Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Regiongemensam elevenkät 2016

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Regiongemensam elevenkät 2016"— Presentationens avskrift:

1 Regiongemensam elevenkät 2016
Naturvetenskapsprogrammet Partille Gymnasium GY2 • Rapport per gymnasieprogram

2 Om undersökningen Redovisning och beräkningar
Den regiongemensamma elevenkäten har genomförts sedan 2011 och innefattar samtliga GR:s medlemskommuner. I år är första gången som Härryda deltar i den gemensamma undersökningen, tidigare år har man genomfört den på egen hand. Den gemensamma undersökningen omfattar alla kommuners grundskoleelever i årskurserna 2, 5 och 8 samt gymnasieelever i årskurs 2. Undersökningen har genomförts som en webbenkät. Varje elev har fått ett brev med en unik kod som ger tillgång till enkäten, och frågorna besvaras därefter på lektionstid. Redovisning och beräkningar I huvudsak har frågorna svarsalternativen Stämmer helt och hållet, Stämmer delvis, Stämmer ganska dåligt, Stämmer inte alls samt Vet ej. Frågan om helhetsbedömning har istället en tiogradig skala. Några olika typer av resultatvärden redovisas i rapporten. Svarsandelar – andelen av alla som besvarat enkäten som valt respektive svarsalternativ Indexvärde – beräknas per frågeområde och motsvarar genomsnittlig andel som svarat Stämmer helt och hållet eller Stämmer ganska bra på de ingående frågorna Medelvärde – beräknas av andelen som valt respektive svarsalternativ på varje fråga. Personer som svarat Vet ej exkluderas i denna beräkning

3 Jämförelse frågeområden
Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde för varje år (andelen som är positiva). Resultat jämförs också med genomsnittsvärdet i hela kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. 2016 Partille Gymnasie GY2 GY2 Trivsel och trygghet 61% 76% 87% Delaktighet och inflytande 33% 53% 60% Skolmiljö 55% 71% Kunskap och lärande 56% 65% 72% Bemötande 62% 80% Helhet 47% 79% Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

4 Jämförelse frågeområden 2016
Sammanräknat indexvärde (andel som är positiva) per frågeområde samt genomsnitt för kommunen och bland GR:s 13 medlemskommuner 2016. Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

5 Jämförelse frågeområden per kön
Nedan visas det sammanräknade indexvärde per frågeområde uppdelat på kön. Som referens visas också genomsnittsvärdet för årskursen i hela kommunen och för hela GR. 61% 62% 87% 76% 33% 19% 42% 60% 53% 55% 43% 63% 71% 56% 72% 65% 57% 50% 80% 47% 29% 58% 79% Alla Pojke Flicka GY2 Partille Gymnasie GY2 Trivsel och trygghet Delaktighet och inflytande Skolmiljö Kunskap och lärande Bemötande Helhet Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

6 Jämförelse - Trivsel och trygghet
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 3.0 3.4 2.4 3.1 2.8 M 2016 Ref Partille Gymnasie GY2 Jag känner mig trygg i skolan Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det Jag trivs i skolan INDEX - Trivsel och trygghet Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

7 Jämförelse - Delaktighet och inflytande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.1 2.6 2.0 2.4 M 2016 Ref Partille Gymnasie GY2 Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan INDEX - Delaktighet och inflytande Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

8 Jämförelse - Skolmiljö
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.6 2.8 2.7 2.9 2.0 2.2 2.5 M 2016 Ref Partille Gymnasie GY2 Jag får möjlighet till studiero i skolan Skolans toaletter är bra Jag tycker att de läromedel som används är aktuella Jag tycker att skolans utrustning är bra (datorer, labsalar mm) INDEX - Skolmiljö Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

9 Jämförelse - Kunskap och lärande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 2.2 2.3 2.7 3.0 2.9 2.1 2.8 2.6 3.1 M 2016 Ref Partille Gymnasie GY2 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det Lärarna förklarar så att jag förstår Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar Det finns utrymme att tänka fritt och testa idéer Lärarna har goda ämneskunskaper Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet Mina lärare förväntar sig att jag ska nå målen i alla kurser INDEX - Kunskap och lärande Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

10 Jämförelse - Bemötande
Nedan redovisas för varje frågeområde dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Längst ner visas en stapel med det sammanslagna frågeområdets resultat. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 1.9 2.5 2.4 2.7 2.9 3.1 3.2 2.8 M 2016 Ref Partille Gymnasie GY2 I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter Andra elever på skolan bemöter mig väl Jag blir inte diskriminerad eller mobbad i skolan INDEX - Bemötande Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

11 Jämförelse - Helhetsbedömning
Nedan redovisas andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015). Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver medelvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. Värde 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Vet ej 5.4 5.9 M 2016 Ref gy2 GY2 Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? Referensvärde är gy2 GY2 Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

12 Jämförelse Kommunspecifika frågor
Nedan redovisas för varje kommunspecifik fråga med andelen som valt respektive svarsalternativ. Medelvärde för respektive fråga beräknas (M 2016) och jämförs med förra årets medelvärde (M 2015) om sådan finns. Stämmer helt och hållet ganska bra ganska dåligt inte alls Vet ej 1.7 2.3 2.4 M 2016 Ref gy2 GY2 I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

13 Prioriteringsmatris PRIORITERA (D2) Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan (D3) Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan (K1) Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer (K5) Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar (B1) I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra (M7) Jag tycker att de läromedel som används är aktuella (K6) Det finns utrymme att tänka fritt och testa idéer VÅRDA (M5) Skolans toaletter är bra (K3) Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det (K4) Lärarna förklarar så att jag förstår (K7) Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena (K6) Lärarna har goda ämneskunskaper BEVARA (T1) Jag känner mig trygg i skolan (T3) Jag trivs i skolan (M1) Jag får möjlighet till studiero i skolan (K9) Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet (K7) Mina lärare förväntar sig att jag ska nå målen i alla kurser (B4) Andra elever på skolan bemöter mig väl (B5) Jag blir inte diskriminerad eller mobbad i skolan BEVAKA (T2) Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det (D2) Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter (M8) Jag tycker att skolans utrustning är bra (datorer, labsalar mm) (B2) I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter Frågevärde Samband Prioriteringsmatrisen visar hur starkt samband varje fråga har med den helhetsbedömning man gör av skolan. Utifrån styrkan på sambandet och frågans medelvärde sorteras frågorna in i fyrfältaren, där tex. kvadranten för Prioritera innehåller de frågor som har det starkaste sambandet med helhetsbedömning och de lägsta medelvärdena. Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

14 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Trivsel och trygghet Jag känner mig trygg i skolan Stämmer helt och hållet 24% 4 29% 20% Stämmer ganska bra 65% 11 57% 70% Stämmer ganska dåligt 0% Stämmer inte alls 12% 2 14% 10% Summa 17 7 10 Vet ej 11% 17% Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det 3 25% 18% 27% 40% 6 55% 75% 15 21% 43% 8% Jag trivs i skolan 59% 6% 1 Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

15 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Delaktighet och inflytande Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter Stämmer helt och hållet 6% 1 14% 0% Stämmer ganska bra 28% 5 45% Stämmer ganska dåligt 33% 6 29% 36% Stämmer inte alls 57% 18% Summa 18 7 11 Vet ej 5% 8% Jag känner att jag kan påverka hur vi arbetar i skolan 39% 55% 17% 3 9% 43% Jag känner att jag kan påverka vad vi ska arbeta med i skolan 25% 4 40% 31% 50% 20% 38% 16 10 16% Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

16 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Skolmiljö Jag får möjlighet till studiero i skolan Stämmer helt och hållet 17% 3 Stämmer ganska bra 44% 8 58% Stämmer ganska dåligt 22% 4 25% Stämmer inte alls 50% 0% Summa 18 6 12 Vet ej 5% 1 14% Skolans toaletter är bra 28% 5 29% 27% 39% 7 43% 36% 18% 11 8% Jag tycker att de läromedel som används är aktuella 6% 65% 91% 12% 2 33% 9% 17 11% Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

17 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Jag tycker att skolans utrustning är bra (datorer, labsalar mm) Stämmer helt och hållet 5% 1 14% 0% Stämmer ganska bra 32% 6 29% 33% Stämmer ganska dåligt 21% 4 25% Stämmer inte alls 42% 8 43% Summa 19 7 12 Vet ej Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

18 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Stämmer helt och hållet 6% 1 14% 0% Stämmer ganska bra 33% 6 55% Stämmer ganska dåligt 57% 18% Stämmer inte alls 28% 5 29% 27% Summa 18 7 11 Vet ej 5% 8% Lärarna i min skola hjälper mig med skolarbetet om jag behöver det 16% 3 53% 10 43% 58% 21% 4 25% 11% 2 19 12 Lärarna förklarar så att jag förstår 67% 26% Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

19 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Kunskap och lärande Lärarna tar hänsyn till mina behov och förutsättningar Stämmer helt och hållet 13% 2 20% 10% Stämmer ganska bra 27% 4 0% 40% Stämmer ganska dåligt 3 Stämmer inte alls 6 60% 30% Summa 15 5 10 Vet ej 21% 29% 17% Det finns utrymme att tänka fritt och testa idéer 8% 1 31% 57% 38% 50% 23% 33% 14% 13 7 32% 42% Lärarna har goda ämneskunskaper 9% 9 64% 11% 18% 22% 43% 18 11 5% Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

20 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena Stämmer helt och hållet 22% 4 14% 27% Stämmer ganska bra 39% 7 55% Stämmer ganska dåligt 43% 9% Stämmer inte alls 17% 3 29% Summa 18 11 Vet ej 5% 1 0% 8% Kunskap och lärande Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 21% 42% 8 58% 26% 5 11% 2 19 12 Mina lärare förväntar sig att jag ska nå målen i alla kurser 33% 6 36% 56% 10 57% Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

21 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Bemötande I min skola pratar vi om hur vi ska vara mot varandra Stämmer helt och hållet 11% 2 14% 8% Stämmer ganska bra 0% 17% Stämmer ganska dåligt 42% 8 29% 50% Stämmer inte alls 37% 7 57% 25% Summa 19 12 Vet ej I min skola upplever jag att vi respekterar varandras olikheter 16% 3 43% 32% 6 26% 5 33% Andra elever på skolan bemöter mig väl 18% 53% 9 64% 12% 17 11 Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

22 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Jag blir inte diskriminerad eller mobbad i skolan Stämmer helt och hållet 42% 8 57% 33% Stämmer ganska bra 37% 7 29% Stämmer ganska dåligt 5% 1 0% 8% Stämmer inte alls 16% 3 14% 17% Summa 19 12 Vet ej Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

23 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Helhet Om du tänker på din skola i sin helhet. Hur nöjd är du då med den? 10 6% 1 17% 0% 9 8 8% 7 22% 4 25% 6 3 5 33% 2 Summa 18 12 Vet ej 5% 14% Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%

24 Tabell – frekvens per fråga
Total Kön Procent Antal Pojke Flicka Extrafrågor till elever i Partille kommun I skolan pratar vi om att vara schysst på nätet Stämmer helt och hållet 13% 2 17% 10% Stämmer ganska bra 0% Stämmer ganska dåligt 31% 5 33% 30% Stämmer inte alls 56% 9 50% 60% Summa 16 6 10 Vet ej 16% 3 14% Jag pratar ofta med mina lärare om hur jag utvecklas i de olika ämnena 6% 1 73% 22% 4 43% 9% 29% 18% 18 7 11 5% 8% Skolenhetsrapport • Naturvetenskapsprogrammet Rapporten bygger på svar från 19 elever av 15 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 126.7%


Ladda ner ppt "Regiongemensam elevenkät 2016"

Liknande presentationer


Google-annonser