Retorik = alla former av kommunikativ påverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Innehåll Argumenterande tal Högtidstal Att skriva talet
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Kommunikation.
Nationellt prov Sv1.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Riktlinjer för presentationer
Samma fast olika eller olika fast samma?
Retorik och argumentation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Workshop inför Projektet
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
Att övertyga ! Disposition och mall.
socionom och journalist kommunikatör
Debattera.
Bygg ett argumenterande tal
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Så bygger du ett argumenterande tal
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Retorik Från Aristoteles till Timbuktu
Att argumentera.
Idrottspsykologi.
Muntlig presentationsteknik Översikt
Undvik intervjumissarna
om företaget där du gör din praktik!
Retorikens ”tre musketörer”
Debattartikel.
Den retoriska arbetsprocessen
Personligt brev.
Retoriska arbetsprocessen
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Den viktiga konsten att tala
Retorik - vad är det?.
Socialpsykologi.
Argumenterande tal.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Retorik.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Retorik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik och muntlig presentation
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Retorik = alla former av kommunikativ påverkan Muntlig presentation Retorik = alla former av kommunikativ påverkan

Retorikens arbetsfält …när vi vill klargöra vår åsikt Att jämföra verklighetsbilder …när vi vill få vår vilja fram Makt och inflytande …för att styra och leda Religiös karisma, projektledarrollen …när vi säljer varor och tjänster Sälja in budskap eller varor …för att uttrycka vår identitet Skapa position och självkänsla …när vi vill berätta hur det är

Övertyga genom Ethos Talarens plikt – att behaga Talets innehåll – att skapa stämning Talarens egenskaper – pålitlig och hederlig Påverkan genom – personlighet Typ av tal – underhållande stämningsskapande

Övertyga genom Ethos Man ger ett ärligt intryck Om man är kunnig inger man förtroende Publiken vill känna sig tilltalad och respekterad Humor skapar gemenskap

Övertyga genom ethos Se publiken Ögonkontakt Tala för publikens skull Låt publiken känna sig respekterad Var intresserad av kontakt Du är där för deras skull

Övertyga genom ethos Bjud på dig själv Anknyt till egna erfarenheter – detta ger trovärdighet Var inte privat eller egocentrisk Skapa gemensamma erfarenheter Avspänd relation till publiken Ta dig inte på alltför stort allvar En viss distans är klädsam

Övertyga genom ethos Var kunnig Var påläst och förberedd Första intrycket viktigt Kunnig i ämnet Välstrukturerad Etablera kontakt med publiken Ge publiken chansen att ompröva ett ev. ofördelaktigt första intryck Be inte om ursäkt

Övertyga genom Logos Talarens plikt – att undervisa Talets innehåll – information Talarens egenskaper – kunnig och strukturerad Påverkan genom – fakta och logik Typ av tal – undervisande och informerande

Att övertyga genom Logos Relevant innehåll Analysera talsituationen – till vem om vad, varför , var, när och hur Välj ett relevant innehåll Isbergsprincipen – berätta inte allt du vet

Att övertyga genom Logos Klar och redig Presentera begripligt, redigt och logiskt Tydlig disposition Markera med dispositionssignaler Upprepa Anaforer ”I have a dream” Anafor är en stilfigur där talaren upprepar ett eller flera ord i början av flera meningar eller satser.

Att övertyga genom Logos Konkretisera Abstraktionen behövs för sammanhanget Konkretisering skapar bilder …många blommor redan slagit ut på ängen – gullviva mandelblom kattfot och blå viol Belysande och kontrasterande exempel – statistik Konkretisering genom berättelser Levande språk

Övertyga genom Pathos Talarens plikt – att beröra Talets innehåll – känslor Talarens egenskaper – engagerad Påverkan genom – engagemang och värderingar Typ av tal – argumenterande och säljande

Övertyga genom Pathos Var engagerad Engagemang fortplantar sig Skapa den motivation som behövs Väl förberedd = engagerad Anpassa utlevelsen Lämna vissa känslor till publiken

Övertyga genom Pathos Utnyttja ämnets känslomässiga innehåll Varje rationell tanke har en emotionell koppling Vad anknyter till Trygghet och hälsa Samhällsnytta och personlig framgång Omtanken om andra Framtidstro Respekt för auktoriteter Gemenskap och rädsla för utanförskap Rättskänsla Behov av eller rädsla för förändring Våra sinnen

Övertyga genom Pathos Ge möjlighet till inlevelse Ge en känsla av deltagande Känsla av dialog Aktivera fantasin så att de kan hänga med i resonemanget Reella dialoger Mentala vinklingar – har du tänkt på, hur skulle det kännas… Identifiera med en viss person eller situation

Hantverket

Innehåll Utnyttja informellt skrivande Upptäck olika infallsvinklar Precisera din tes Samla argument

Anförandets upplägg Inledning Bakgrund Intresse och uppmärksamhet Positiv attityd Förbered för ämnet Bakgrund Probleminriktad Kronologisk definierande

Tes Argumentation Avslutning Håll tiden Upprepa tesen Tala om hur du vill påverka Markera att anförandet är slut Håll tiden

Språklig utformning Enkelt och begripligt Vårdat talspråk Luftiga anteckningar Upprepa och rytmisera Konkretisera – ge exempel

Det informerande talet Mottagarmedveten Engagerad Förberedd Sovra och strukturera Stolpmanus Klar och begriplig Fokusera på inledning och avslutning Vänta lite med det viktigaste Dispositionssignaler Markera slutet Håll tiden Tala inte för fort Tala mot publiken Mottagarmedvetet Bli vän med nervositeten

Det argumenterande talet - situationen Vem talar Vad ska det handla om Varför ska jag tala Vilka talar jag för Var ska jag tala När ska jag tala Hur ska jag tala

Det argumenterande talet Innehållet Brainstorm Sortering Strukturering Disposition Rangordning av argument Inledning Avslutning

Språk - manus - framförande

http://www.youtube.com/watch?v=3_wUtx6XyIw http://www.youtube.com/watch?v=Se12y9hSOM0&feature=relmfu http://www.ted.com/talks/erik_johansson_impossible_photography.html http://www.ted.com/talks/lang/en/steven_cowley_fusion_is_energy_s_future.html http://www.ted.com/talks/lang/en/hans_rosling_the_truth_about_hiv.html

Hisstal Elevator Pitch

Elevator Pitch Kortfattad presentation Hjälper andra att få en klar och tydlig bild av vem du är och vilket värde du skapar. En elevator pitch ska inte, i första hand ska handla om dig utan hur du adderar värde till andras verksamhet.

Elevator Pitch En bra elevator pitch ska i första hand: Öppna för fortsatt konversation och kontakt. Ge en bra bild om vem du är, vad du kan och på vilket sätt du bidrar till affärsnyttan.

Elevator Pitch Besvara frågorna: Vad gör du? Vem gör du det för? Varför gör du det du gör? På vilket sätt bidrar du till andras verksamhet?

En bra elevator pitch Är kortfattad: Din EP ska inte ta mer än 30 – 60 sekunder. Du har bara ca 10 sekunder på dig att fånga någons uppmärksamhet. Det största misstaget de flesta gör är att de vill berätta allt. Så var kortfattad och tänk på att alla direkt kommer att fundera över vilket värde din information har för just dem. (what´s in it for me)

En bra elevator pitch Är tydlig och enkel: Använd ett språk som alla förstår. Fall inte för frestelsen att använda ett tillkrånglat och branschspecifikt språk för att få dig att framstå som smartare – de som lyssnar kommer inte att förstå vad du menar och du har du förlorat själva idén med en elevator pitch.

En bra elevator pitch Har ett visuellt språk: Använd ord som skapar bilder i människors hjärnor. Det gör att de bättre kommer att minnas dig och det du sagt.

En bra elevator pitch Är målgruppsanpassad: En bra EP ska alltid vara riktad mot den specifika målgrupp/intressegrupp du prata med. Det kan vara så att du behöver olika presentationer för varje enskild grupp. Fundera över vad som kan intressera just dem? Vad är viktigt för dem?

En bra elevator pitch Är resultatinriktad: Bestäm vad vill du åstadkomma. Du kan ha olika EP:s beroende på ditt syfte, t.ex om du vill sälja något, om du vill få stöd för en idé, väcka nyfikenhet, skapa förtroende…etc

En bra elevator pitch Har en krok: En intresseväckare som gör att de som du pratar med vill veta mer. Det kan vara en fras eller ett ord som slår an en sträng hos lyssnaren.

En bra elevator pitch Innehåller ett exempel: Ett exempel är ofta väldigt effektivt för att skilda det du gör. Ett bra exempel ska innehålla en situation + en utmaning + en lösning.

Tala så det känns – dvs berätta vad i ditt arbete som verkligen engagerar dig. Prata om det som driver dig och varför du gör det du gör.

Var äkta -det är äkta som räknas Var äkta -det är äkta som räknas. Vi känner av direkt när något känns inövat och inte på riktigt. Och det skapar en distans mellan dig och den som lyssnar. Prata på ett sätt som känns naturligt för dig.

Skriv ner och repetera – skriv ner några olika versioner, träna framför spegeln, testa på några vänner, finslipa och träna igen.