & utveckling Produktion – tillverkning Västra Götaland Teknik – forskning & utveckling Offentlig förvaltning Produktion – tillverkning

5. REMAS en alternativ parameter för att mäta dragningskraft

REMAS, en unik indikator för employer branding alternativ parameter för att mäta ett företags attraktivitet vad är REMAS? • Randstad Employer Attractiveness Score (arbetsgivarens betyg för attraktivitet) • mäter den procent som skulle vilja arbeta för företaget, bland de respondenter som känner till det, minus den procent som inte skulle vilja arbeta för företaget • alternativ parameter för att fastställa företags attraktivitet, inte endast med hänsyn till de som är positiva (den procent som vill arbeta för företaget), utan även till de som är negativa (andelen som inte skulle vilja arbeta för företaget) varför REMAS? • för att främja en unik indikator för employer branding • för att enkelt få en måttstock som alla företag kan utgå ifrån

Randstad Award - koncept Randstad Employer Attractiveness Score (REMAS) totalt urval: 100 % 70 respondenter av 100 känner till företaget 70/100 = 70 % = namnmedvetenhet känner till företaget: 70 % skulle vilja arbeta för: 36 % 25/70 skulle vilja arbeta för företaget 25/70 = 36 % = positiva (attraktivitet) skulle inte vilja arbeta för: 21 % 15/70 skulle inte vilja arbeta för företaget 15/70 = 21 % = negativa REMAS = positiva – negativa = 15 %

sektorer per REMAS respondenterna känner till ett eller flera företag som verkar inom en viss sektor 100 % hög 2014 sektorer 90 % 2014 annan sektor Handel – försäljning 80 % Ekonomi Bygg & fastighet 70 % Informatik Offentlig förvaltning 60 % -40 % -35 % -30 % -25 % -20 % -15 % -10 % -5 % 0 % Logistik namnmedvetenhet Tjänster 50 % HR Produktion – tillverkning 40 % 30 % Teknik – forskning & utveckling 20 % 10 % 0 % låg REMAS hög

topp 20 mest attraktiva företagen (REMAS) REMAS: procent som skulle vilja arbeta för företaget, bland de respondenter som känner till det (minst 10 % medvetenhet), minus den procent som inte skulle vilja arbeta för företaget 1. IKEA 34,7 % 11. Bonniers 8,6 % 2. Sveriges Television 24,2 % 12. Ericsson 6,7 % 3. Sveriges Radio 20,8 % 13. AB Volvo 6,1 % 4. ABB 16,1 % 14. ÅF 5,7 % 5. Volvo Car Cooperation 15 % 15. Scandic Hotels 5,1 % 6. Siemens 13,4 % 16. ICA 4,5 % 7. IBM 12,1 % 17. Arla Foods 4,5 % 8. Toyota Industries 11,1 % 18. Tetra Pak 4,3 % 9. Hewlett-Packard 9,6 % 19. Akzo Nobel 3,6 % 10. Sony Mobile 9,4 % 20. Apoteket AB 2,7 %

bilaga ytterligare forskningsmoduler

modul 1 egenskaper per demografiska subgrupper

män attraheras mer av lön, karriär och sund ekonomi; kvinnor mer av arbetsinnehåll och bra arbetsmiljö vilka egenskaper är de 5 viktigaste kriterierna när du väljer arbetsgivare? egenskaper visade efter kön – rangordnade efter förekomst i topp 5 intressant arbetsinnehåll trivsam arbetsmiljö konkurrenskraftiga löne- och anställningsförmåner långsiktig anställningstrygghet ligger inom bekvämt avstånd god balans mellan arbete och privatliv flexibla arbetsvillkor fortgående karriärmöjligheter sund ekonomi bra utbildning tjänster och produkter med kvalitet stark ledning miljömässigt och socialt medvetet mångfald i ledningen stark image/starka värderingar man internationella/globala karriärmöjligheter kvinna använder den senaste tekniken 10 20 30 40 50 60 70 80

karriär och utveckling är viktigare för personer under 40 år, personer över 40 attraheras mer av arbetsinnehåll och lön vilka egenskaper är de 5 viktigaste kriterierna när du väljer arbetsgivare? egenskaper visade efter åldersgrupp – rangordnade efter förekomst i topp 5 intressant arbetsinnehåll trivsam arbetsmiljö konkurrenskraftiga löne- och anställningsförmåner långsiktig anställningstrygghet ligger inom bekvämt avstånd god balans mellan arbete och privatliv flexibla arbetsvillkor fortgående karriärmöjligheter sund ekonomi bra utbildning tjänster och produkter med kvalitet stark ledning miljömässigt och socialt medvetet mångfald i ledningen stark image/starka värderingar yngre (18–39 år) internationella/globala karriärmöjligheter äldre (40–65 år) använder den senaste tekniken 10 20 30 40 50 60 70 80

högre utbildade efterfrågar arbetsinnehåll, flexibilitet och karriär medan lägre utbildade efterfrågar arbetsmiljö, anställningstrygghet & tillgänglighet vilka egenskaper är de 5 viktigaste kriterierna när du väljer arbetsgivare? egenskaper visade efter utbildningsnivå – rangordnade efter förekomst i topp 5 intressant arbetsinnehåll trivsam arbetsmiljö konkurrenskraftiga löne- och anställningsförmåner långsiktig anställningstrygghet ligger inom bekvämt avstånd god balans mellan arbete och privatliv flexibla arbetsvillkor fortgående karriärmöjligheter sund ekonomi bra utbildning tjänster och produkter med kvalitet stark ledning miljömässigt och socialt medvetet mångfald i ledningen stark image/starka värderingar lägre utbildning internationella/globala karriärmöjligheter högre utbildning använder den senaste tekniken 10 20 30 40 50 60 70 80

modul 2 personlighetsdrag efter demografiska subgrupper

pålitligt, tryggt, ärligt och uppriktigt anser kvinnor är viktiga egenskaper hos en arbetsgivare; män tycker att starkt, modigt och status är viktigt vilka egenskaper är de 5 viktigaste personlighetsdragen du väljer arbetsgivare? topp 5 personlighetsdrag visade efter kön pålitligt tryggt ärligt uppriktigt spännande väl respekterat intelligent starkt jordnära högt anseende modigt hög status robust man gripande kvinna maskulint 10 20 30 40 50 60 70 80 90

För personer under 40 är spännande och intelligent viktiga egenskaper hos en arbetsgivare; pålitligt, tryggt och ärligt är viktigare för de över 40 vilka egenskaper är de 5 viktigaste personlighetsdragen du söker hos en arbetsgivare? topp 5 personlighetsdrag visade efter åldersgrupp pålitligt tryggt ärligt uppriktigt spännande väl respekterat intelligent starkt jordnära högt anseende modigt hög status robust yngre (18–39 år) gripande äldre (40–65 år) maskulint 10 20 30 40 50 60 70 80 90

pålitligt, tryggt, ärligt och jordnära är viktiga egenskaper för lägre utbildade; spännande och intelligent är viktigare för högre utbildade vilka egenskaper är de 5 viktigaste personlighetsdragen du söker hos en arbetsgivare? topp 5 personlighetsdrag visade efter utbildningsnivå pålitligt tryggt ärligt uppriktigt spännande väl respekterat intelligent starkt jordnära högt anseende modigt hög status robust lägre utbildning gripande högre utbildning maskulint 10 20 30 40 50 60 70 80 90

modul 3 balans mellan arbete och privatliv per demografiska subgrupper

kvinnor ser oftare att balansen mellan arbete och privatliv riskeras beroende på antal arbetstimmar; män mer efter korta deadlines vilka faktorer kan innebära en risk för balansen mellan ditt arbetsliv och privatliv? kön ålder faktorer för balans mellan arbete och privatliv övergripande man kvinna 18–39 40–65 ogynnsam arbetsmiljö 48 topp 1 topp 1 topp 1 topp 1 bristande samarbete med kollegor 44 topp 3 topp 2 topp 3 topp 2 för många deadlines 41 topp 2 topp 3 topp 2 topp 3 för många extratimmar 36 topp 5 topp 5 topp 4 topp 5 arbete under kvällar/helger 36 topp 4 deadlines är för korta 34 topp 4 oro på grund av arbetet efter arbetstid 34 topp 4 topp 5 brist på stöd för att leva upp till deadlines 31 psykisk press från arbetsgivaren att avsluta jobb 29 tillgänglighet efter arbetstid 27 inga flexibla arbetstider 27 för mycket ansvar 18 distansarbete 10

de med högre utbildning påverkas mer av för många extratimmar; lägre utbildade påverkas mer av oro efter arbetstid vilka faktorer kan innebära en risk för balansen mellan ditt arbetsliv och privatliv? utbildning jobbnivå faktorer för balans mellan arbete och privatliv övergripande lägre högre industri-arbetare kontors-arbetare chef ogynnsam arbetsmiljö 48 topp 1 topp 1 topp 1 topp 3 topp 3 bristande samarbete med kollegor 44 topp 2 topp 2 topp 2 topp 2 topp 2 för många deadlines 41 topp 3 topp 3 topp 3 topp 1 topp 1 för många extratimmar 36 topp 4 topp 4 topp 4 topp 4 arbete under kvällar/helger 36 topp 4 topp 5 topp 5 deadlines är för korta 34 topp 5 oro på grund av arbetet efter arbetstid 34 topp 5 topp 5 brist på stöd för att leva upp till deadlines 31 psykisk press från arbetsgivaren att avsluta jobb 29 tillgänglighet efter arbetstid 27 inga flexibla arbetstider 27 för mycket ansvar 18 distansarbete 10

modul 4 restid per demografiska subgrupper

faktisk och accepterad restid är högre bland män, personer under 40, högre utbildade & kontorsarbetare vilken är den faktiska/accepterade restiden till arbetet varje dag för dig? faktisk tid i snitt: 31 min 60 accepterad tid i snitt: 51 min 55 51 min 50 45 40 35 31 min 30 25 20 15 10 5 man kvinna 18–39 år 40-65 år lägre högre industriarbetare kontorsarbetare chef

modul 5 pensionsålder per demografiska subgrupper

personer under 40 år, de med lägre utbildning och industriarbetare vill generellt inte arbeta längre än tills de är 60 år upp till vilken ålder tror du att du måste/vill du arbeta? måste arbeta i snitt: 66 år 75 vill arbeta i snitt: 61 år 70 66 år 65 61 år 60 55 50 män kvinnor 18–39 år 40–65 år lägre högre industriarbetare kontorsarbetare chef

färre timmar och flexiblare arbetstider är viktiga motivationsfaktorer för att arbeta längre, speciellt för personer över 40 år vad skulle motivera dig att stanna fler år inom tjänsten? kön ålder viktiga motivationsfaktorer för att arbeta längre övergripande man kvinna 18–39 40–65 kortare arbetstid 61 4 möjlighet att anpassa arbetstiden till sin personliga situation 46 2 2 lugnare arbetsschema 35 trevligare arbetsklimat 32 2 3 minskad fysisk ansträngning och/eller stress 29 3 möjlighet att utföra olika jobb 26 fler utbildnings- och utvecklingsmöjligheter 17 2 en coachande roll för yngre kollegor 17 2 mer självständighet i arbetet 16 4 större del ordinarie arbetstid 8 2 mindre ansvar på arbetsplatsen 8 anm.: poäng för subgrupper anger procentenheter över medel (= övergripande poäng), t.ex. kvinnor ligger 2 procentenheter över medel så deras poäng är 46 + 2 = 48 %

färre timmar och flexiblare arbetstider är motiverande för kontorsarbetare för att fortsätta arbeta; för industriarbetare är minskad ansträngning viktigare vad skulle motivera dig att stanna fler år inom tjänsten? utbildning jobbnivå viktiga motivationsfaktorer för att arbeta längre övergripande lägre högre industri-arbetare kontors-arbetare chef kortare arbetstid 61 2 6 2 möjlighet att anpassa arbetstiden till sin personliga situation 46 4 lugnare arbetsschema 35 trevligare arbetsklimat 32 2 minskad fysisk ansträngning och/eller stress 29 2 7 möjlighet att utföra olika jobb 26 2 fler utbildnings- och utvecklingsmöjligheter 17 2 2 3 en coachande roll för yngre kollegor 17 2 2 6 mer självständighet i arbetet 16 större del ordinarie arbetstid 8 6 2 mindre ansvar på arbetsplatsen 8 3 anm.: poäng för subgrupper anger procentenheter över medel (= övergripande poäng), t.ex. kvinnor ligger 9 procentenheter över medel så deras poäng är 52 + +9 = 61%