Budget för år 2010 och plan för åren

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
REVIDERAD BUDGET Kommunledningskontoret
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
EKONOMISKA NYCKELTAL 2012 Koncern Moderbolag
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Balanskravsresultat (mkr)
Sektorn för administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Omsätter miljoner.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Fakta om undersökningen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Fakta om undersökningen
Tidplan budget oktober, Beslut i KS skattesats -4 november, Beslut skattesats KF -5 (10) november, Utskick budget KS (11/11) -11 november.
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Kommunfullmäktige 16 juni 2010 Budgetförslag för
Månadsbokslut oktober, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
1 Information Kommunfullmäktige Innehåll Ekonomi Aktuella frågor Personal Framtid.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Ekonomiska förutsättningar Den ekonomiska utvecklingen Kvartalsrapport januari-mars 2013 Investeringsbudget
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
1 Verksamhetslokaler Bo Garneij Huddinge kommun. 2 Kommentarer Bruttokostnader Att tänka på: Olika organisation - 4 egen regi – 3 i bolag Ständiga förbättringar.
Årsredovisning 2008 Tanums kommun. Omvärld Ekonomisk nedgång ”Finanskris” Ökande arbetslöshet Sänkta räntor.
Kapitel 15 Budgeten.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
HSS ekonomi 2011 och viktiga datum i budget 2013 Jonny Eriksson.
Månadsbokslut september, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Budgetberedningens förslag
Sammanfattning, kommunen Delår Delårsresultatet för augusti 49 Mkr (exklusive återbetalning AFA 15 Mkr)
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
God ekonomisk hushållning
Budgetprocessen
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Introduktion till processen för balanserad styrning
Resursfördelning Grundskolenämnden
Presentationens avskrift:

Budget för år 2010 och plan för åren 2011 - 2012 Gagnefs kommun Budget för år 2010 och plan för åren 2011 - 2012

Budgetförslagets arbetsgång Kommunstyrelsens förslag till budget för 2010 samt plan för 2011 och 2012 Budgetram togs av kf i juni 2009 Budgetförslag har arbetats fram under hösten och budget- beredningen har efter 3 möten lämnat budgetförslaget för MBL- förhandling MBL-förhandling har genomförts 2009-11-11. De fackliga organisationerna har löpande informerats om budgetarbetet genom Centrala samverkansgruppen, Cesam. Kommunstyrelsen fattar därefter beslut 2009-11-17 om att lämna detta budgetförslag till kf.

Innehåll och struktur på budgetdokumentet 1. Budgetarbete och dokumentation 2. Budgetförutsättningar 3. Budgetförslag kommunen övergripande 4. Kommunens budget fördelad på nämnder 5. Förslag till beslut

1. Budgetarbete och dokumentation Budgetarbetet har skett i dialog mellan kommunens budgetberedning, företrädare för verksamheterna, kommunens lednings- och budgetgrupp och kommunens ekonomer. Budgetposter är dokumenterade och väl underbyggda. Detaljbudgetar finns redan nu klara för såväl driftsbudget som investeringsbudget. (Underlag ligger i budgetsystem) Arbetssättet som tillämpas innebär att risken för ”luft” i budgetförslaget är minimerat. Alla vet förutsättningarna för år 2010 och har arbetat utifrån detta.

2. Budgetförutsättningar 2.1. Resultatkrav, balanskrav, förslag till skattesats, mm 2.2. Styrprinciper och regler 2.3. Förändringar i den kommunala organisationen 2.4. Förändringar inom kommunens bolag 2.5. Kommunens (finansiella) utgångsläge 2.6. Taxor och avgifter 2.7. Prioriterade mål 2010 2.8. Finansförvaltningens budget Ovanstående punkter styr i hög grad vilka pengar vi har att röra oss med 2010 och hur vi kan använda dem.

2.1. Resultatkrav, balanskrav, förslag till skattesats, mm Budgetförslaget uppfyller fullmäktiges resultatkrav Överskott på 2% av kommunens bruttokostnader minskat med extraordinära poster, 11 mkr - 8 mkr = 3 mkr (I ramförslaget var resultatkravet satt till 0) Balanskravet kräver att ett underskott återställs inom 3 år Underskott -15 mkr 2008 fördelas med 3 mkr 2011, medan 12 mkr fördelas över åren 2011 - 2012 Förväntat underskott 2009 på -5 mkr återställs åren 2011 - 2013 3 mkr avsätts till centrala medel för utvecklingsarbete Inga förlusttäckningsbidrag lämnas till dotterbolag Skattesatsen behålls oförändrad, 22,49 kr.

2.3. Förändringar i den kommunala organisationen Ny politisk organisation från 2009 kf har nu att fatta beslut om budget för kommunstyrelsen, räddningsnämnden, miljö- och byggnadsnämnden samt kommunfullmäktiges egen budget. Förvaltningsorganisationen är förändrad enligt följande: Särskilt boende och hemtjänst samlas under en sektion Sektionerna LSS och IFO samlas under gemensam chef En sektion för administrativ service har inrättats under 2009 Översyn av organisationen En kontinuerlig översyn sker av organisationen. På gång just nu är en förändrad ledningsorganisation inom skolan och Komvux. Dessutom utreds samverkan med andra kommuner. Organisationen har minskats med drygt 30 medarbetare.

2.4. Förändringar inom kommunens bolag Kommunens dotterbolag Gagnefsbostäder AB, 100% Gagnefs Teknik AB, 100% Dala Vatten och Avfall AB, 33,3% Bildandet av Gagnefs Teknik AB påverkar kommunens budget i flera avseenden Gagnefs kommun Gagnefsbostäder AB Dala Vatten och avfall AB Gagnefs teknik AB Övriga aktieinnehav 100% 33% 0,1 - 19,9%

2.5. Kommunens (finansiella) utgångsläge Resultat Positivt resultat 2000 - 2007 och underskott på -15 mkr 2008 mkr. Samlade överskott på 25 mkr under dessa år. År 2009 ett prognostiserat underskott på drygt -5 mkr. Finansiell ställning Eget kapital (”förmögenhet”) på ca 135 mkr Soliditet på 37% Ansvarsförbindelse för pensionsåtaganden på 250 mkr ger i praktiken en negativ soliditet

2.7. Prioriterade mål 2010 1. Övergripande mål för verksamheten av betydelse för god ekonomisk hushållning 2. Övergripande finansiella mål 3. Nämndernas mål

2.8. Finansförvaltningens budget Grundförutsättningar Oförändrad skattesats, 22,49 kr 10.100 invånare Skatteintäkter på 2008 års nivå Extra statsbidrag med 10,8 mkr Kraftigt sänkta premier för avtalsförsäkringar, ca 3,1 mkr Utbetalning av gamla pensioner med 8,2 mkr Utbetalning av garantipensioner på 1,2 mkr Avskrivningar på 19,7 mkr. Beräknade lån på ca 207 mkr varav ca 72 mkr är utlånat till GTAB. Räntenivå på 3,6%.

2.8. Finansförvaltningens budget (2)

3. Budgetförslag för kommunen övergripande Förutsättningarna ändrades snabbt när den den finansiella krisen inträffade i slutet av 2008. Ökningen av skatteintäkter uteblev och scenariot var kraftiga nedskärningar av kommunens verksamheter. Hur har vi klarat detta? Extra statsbidrag på ca 10,8 mkr Sänkning av arbetsgivaravgifter och avtalsförsäkringar, 5,4 mkr Ett omfattande och långsiktigt effektiviseringsarbete som successivt påverkar kommunens kostnader.

Med dessa förutsättningar presenteras nu ett budgetförslag enligt följande: 1. Nämndernas budgetförslag uppgår till totalt 438.190 kkr. 2. Finansförvaltningens budget uppgår till 433.770 kkr 3. Ett överskottskrav har ställts upp på 3.000 kkr 4. Därmed saknas 7.420 kkr för att få en budget i balans. Detta belopp föreslås läggas in som ett generellt sparbeting under kommunchefens ansvar för att successivt hanteras under året.

Driftsbudget per nämnd

Resultatbudget

Budgetförslaget i sammandrag  Skattesatsen behålls oförändrad, 22,49 kr  En total driftsbudget på 430.770 kkr fördelas på nämnderna. Kommunfullmäktiges ram var 426.000 kr.  Nettokostnaderna budgeteras till 459 mkr. Budget 2009 var 463 mkr. Detta innebär således en nettokostnadsminskning för 2010 på drygt 4 mkr jämfört med 2009 års budget. Lägg därtill ett förväntat underskott på 2009 med drygt 5 mkr, så är budgeten i praktiken en nettokostnadsminskning med 9-10 mkr!  Budgeterat överskott är +3 mkr.  Budgetförslaget innehåller ett generellt sparbeting på 7,4 mkr som hanteras inom kommunstyrelsens budget.  3 mkr avsätts som utvecklingsmedel. I övrigt görs inga avsättningar.  36.485 kkr avsätts för investeringar

Investeringsbudget 2010

Investeringsbudget - större poster Mockfjärdsskolan 15 mkr 15 mkr finns avsatt i 2010 års budget för en etapp som omfattar renovering och anpassning av förskola och grundskola. Totalt beräknas 38 mkr läggas på Mockfjärdsskolan under 3 år. Utbyggnad av förskola i Djurås, 6 mkr. Fordon till hemtjänst, mm, 2,3 mkr Leasingkontrakt upphör och nya bilar köps in. Uppfyller kommunens miljökrav, arbetsmiljökrav, säkerhetskrav och ger god totalekonomi IT-satsning inom skolan planeras Upprustning av maskinpark i kök, 1,2 mkr Renovering av kommunens fastigheter, 2,7 mkr Räddningsfordon, 1,3 mkr. All gatubelysning byts ut, 5 mkr.

Klarar vi det här? Ett omfattande effektiviseringsarbete ger grunden för att kunna klara kommunens verksamheter med de finansiella förutsättningar som finns Det är viktigt att 2010 års verksamhet klaras med de här förutsättningarna och att sparbetinget kan hanteras. 2011 och 2012 befaras bli värre! Plan för 2011 och 2012 som redovisas i budgetdokumentet balanserar inte och är endast en indikation om förutsättningar. Bygger på uppräkning av verksamhetskostnader med 2% och prognoser för skatteintäkter, statsbidrag, mm. Vi måste fortsätta arbeta med att höja effektiviseringsgraden och se över verksamheter för att få dessa år i balans.

Till slut... Läs mer om nämndernas och sektionernas verksamheter från sidan 21 och framåt!