Kostnaderna ökar men kvaliteten går ner …

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
Advertisements

Kan färre avhopp från gymnasiet förbättre folkhälsan?
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
SE MIG! ÄLSKA MIG! KÖP MIG! Men varför då?
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning). SAMMANSTÄLLNING AV UNDERSÖKNINGEN 18 OBLIGATORISKA FRÅGOR SAMT 2 ÖPPNA 347 SVAR SKICKAT TILL 1343 KUNDER,
Nöjd Skol- & Förskoleindex med delfrågor
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
SKOP Rapport till Vara kommun om Barnomsorgsundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S22MAR11 Familjedaghem.
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare på dagverksamhet.
Samhällsvetenskapliga metoder
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Sammanställning av enkätsvar ang
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Storegårds skola ÅK2.
1 Mitt barn är en NamnAntal Flicka27 Pojke26 Väljer att inte besvara frågan1 Total54 Förskolan Luleå 2016-Kläppbackens förskola.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Casa Montessori ÅK2.
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare
Regiongemensam elevenkät 2016
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Kostnaderna ökar men kvaliteten går ner … Anders Lundkvist Magnus Holmgren Utvärderingsringen

Enkäter - några grundläggande regler En person – ett svar Endast bakgrundsfrågor som ska bearbetas Begripliga frågor - begripliga svarsalternativ Utvärderingsringen

En person – ett svar Utvärderingsringen

En person – ett svar Nöjd eller missnöjd? Om du svarar på frågorna kan du vinna ett presentkort på 300 kr. Maskinen meddelar dig! Utvärderingsringen

Melodifestivalen Jerringpriset Enkäter/Kvalitetsmätningar Allmänna val Jippo eller allvar? Melodifestivalen Jerringpriset Enkäter/Kvalitetsmätningar Allmänna val Utvärderingsringen

Kommunal kvalitetsmätning på nätet Välj den eller de verksamheter du nyttjat. Logga in genom att klicka på länken XXX. Besvara enkäten. Upprepa tills du besvarat alla aktuella enkäter.  Verksamhet 1  Verksamhet 2  Verksamhet 3  Verksamhet 4  Verksamhet 5  Verksamhet 6  Verksamhet 7  Verksamhet 8  Verksamhet 9 Utvärderingsringen

Kommunal kvalitetsmätning på nätet ”Vi var sent ute och måste snabbt få fram siffror till vårt styrkort …” Utvärderingsringen

Enkäter - några grundläggande regler Endast bakgrundsfrågor som ska bearbetas Utvärderingsringen

Endast bakgrundsfrågor som ska bearbetas Kön Ålder Postnummer Utbildning Inkomst Skola/enhet/avdelning o.s.v. Utvärderingsringen

Endast bakgrundsfrågor som ska bearbetas Vilken är din högsta avslutade utbildning? Vilken akademisk/universitets/högskoleutbildning gick du? Vilken avdelning tillhör du? Hur många år har du arbetat som enhetschef? Hur många medarbetare arbetar inom din enhet? Utvärderingsringen

Endast bakgrundsfrågor som ska bearbetas Kvalitetsmätning bland skolelever. Svarsfrekvens på bakgrundsfrågan Kön? Kille - Tjej 2009 100 % 2010 100 % 2011 75 % 2012 85 % Utvärderingsringen

Endast bakgrundsfrågor som ska bearbetas Samma kommun – samma målgrupp. Bakgrundsfråga i webbenkät ungdomsgårdar: Kön: □ Kvinna □ Man □ Hen Utvärderingsringen

Enkäter - några grundläggande regler Begripliga frågor - begripliga svarsalternativ Utvärderingsringen

Begripliga frågor - Begripliga svarsalternativ Hur upplever du kontakten med fältarbetare, tjänstemän, politiker?  Bra och tillräckligt ofta  Bra men för sällan  Dålig men tillräckligt ofta  Dålig och för sällan Utvärderingsringen

Begripliga frågor - Begripliga svarsalternativ Instämmer ej Instämmer helt Hur nöjd är du med hur du bemöts av personalen? □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ Hur nöjd är du med hur personalen respekterar dig? □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ Hur nöjd är du med personalens tillgänglighet? □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ I vilken grad upplever du att personalen är kunnig inom sitt yrkesområde? □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ Utvärderingsringen

Begripliga frågor - begripliga svarsalternativ Begripligt? Bättre så här? Kontaktpersonen återkommer inte inom rimlig tid när jag har sökt henne/honom Instämmer inte alls - Instämmer helt Kontaktpersonen har inte kunskaper om de produkter och tjänster som jag vill diskutera Kontaktpersonen ger mig inte känslan av att mitt företag är en viktig kund Min kontaktperson ger mig inte alltid det bemötande som jag önskar Jag har inte förtroende för kontaktpersonen Kontaktpersonen återkommer inom rimlig tid när jag har sökt henne/honom Instämmer inte alls - Instämmer helt Kontaktpersonen har kunskaper om de produkter och tjänster som jag vill diskutera Kontaktpersonen ger mig känslan av att mitt företag är en viktig kund Min kontaktperson ger mig alltid det bemötande som jag önskar Jag har förtroende för kontaktpersonen Utvärderingsringen

Begripliga frågor - begripliga svarsalternativ Tillgänglighet: Instämmer inte alls Instämmer helt Turistbyrån har bra läge, tydlig skyltning och gott om parkeringsplatser 1 2 3 4 5   Bemötande: Personalen bemöter välkomnande, intresserat och serviceinriktat. Informativt och personligt 1 2 3 4 5 Service: Personalen är kompetent och kunnig, har god förmåga att lösa problem, är intresserade, lyhörda och hjälpsamma. 1 2 3 4 5 Turistbyrån, lokalen: Det är lätt att hitta i lokalen, den är välkomnande med överskådligt sortiment (broschyrer, information) och bra tillgänglighet för alla 1 2 3 4 5 Turistbyrån, butiken: Utbudet av souvenirer är annorlunda och lockande, med bra priser och är representativt för Sverige, för XX-kommun 1 2 3 4 5 Utvärderingsringen

Begripliga frågor - begripliga svarsalternativ Enkät om Turistbyrån Instämmer Instämmer inte alls helt Tillgänglighet Det är lätt att hitta till turistbyrån 1 2 3 4 5 Skyltningen till turistbyrån är bra 1 2 3 4 5 Parkeringsmöjligheterna är bra 1 2 3 4 5   Bemötande - Service Jag känner mig välkommen till turistbyrån 1 2 3 4 5 Personalen är serviceinriktad 1 2 3 4 5  Personalen är kunnig 1 2 3 4 5 Personalen är hjälpsam 1 2 3 4 5 Personalen har en god förmåga att lösa problem 1 2 3 4 5 o.s.v. Utvärderingsringen

Vid mätning av upplevd kvalitet Undvik Vet ej – alternativ Mät både vikt och betyg Utvärderingsringen

Undvik Vet ej – alternativ Utvärderingsringen

Undvik Vet ej – alternativ Utvärderingsringen

Offentlig sektor i Sverige Andra företag i Sverige Först en fråga om vilka Era kunder är. Vilka är Ert företags huvudsakliga slutkunder för era produkter eller tjänster? Är det...? Svenska hushåll Offentlig sektor i Sverige Andra företag i Sverige Företagskunder och offentlig sektor inom Europa Hushållskunder inom Europa Kunder i övriga världen Kan ej avgöra vilken kundgrupp som är de huvudsakliga slutkunderna Tveksam, vet ej Utvärderingsringen

Har ni fler sysselsatta idag än vad ni hade för ett år sedan, har ni färre eller har ni lika många? Tveksam, vet ej Utvärderingsringen

Undvik Vet ej – alternativ Kommunens frågor 1 = Lågt betyg, Instämmer inte alls 5 = Högt betyg, Intämmer helt och hållet Jag vet vad jag ska kunna för att nå målen i de olika ämnena 1 2 3 4 5 Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 1 2 3 4 5 Mina lärare förväntar sig att jag når målen i alla ämnen 1 2 3 4 5 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 1 2 3 4 5 Lärarna tar hänsyn till elevernas åsikter 1 2 3 4 5 Lärarna hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det 1 2 3 4 5 Jag känner mig trygg i skolan 1 2 3 4 5 Utvärderingsringen

Undvik Vet ej – alternativ SKL – Skolinspektionens frågor 1 = Stämmer helt och hållet 2 = Stämmer ganska bra 3 = Stämmer ganska dåligt 4 = Stämmer inte alls 5 = Vet ej Jag vet vad jag ska kunna för att nå målen i de olika ämnena – Vet ej Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet – Vet ej Mina lärare förväntar sig att jag når målen i alla ämnen – Vet ej Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer – Vet ej Lärarna tar hänsyn till elevernas åsikter – Vet ej Lärarna hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det – Vet ej Jag känner mig trygg i skolan – Vet ej Utvärderingsringen

Den webbansvariges tolkning … Lågt betyg Vet ej Högt betyg 1 2 3 4 5 Utvärderingsringen

Kostnaderna ökar men kvaliteten går ner … Mät både vikt och betyg! Utvärderingsringen

Mät både vikt och betyg! Välj ut de 3 allra viktigaste  Det är viktigt att öppettiderna är bra  Det är viktigt att jag kan få tag i personal när jag vill  Det är viktigt att jag alltid kan få tag på någon via telefon  Det är viktigt att det är rent och snyggt  Det är viktigt att det är rimliga priser Betygsätt samtliga Instämmer Instämmer inte alls helt Öppettiderna är bra 1 2 3 4 5 Jag kan få tag i personal när jag vill 1 2 3 4 5 Jag kan alltid få tag på någon via telefon 1 2 3 4 5 Det är rent och snyggt 1 2 3 4 5 Det är rimliga priser 1 2 3 4 5 Utvärderingsringen

Resultat utan vikt Betyg 1 2 3 4 5 Trivsel 20 10 30 Bemötande Trygghet 35 Välj ett område som först behöver åtgärdas! Utvärderingsringen

Ej viktade resultat Betyg 1 2 3 4 5 Vikt Trivsel 20 10 30 40 Bemötande 50 Trygghet 35 Välj ett område som först behöver åtgärdas! Utvärderingsringen

Resultat från de som viktat frågan Betyg 1 2 3 4 5 Vikt Trivsel 20 40 Bemötande 10 30 50 Trygghet Välj ett område som först behöver åtgärdas! Utvärderingsringen

Webbaserade Enkätverktyg Fördelar Nackdelar Lättillgängligt Användaren Respondenten Extern drift av systemet Support Resultat i realtid Enkel distribuering Papperslöst? Lättillgängligt Vem konstruerar? Vem granskar? Vem svarar? Extern drift av systemet Support Följs datalagsstiftningen? Nytt ”program” att lära Lägre svarsfrekvens? Utvärderingsringen

Webbaserade Enkätverktyg Kommersiella Kostnadsfria Flera hundra olika produkter finns på marknaden. Priserna varierar från några tusenlappar till miljonbelopp. LimeSurvey Helt gratis Open source SurveyMonkey Basic – gratis Pro - kommersiell KwikSurveys Utvärderingsringen

Kostnaderna ökar men kvaliteten går ner … En kommunal röst om enkäthantering: ”Vi är så hårt ansträngda att vi måste göra avkall på kvaliteten för att orka och hinna med …” Utvärderingsringen

Kostnaderna ökar men kvaliteten går ner … Nuvarande kostnad 5 000 – 8 000 kronor Kommande kostnad Grundavgift + 44 000 kronor Utvärderingsringen

Kostnaderna ökar men kvaliteten går ner … Enkätverktyget är inte avgörande för att lyckas. Oavsett verktyg handlar det om att följa: Grundläggande regler i enkätkonstruktion Grundläggande enkät-etiska regler Utvärderingsringen