UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Din produktutvecklingspartner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Leverantör.
Configured Edititon för Unicenter 3.0 Sättet att snabbt komma igång med Unicenter.
Nationella screeningprogram
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Svenska Volkswagen Finans
PRESENTATION AV DDS-CAD
Varför är det viktigt att mäta?
Samhällsekonomi 2.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Nordisk slutkundsmarknad
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Anders Månson David Danielsson
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Vision "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv." Copyright © 2007 Stadium "Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Hösten 2011 Nortech Telecom
Mamut Business Software 9.0 Nyheter & Försäljningsargument
Teknisk rapportskrivning
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Processorienterat förbättringsarbete
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Maximo Användarförening höstmöte 2003
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Affärsidé - företagets vägvisare
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
1:a Möte Offert process Avsluts process
marknadsförarens verktygslåda
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Lantmäteriets informationsförsäljning
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Strategier för hållbarhet - vägen till framgång
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
INTRODUKTION TILL SUMMIUM (c) 2006 by Wapice Oy, all rights reserved Wapice Oy.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Moderna affärsstrategier
Nya föreskrifter och allmänna råd
En forskare med en idé Genovis = gen och novis Passion och nyfikenhet.
PRODUKTINNOVATION Civilingenjör 180 p
28% av alla CRM-projekt går aldrig “ live” I en ERP implementation används inte 46% av de inköpta licenserna. 60% av kostnaden för implementation läggs.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Industriell produktion Kurser vid Industriell produktion Mats Björkman 013 – ,
SpeedMedia Export ServicePerformance BusinessSearchSalesPerformanceWork-FlowPerformanceBusinessPerformanceGroup Försäljning Venture Cup 9 februari.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
PLM A LA CADCRAFT MADE IN SWEDEN MED FOKUS PÅ ATT ÖKA KONKURRENSKRAFTEN FÖR SVENSKA TILLVERKANDE FÖRETAG.
Fredrik Adolfsson, Adam Lundin, Jonatan Rörsch & Christoffer Timelius.
Riskhantering! Riskhantering / Bosse Axelson.
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Presentationens avskrift:

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Din produktutvecklingspartner

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Jonas Wicksell  Sälj- och affärsutvecklare på Cadcraft  Arbetat med CAD/CAE och PDM/PLM sedan 1994  11 år som Autodeskförhandlare  2 år som förhandlare av SolidWorks respektive Eplan  6 år som ansvarig för Autodesk Manufacturing Division i Norden

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Växla upp till lönsammare produktutveckling!

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013  Utmaningar inom tillverkande industri  Inom vilka områden bör man investera?  Vilka är de lönsammaste åtgärderna?  Resultat  Hur kommer man igång?

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Omfattande kartläggning av företag inom tillverkande industri Undersökningen omfattade bland annat: • Globala intäktskällor • Produkternas komplexitet • Företagets strategiska initiativ • Fokusområden inom produktutvecklingen • Utmaningar • Affärsmässiga resultat • Tekniska lösningar

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Strategier inom tillverkande industri

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Strategier inom tillverkande industri

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Source: “Best Practices for Developing Industrial Equipment,” Tech-Clarity, 2012 Initiativ för ökad konkurrensförmåga

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013

PRODUCT CONFIGURATION PROPOSAL REQUIREMENTS DETAILED ENGINEERING PERFORMANCE VALIDATION MANUFACTURINGDOCUMENTATION INSTALL / SERVICE INSTRUCTIONS Utmaningar inom kundorderstyrd produktframtagning

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Komplexa konfigurerbara produkter; Hög produktkunskap krävs för att sälja produkten Offertarbetet kräver involvering från konstruktionsavdelningen Lång responstid för att ta fram offertunderlag Ineffektiva processer skapar; Försenade och ofta inkorrekta offerter Hög säljkostnad innebär många tappade affärer Höga kostnader för åtgärdande av leveransfel Konstruktionsavdelningen lägger för stor del av sin tid på säljstöd Låg nyttjandegrad av offertunderlag i orderkonstruktionsarbetet Bid and Order Processes Challenges Ett exempel på hur det kan se ut

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Förmodligen en av de främsta faktorerna till att ett produktutvecklande företag kommer lyckas i framtiden!  Stora möjligheter att i offertarbetet gå från flera dagars arbete till enbart timmar  Säljarna kan utöver snabba, snygga och korrekta offerter även skapa färdiga underlag för produktion Produktkonfiguration

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013

© 2013 Autodesk Hantering av kund- och funktionskrav Kostnadsanalys och tidsestimering Offertunderlag, specifikationer och 3D modeller/ ritningar Produktkonfiguration 3D modeler, ritningar, BOM, skärmallar, mm Hantering av produktserier, varianter och optioner

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013  Offert direkt på hemsidan med kundspecifika 3D-ritningar och rätt prissättning  Rejält ökad försäljning med markant sänkt säljkostnad  Enklare montering - alla mått stämmer och allt är med i leveransen  Produktionsunderlag framme redan vid ordertillfället  Bra eftermarknadshantering då exakta uppgifter finns på kundens lösning  Mindre risk för missuppfattningar mellan säljare och kund  Kunden får direkt tillgång till nya och förbättrade produkter Ryds Glas – hur gick det?

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013  Konstruktionsavdelningen endast involverad vid avancerade speciallösningar  Konstruktörerna kan fokusera på produktutveckling och produktvård  Mindre arbete med att bistå marknad/ sälj med information och filer  Minskat antal nya artiklar – högre återanvändningsgrad  Stora delar av produktionsanpassningen redan gjord  Säkerställer att varje ny kund- / produktkonfiguration fungerar Vad innebär detta för konstruktörerna?

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013 Komplexa konfigurerbara produkter; Hög produktkunskap krävs för att sälja produkten Offertarbetet kräver involvering från konstruktionsavdelningen Lång responstid för att ta fram offertunderlag Ineffektiva processer skapar; Försenade och inkorrekta offerter Hög säljkostnad innebär många tappade affärer Höga kostnader för åtgärdande av leveransfel Konstruktionsavdelningen lägger för stor del av sin tid på säljstöd Låg nyttjandegrad av offertunderlag i orderkonstruktionsarbetet Bid and Order Processes Challenges Exemplet från tidigare

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013

Hur kommer man igång?  Workshop då vi går igenom befintliga processer, produkter och strukturer  Val av lämplig produkt för pilot/ startprojekt  Modularisera/ standardisera produkten och applicera/ skapa regelverk  Integration med PDM och ERP/MPS  Go Live  Utvärdera resultat  Utöka till att omfatta fler produkter/ produktsortiment

UNDER THE HOOD – AGS JULESEMINAR 2013