Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Skräp i korridorer, snus i tak och på väggar?
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Mottagningsgruppen / Familjeavdelningen
Plan mot kränkande behandling
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Viva arbete unga UGS Studieavbrott. Viva arbete unga UGS Agenda  Varför detta  Kvalitetssäkring  Hur göra detta  Vad ska ni göra – enkel rutin  Överblick.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Pedagogiskt ledarskap
Redovisning av uppdrag ang
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
en mil öster om Linköping
Hej och välkomna!.
Vi är med i Grön flagg. Varför är vi med och hur funkar Grön flagg?
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Frånvarorutin i förskolan
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldraråd
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Mobila enheten Salems kommun *.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Uppföljning och utvärdering
Gävleborg/Hudiksvall
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Västbusmöten Alingsås sept-dec 2013 Antal möten KönÅlderKallandeDeltagandeOrsakBeslut 44 P6,11,14,?2 soc 1 grskola 1 särskola BUP, skola, förskola, soc,
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Skolområde norr, väster och öster Skolgemensamt stöd Gemensam handlingsplan för grundskolan; skolår 7–9 vid elevs ogiltiga eller långa frånvaro Ökad likvärdighet.
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Nuläget i Älvkarleby kommun
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Presentation av tjänst
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
SSPF Socialtjänst – Skola – Polis – Fritid
Föräldramöte 6 december 2018.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Längre eller upprepad frånvaro
Presentationens avskrift:

Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer systematiserad samverkan i en gemensam handlingsplan. Stärka barn och ungdomars självkänsla och främja det goda. Upptäcka signaler hos elever för att tidigt förebygga utanförskap och minska antalet placeringar. Erbjuda snabbare och mer ändamålsenliga stödinsatser. Minska antalet med lång och otillåten frånvaro

Skola ca: 4-6 mån IFO 1-3 v till 4 mån. Steg 1. Steg 2. Steg 3. Flödesschema enligt BBIC Steg 1. Mentor elev samt vårdnadshavare Tid ca: 2-4 v. Steg 2. Mentor,arbetslag, Tid ca: 4-8 v Steg 3. Elevvårdsgrupp, beror på hur väl kartläggningen är gjord. Tid ca: 4 v Elevvårdskonferens Väntetid 4 v Anmälan från skola Steg 4. Rektor kontaktar utomstående Myndighet. Tid ca:2 v Skola ca: 4-6 mån IFO 1-3 v till 4 mån. ”Skola / IFO ovetande om varandras insatser ”

Mentor Nätverksmöte Uppföljning Nätverksmöte Målmöte Uppföljningsmöte Mentor tar kontakt med vårdnadshavare Målmöte 2 v till nätverksmöte Ev: Soc anmälan Åtgärd Soc. 2mån Skolk fem tillfälle. 20% frånvaro till/otillåten under 5v Elevvårdsgrupp fördelning av uppdrag Uppföljning varje vecka elevvårdsgrupp Ev: avslut alternativt annan åtgärd. Ärende till Bedömarteamet Skolk vid enstaka tillfälle Studieproblem. Eget spår enligt elevvårdens 5 steg

Mentors ansvar. Enligt 7 kap. Skolplikt och rätt utbildning. 17§. Ska vårdnadshavare samma dag informeras om elev varit frånvarande från undervisningen. Upplysa vårdnadshavare om att vid 5 skolktillfälle eller vid 20% frånvaro under 5 veckor leder till ett så kallat målmöte för vidare utredning.

Målmöte Nätverksmöte Uppföljning Nätverksmöte Målmöte Uppföljningsmöte Mentor tar kontakt med vårdnadshavare 2 v till nätverksmöte Ev: Soc anmälan Åtgärd Soc. 2mån Skolk fem tillfälle. 20% frånvaro till/otillåten under 5v Elevvårdsgrupp fördelning av uppdrag Uppföljning varje vecka elevvårdsgrupp Ev: avslut alternativt annan åtgärd. Ärende till Bedömarteamet Skolk vid enstaka tillfälle Studieproblem. Eget spår enligt elevvårdens 5 steg

Målmöte Mentor, vårdnadshavare, elev, en person från elevvårdsgrupp, IFO representant Tydlighet i hur allvarligt man ser på problemet. Informera om vilka möjligheter det finns till självhjälp. Påskrift medgivandeblanketten sekretess. Ester skanning. Utse vilka som sköter dokumentationen i Ester. En kontaktperson utses på skolan som eleven har förtroende för. Sätta nytt datum för nätverksmöte inom 2-3 veckor samt utse vilka personer som ska delta vid nästa tillfälle. Finns det en sjukdomsbild bakom frånvaron kallas berörd elevhälsopersonal. Uppdrag till elevvårdsgrupp. Utvärdera ”Ester” samt fördela uppdrag.

Nätverksmöte / Uppföljningsmöte Målmöte Mentor tar kontakt med vårdnadshavare 2 v till nätverksmöte Ev: Soc anmälan Åtgärd Soc. 2mån Skolk fem tillfälle. 20% frånvaro till/otillåten under 5v Elevvårdsgrupp fördelning av uppdrag Uppföljning varje vecka elevvårdsgrupp Ev: avslut alternativt annan åtgärd. Ärende till Bedömarteamet Skolk vid enstaka tillfälle Studieproblem. Eget spår enligt elevvårdens 5 steg

Nätverksmöte Nätverksledare,vårdnadshavare,elev,rektor, IFO, utsedda personer från målmöte. Uppföljning överenskommelser. Söka självhjälp andra saker som skulle göras till nätverksmötet. Presentera resultat Ester. Vad kan förändras utifrån skanningen? En riskbedömning utifrån problemen , behövs det en anmälan till IFO. Vid anmälan samverkar kontaktperson på skolan med IFO representant. Nätverksledare sammanställer och delar ut uppdrag. Person från IFO finns med på elevvårdgruppens möte vid behov var tredje vecka. Ny tid för uppföljning senast inom 6 veckor.

Nätverksmöte / Utvärdering Uppföljningsmöte Nätverksmöte Uppföljning Målmöte Mentor tar kontakt med vårdnadshavare 2 v till nätverksmöte Ev: Soc anmälan Åtgärd Soc. 2mån Skolk fem tillfälle. 20% frånvaro till/otillåten under 5v Elevvårdsgrupp fördelning av uppdrag Uppföljning varje vecka elevvårdsgrupp Ev: avslut alternativt annan åtgärd. Ärende till Bedömarteamet Skolk vid enstaka tillfälle Studieproblem. Eget spår enligt elevvårdens 5 steg

Nätverksmöte/utvärdering Nätverksledare,vårdnadshavare,elev,rektor, IFO, utsedda personer från målmöte. Utvärdering av överenskommelser. Vid Soc-anmälan avstämning utifrån utredning. Har det blivit någon förändring ? Positivt/negativt. ”Positivt” Fortsätta med det som fungerar! ”Negativt” Backa tillbaka utvärdera vart det gått fel. Konsultera Bedömarteamet. Det finns nu ett bra underlag att utgå från. Fortsatt insatts utifrån utvärdering samt efter konsultation. I de bästa av världar behövs inte de sista insatserna !