Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Randstad Employer Brand Research 2019

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Randstad Employer Brand Research 2019"— Presentationens avskrift:

1 Randstad Employer Brand Research 2019
Carola Streng Holgersson Malin Skotte

2

3 agenda vad är employer branding?
varför är det viktigt med employer branding? vad är REBR? hur ser rapporten ut? hur kan vi använda rapporten i vårt dagliga arbete? © Randstad

4 employee value proposition (evp) = erbjudandet till arbetstagaren
employer brand = arbetsgivarvarumärke = uppfattningen om arbetsgivarens evp EVP = Det som arbetsgivaren erbjuder i kompensation för att arbetstagaren utför ett arbete och erbjuder sin kompetens till företaget. Självklart lön, anställningstrygghet och sådana hygienfaktorer. Men också allt det andra som är viktigt för att man ska vilja börja på ett nytt jobb och stanna kvar: arbetsmiljö, kollegor, karriärmöjligheter, förmåner Alla arbetsgivare har ett employer brand oavsett om de arbetar med det eller inte. Arbetstagarna/kandidaterna har en uppfattning av hur det skulle vara att arbeta där. Sann eller osann.

5 9 av 10 utvärderar potentiella arbetsgivare
de kan tänka sig att arbeta för. mest använda kanaler för att utvärdera arbetsgivare På höger sida tittade vi på och markerade de största signifikanta skillnaderna mellan grupperna (gen z, millennials, etc.). employer brand research 2019, landsrapport sverige

6

7 © Randstad

8

9 varför är det viktigt att arbeta med arbetsgivarvarumärket?

10 därför är employer branding viktigt.
instämmer i att ett företags kultur måste stämma överens med deras personliga värderingar för att de ska känna sig nöjda med arbetsplatsen.3 96% 50% 80% av kandidaterna uppger att de inte vill arbeta för ett företag som har dåligt rykte – även om det innebär en högre lön.1 av arbetsgivarna instämmer i att ett starkt employer brand har stor betydelse för att attrahera rätt medarbetare.2 Människor arbetar för företagskulturer och inte för företag, så hur arbetsgivare uppfattas är av största vikt. Både rekryterare och kandidater uppger att företagskulturen är en av de viktigaste faktorerna vid val av arbetsgivare. Det är även viktigt med en öppen företagskultur – kandidater tar aktivt reda på mer om företagens kultur för att avgöra om de passar in. Om kandidaterna hittar positiva omdömen från anställda och kandidater känner de sig mer motiverade att söka jobb på företaget. Företag med positiva arbetsgivarvarumärken får dubbelt så många ansökningar som företag med negativa varumärken. De spenderar dessutom mindre pengar på sina anställda.1 70% 62% 67% 76% Källor anges i bilagan. Organisationer som investerar i positiva kandidatupplevelser förbättrar kvaliteten på nyanställningar med 70 %. 8 av kandidaterna söker information om företag i sociala medier innan de ansöker.5 Företagen med en formell anställningsstrategi på plats är 67 % mer benägna att förbättra sina intäkter. 6 av de anställda som upplever en stark överensstämmelse mellan vad deras arbetsgivare säger om sig själv och deras erfarenhet av att arbeta där är mer benägna att rekommendera sin arbetsgivare som en plats att arbeta på. 7 Företag med dåligt rykte betalar 10 % mer per nyanställning.4

11 behålla en tredjedel av alla som börjar ett nytt jobb ångrar sig

12 film © Randstad

13 vad är Randstad Employer Brand Research (REBR)?

14 32 länder deltog i undersökningen, motsvarar över 75% av den globala ekonomin.
världen över över respondenter 6 162 företag ingår urval ålder 18 till 65 år representativt vad gäller kön överrepresentation av ålder år urvalet består av studerande, anställda och arbetssökande sverige 6 221 respondenter fältarbete webbaserade intervjuer mellan 21 december 2018 och 16 januari 2019 intervjuns längd 16 minuter Australien Argentina Belgien Brasilien Frankrike Grekland Hongkong Italien Indien Japan Kanada Kina Luxemburg Malaysia Nya Zeeland Nederländerna Norge Polen Portugal Rumänien Ryssland Singapore Spanien Sverige Schweiz Storbritannien Tjeckien Tyskland Ungern Ukraina USA Österrike länder som ingår i undersökningen employer brand research 2019, landsrapport sverige |

15 sammansättning av urval sociodemografisk profil, anställningsstatus, region.
i sverige kön situation region ålder utbildning Åldersgränsdefinitioner Gen z - född mellan 1994 och 2000 (år 2018, år i REBR; yngre än 18 faller utanför räckhåll) Millennials - född mellan 1984 och 1993 (år 2018, mellan 25 och 34 år) Gen X - född mellan 1964 och 1983 (år 2018, mellan 35 och 54 år) Boomers - född mellan 1954 och 1963 (år 2018, år, i REBR; äldre än 65 faller utanför räckhåll) 1. lägre: ej fullgjord grundskola, grundskoleutbildning, gymnasieutbildning 2. medelhög: vidareutbildning (ej universitet) 3. högre: högskola, universitet eller studier efter universitet 1. Dalarna, Gävleborg, Örebro, Värmland 2. Gotland, Södermanland, Stockholm, Uppsala, Västmanland 3. Jämtland, Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland 4. Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Östergötland 5. Blekinge, Skåne 6. Halland, Västra Götaland totalt prov: 6 221 fältarbete: 21 december 2018 och 16 januari 2019 employer brand research 2019, landsrapport sverige

16 undersökningens utformning
1. välj fem egenskaper som din ideala arbetsgivare absolut måste ha målbild för employer brand 2. välj alla arbetsgivare som du har hört talas om kännedom 3. hur sannolikt är det att du skulle du vilja arbeta hos de här arbetsgivarna? attraktivitet 30 företag per respondent 4. ange hur väl varje påstående stämmer in på de här arbetsgivarna? employer brand

17 employer brand research 2019
landsrapport sverige.

18 vad är viktigast för svenskar när de söker jobb?

19 vad potentiella medarbetare efterfrågar de viktigaste faktorerna när de väljer arbetsgivare.
viktiga faktorer jämfört med 2018 employer brand research 2019, landsrapport sverige

20 faktorer över tid trender, totalt.
1/2 *2017: erbjuder arbete som är stimulerande och utmanande employer brand research 2019, landsrapport sverige

21 faktorer över tid trender, totalt.
2/2 *tidigare till 2017: stark identitet / starka värderingar employer brand research 2019, landsrapport sverige

22 vad förknippas svenska arbetsgivare med?

23 vad anställda i sverige efterfrågar och vad arbetsgivare uppfattas erbjuda.
Att förstå klyftan mellan vad anställda vill ha och vad de tycker arbetsgivare erbjuder ger värdefull insikt i att bygga ett arbetsgivarvarumärke. anställda i sverige efterfrågar. arbetsgivare i sverige uppfattas erbjuda. 1 trevlig arbetsmiljö 1 finansiellt välmående 2 intressanta arbetsuppgifter 2 använder den senaste tekniken 3 balans mellan jobb och fritid 3 anställningstrygghet 4 anställningstrygghet 4 gott rykte 5 flexibilitet 5 karriärutveckling 6 attraktiv lön och förmåner 6 trevlig arbetsmiljö 7 starkt ledarskap/ledning 7 balans mellan jobb och fritid 8 karriärutveckling 8 attraktiv lön och förmåner 9 bra läge 9 intressanta arbetsuppgifter 10 ger tillbaka till samhället Varje respondent uppmanas att betygsätta varje företag som de vet på var och en av ovanstående faktorer på en skala för 1 till 5 där 1 betyder att de är helt oense över vad arbetsgivaren levererar på den faktoren och 5 innebär att de helt överens om att arbetsgivaren levererar på respektive faktor. Genom att samla alla betyg för alla företag i landet och rangordna dem från hög till låg får vi tabellen på vänster sida. Genom att samla alla betyg av alla företag i regionen får vi rankningen (från hög till låg) på högra sidan. employer brand research 2019, landsrapport sverige |

24 hur många bytte jobb förra året?

25 bytte arbetsgivare sverige vs europa.
switchers: bytte arbetsgivare under det senaste året. Q567: Retention 1 var36 Single coded Bytte du jobb under de senaste 12 månaderna? 1 Ja, jag gick till en annan organisation 2 Ja, men inom samma organisation 3 No Q568: Retention 2 var37 Planerar du att byta jobb inom de närmaste 12 månaderna?  1 Ja, till en annan organisation 2 Ja, inom samma organisation 3 nr intenders: planerar att byta arbetsgivare inom det närmsta året. employer brand research 2019, landsrapport sverige

26 vilka kanaler används för att söka jobb?

27 så söker arbetstagare i sverige jobb.
kanaler använda för att leta efter och hitta arbetsgivare Q567: Retention 1 Single coded Har du bytt jobb under de senaste 12 månaderna? 1 Ja, jag gick till en annan organisation 2 Ja, jag bytte jobb men inom samma organisation 3 No Q568: Retention 2 Planerar du att byta jobb inom de närmaste 12 månaderna?  1 Ja, till en annan organisation 2 Ja, inom samma organisation 3 nr planerar att byta arbetsgivare bytte arbetsgivare employer brand research 2019, landsrapport sverige

28 varför stannar man på ett jobb?

29 orsaker till att stanna på sin arbetsplats.
de 5 främsta orsakerna att stanna employer brand research 2019, landsrapport sverige

30 varför väljer man att säga upp sig?

31 orsaker till att sluta på sin arbetsplats.
de 5 främsta orsakerna att sluta employer brand research 2019, landsrapport sverige

32 vem är Sveriges mest attraktiva arbetsgivare?

33 de mest attraktiva arbetsgivarna i sverige.
01 Essity Södra Skogsägarna 02 Volvo Car Group 03 Siemens Volvo Group 04 Sveriges Radio 05 AstraZeneca 06 Sveriges Television ICA 07 SKF 08 IBM 09 Haldex BillerudKorsnäs 10 Epiroc Scandic Här ser du landets bästa arbetsgivare i år och förra året. De företag som visas här har minst 10% medvetenhet och rankas på attraktivitet. Beräkning av attraktivitet varje svarande frågas om de skulle vilja arbeta för de företag som de hört talas om på en skala från 1 till 5 där 1 betyder definitivt inte och 5 skulle definitivt vilja. Attraktiviteten beräknas genom att man samlar koderna 4 och 5 så att potentiella anställda säger att de vill (definitivt) vilja arbeta för det företaget. employer brand research 2019, landsrapport sverige |

34 film © Randstad

35 en road map för employer branding.
utvärdera ert nuvarande employer brand storyn bakom arbetsgivarvarumärket intern uppfattning intervjua anställda och chefer för att förstå: deras uppfattning om varumärket brister och områden som kan förbättras utvärdera konkurrenter (som konkurrerar om samma talanger) utveckla ert Employee Value Proposition (EVP) utveckla employer brand-strategin mäta, utvärdera och finjustera aktivera employer brand externt lansera employer brand internt få återkoppling från anställda och chefer extern marknadsanalys karriärdrivkrafter specifika synpunkter på hur företaget kan förbättras Detta är en övergripande bild av hur vi (Randstad Sourceright) ser på färdplanen då vi arbetar med kunder under hela resan. Det är viktigt att notera att fokus ligger på intern lansering i första hand och att arbetet är fortlöpande, som vi kan se i ”mäta, utvärdera och finjustera”. employer brand research 2019, landsrapport sverige |

36


Ladda ner ppt "Randstad Employer Brand Research 2019"

Liknande presentationer


Google-annonser