Beslutsprocesser i tidskritiska tillämpningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Mål med samverksanssystemet
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Workshop för GIS samordnare tisdag 18 mars kl – 15.00
Vetenskaplig Metod.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Clean Energy Project Analysis Course Sammanfattning av introduktionsdelen © Minister of Natural Resources Canada 2001 – Foto : Nordex Gmbh.
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Fastighetsutveckling
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Intressenter OL108A.
Gruppvägledning – En effektiv metod
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
SSI djupa borrhål Kasamseminarium SSI:s syn på alternativ och djupa borrhål Kasamseminarium om djupa borrhål Stockholm, mars 2007 Björn.
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Valideringsprocessen
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Utmaningar i arbetet med BfL
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Beslutsfattande C U. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap Syfte Att bidra till en gemensam kunskapsbas Fördjupa kunskapen om villkoren för beslutsfattande.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Inkludering och skolans uppdrag
Beslutsfattande C U.
Delat beslutsfattande och SIP
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Vad betyder Social Kompetens
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Beslutsprocesser i tidskritiska tillämpningar Peter Thunholm

Forskning vid FHS: Beslutsfattande under tidspress Syfte: Ta fram en metod för militär planering och beslutsfattande under tidspress. Huvudämne: psykologi Projektet är fristående och bedrivs vid FHS under tiden 1998-2002 (doktorsavhandling) Ansvarig: Peter Thunholm (övlt, doktorand) Handledare Berndt Brehmer

Disposition Det militära beslutsproblemet Beprövad erfarenhet: Traditionella (västerländska ) beslutsmetoder Vad har vetenskapen att tillföra till ”beprövad erfarenhet” ? Vilka processer kan stödjas med modern IT-teknik ? Modern vetenskap mot den beprövade erfarenheten i Rysk tappning Frågor och diskussion

Militära beslutsproblem Aktiv motståndare Dynamik: en serie beslut som inte är oberoende. Situationen förändras av egen kraft och p g a motståndaren. Besluten måste tas i realtid. Genuina osäkerheter Krav på högt tempo - snabbare än motståndaren Personliga hot mot beslutsfattaren stora värden står på spel (liv, frihet, egendom)

Militär planering (beslutsmetodik) Syften: Samordningsverktyg Checklista Beslutskvalitet Militär planering (beslutsmetodik) Karaktäristik: Betonar logik Stegvis framväxande beslut Osäkerhet hanteras genom antaganden Dynamik hanteras genom antaganden och ”snabbhet” Beslutet kommer sent i processen Söker en optimal lösning Personalkrävande Stabscentrerad Tidskrävande Västerländska metoder 3. Alternativ- generering 1. Uppdrags- analys 2. Situations- analys 4. Alternativ- jämförelse 6. Detaljutformning 5. Val (Beslut)

Traditionella västerländska metoder AR 2 Bedömande: 1. Uppgiften (4 steg) 2. Utgångsvärden (17) 3 Överväganden (8) 4. Utveckling i stort av valt alt 5. BIS 6. UFO 7. Riktlinjer 8. Långtidsprognos 9. Order US Army FM 100-5 1. Receipt of Mission 2. Mission Analysis (17) 3. Course of Action (COA) Development 4. COA Analysis 5. COA Comparison 6. COA Approval 7. Orders Production Forskning har dock visat att dessa metoder sällan följs i verkligheten !!??

Omvärdera situationen Känna igen situationen Uppfylls förväntningarna? RPD-modellen (Klein 1989) Situationsupplevelse i ett föränderligt sammanhang Är situationen bekant? nej Omvärdera situationen Sök mer information nej ja Känna igen situationen Uppfylls förväntningarna? ja Mål Utgångsvärden Förväntningar Handlingar 1… n nej Föreställ dig handlingen Kommer det att fungera? ja, men Modifiera ja Genomför

Vad påverkar beslutsprocessen? Tidspress Hot Beslutssituationen (miljön) Besluts-fattaren Besluts-karaktär Erfarenhet Psykiska aspekter Komplexitet Implikationer

Problemets och situationens påverkan Hammond: Kognitiva kontinuum-teorin Beslutssituationen Analys Intuition Ingångsvärden få tillförlitliga objektivt mätta tydlig inbördes relation Tydlig problemformulering Gott om tid mångtydiga osäkra inbördes relation otydlig subjektivt mätta Tidspress Tid Analys Intuition

Schmitt & Klein (1998) ville göra en metod som: Recognitional Planning Model (RPM) Schmitt & Klein (1998) ville göra en metod som: Var snabbare och anpassad till tidspress Tillvaratog den högsta kompetensen att planera / besluta Var anpassad till människans ”naturliga”sätt att hantera denna typ av beslutsproblem Tillät att planering inte är en sekventiell, linjär process Minimerade behovet av överlämning mellan ”planners” och ”doers” Framhävde simulering som ett sätt att utvärdera och föröva Snabbt ledde fram till en preliminär lösning The ”Decision” The ”Plan” CO out CO out CO initiates planning Analyze/Opera-tionalize COA Staff experts Situational info Guidance/Tasking from HHQ Identify mission Comdr, Sr advisors Conceptualize COA Wargame COA Comdr, Sr adv, DUC, Staff Develop OPORD Staff Alternative COA emerges Alternative COA emerges CO in CO Approves

Potentiella svagheter i RPM Militära beslutsfattare har begränsade möjligheter till ”igenkänning” av verkliga situationer Motverkar ej ”bias”-genomslag t ex funktionsfixering och grupptänkande Uppmuntrar ej kreativitet Värderar inte betydelsen av en unik situationsförståelse Tolkar ”är” som ”bör”

Definiera Framgångs-faktorer Planering under Tidspress (PUT) - Modellen Händelseutvecklingen (egna styrkor, allierade, civilläget) Incitament för att starta en planeringsprocess Planeringsprocessen under tidspress Steg 3: ”Hur Skall detta uppnås?” Planeringsprocessen under tidspress Analys: 1) Självreflektion 2) Gäller förutsättningarna för nuvarande plan? 3) Trendanalys Ta fram order för proaktivt beslutsfattande Steg 2: ”Hur kan detta uppnås?” Steg 1: ”Vad vill vi uppnå?” Eller ”Vad måste uppnås?” Preliminär målbild (oleat) Finn konceptuella lösningar Uppfatta Situationen Utveckla en genial plan Definiera Framgångs-faktorer Simulera (spela på planen) 1. Förstå uppdraget Besluta Ta fram order ”steg 1” Händelseutvecklingen (fientliga styrkor)

Metodens användbarhet: PUT 5,3; AR 2 2,7 Jämförelse mellan AR 2 och PUT - Metoderna Metodens användbarhet: PUT 5,3; AR 2 2,7 PUT ledde snabbare fram till beslut Med PUT bedömdes tidsvinst på > 25% av planeringstiden möjlig Den upplevda beslutskvaliteten signifikant högre efter PUT Den ”objektiva” beslutskvaliteten påverkades ej

Tydlig (grafisk) målbild visualiseras tidigt Varför är PUT bättre än traditionella metoder? Tydlig (grafisk) målbild visualiseras tidigt Processen är inte strikt linjär ”Spårbarhet” krävs inte Kreativitet stimuleras Vanliga ”felbeteenden” motverkas ”Onödiga ” (icke kostnadseffektiva) moment föreskrivs ej

Innebörd av individuella skillnader i ett planeringsscenario: Hur anpassa till individuella olikheter? Innebörd av individuella skillnader i ett planeringsscenario: Olika beslutsstilar förekommer Stor spridning avseende när i processen själva ”beslutet” fattas - Rationella väntar längst; Spontana bestämmer sig snabbast Endast 2 - 9 % anger att de bestämmer sig när metoden så föreskriver! 15 - 50 % bestämmer sig redan under analys av utgångsvärden - Jfr RPD! Skräddarsy beslutsprocessen genom att välja ingående (fasta) moment med hänsyn till: Individuella preferenser/förutsättningar Tidsförhållanden Grad av osäkerhet Planeringens syfte

Definiera Framgångs-faktorer Vilka processer kan stödjas med datorer Trendanalys: Meddelandflöden Händelseutvecklingen (egna styrkor, allierade, civilläget) Beslut och order: Grafiska mallar för framtagning och delgivning av beslut och order Uppfatta situationen: Förbands- och terrängfakta som kan kombineras till ”templates” Spela på planen: Simuleringsverktyg i olika komplexitetsgrad, från rita på digital karta till krigsspel Incitament för att starta en planeringsprocess Generellt: ”Lätt”stödja processer som kräver arbetsminne d v s hantverksprocesser Svårt stödja processer som endast delvis är medvetna och som kräver att ”känslan” är med d v s kreativa processer Planeringsprocessen under tidspress Steg 3: ”Hur Skall detta uppnås?” Planeringsprocessen under tidspress Lägesuppföljning: Automatisk lägesuppdatering Sammanställning av sensordata Analys: 1) Självreflektion 2) Gäller förutsättningarna för nuvarande plan? 3) Trendanalys Ta fram order för proaktivt beslutsfattande Steg 2: ”Hur kan detta uppnås?” Steg 1: ”Vad vill vi uppnå?” Eller ”Vad måste uppnås?” Framgångsfaktorer: Bank av faktorer som idégivare Förstå uppdraget: Visualiseringshjälpmedel för framställning av tydlig grafisk målbild Preliminär målbild (oleat) Finn konceptuella lösningar Uppfatta Situationen Utveckla en genial plan Definiera Framgångs-faktorer Simulera (spela på planen) 1. Förstå uppdraget Besluta Ta fram order ”steg 1” Händelseutvecklingen (fientliga styrkor)

Slutsatser, styrkejämförelser Ryskt OP bedömande Slutsatser, styrkejämförelser 3. Läges-bedömning (14) 4. Besluts-fattande (4) 1. Analys av uppgiften (5 steg) 2. Tids-beräkningar 5. Detalj-planering Operationsavsikt Operativa uppgifter till förband Grundläggande samordnings-frågor Organisation av ledningen 6. Org av särskilt viktiga verksamheter 7. Praktiska förber av det egna förbandet 8. Kontroll av beordrad vht