Egenansvar och Hjälpmedel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Dokumentera Beslutsstödet i Procapita+
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Metod vid hjälpmedelsförskrivning för bedömning av hjälpmedelsbehov samt behovet av uppföljning i förhållande till risker och mål Ansvarig: Elsa Garli,
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Prismodell och samverkansavtal
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Regelverk för hjälpmedel Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel Policy Regelverk Produktgrupper Översyn hösten 2005 Upphör gälla, beslut
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Hjälpmedelcentralens nya prismodell
Samverkansavtal avseende hjälpmedelsverksamheten - Agenda insynsrådet, 23 okt Vilka beslut finns i det övergripande avtalet och kring arbetet? 2.Erfarenheter.
Beslut om liv och död har alltid varit en del av läkaryrket
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Handbok December 2012.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Samarbetsrådet för hjälpmedel i Västra Götaland.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
FÖRSKRIVARM ETOD För att praktiskt kunna leva upp till vad som sägs i policyn ”Bedömningen av behovet och möjligheten att erhålla ett hjälpmedel ska vara.
1/ – 31/ AT AT/SG 1992 ÄDEL – skattevxl av hjälpmedel och resurser. HSL till kommunerna – gemensamt forum för hjälpmedelsfrå.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Framtidens roll som förskrivare
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
1 Vad innebär missbruksutredningen för Västra Götaland Sveriges Kommuner och Landsting
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Handbok för förskrivning av personliga hjälpmedel
Policy Regelverk Produktgrupper Översyn hösten 2005 Riktlinjer
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Hjälpmedelsutredningen
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Information på Uppföljningsmöte
Heby kommuns kvalitetspolicy
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
…en del av vård och behandling
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Information på Uppföljningsmöte
Beslutsstöd vid hjälpmedelsförskrivning
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Riskanalys av konsumentprodukter
Läkarintyg för sjukpenning
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
Hjälpmedelsförskrivning
Presentationens avskrift:

Egenansvar och Hjälpmedel Uppdraget är att inom hjälpmedelsprojektet utarbeta ett underlag för beslut gällande hur tolkningen ska göras beträffande brukarnas egenansvar.   Av arbetet ska framgå vilka produkter som ska bekostas av den enskilde etiska överväganden för vilka produktgrupper begränsningar ska göras gällande antal samt tillvägagångssätt vid behov därutöver förtydligande gällande förskrivning av hjälpmedel i samband med fritid och fritidsaktiviteter Uppdraget innefattar även förtydligande av och riktlinjer gällande förskrivarens ansvar vid rekommendation av produkt som bekostas av den enskilde vilket ansvar som följer försäljning av produkter Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Omvärldsanalys Vid en omvärldsanalys framkommer det att övriga landsting i regionen samt nationellt har gjort en tydligare gränsdragning när det gäller vilka produkter som ska finnas tillgängliga som hjälpmedel. Utveckling med bra produkter som finns tillhands ute i samhället ger att synen på vad som är att betrakta som hjälpmedel eller inte ständigt förändras. Att Jämtlands läns landsting och kommuner gör denna tydliga gränsdragning ligger helt i linje med den utveckling som sker i landet. Det nya i detta är att belysa de i Hjälpmedelspolicyn redan fastslagna ställningstagandena som Hjälpmedelsprojektet sedan har haft som vägledande i sitt uppdrag att se över sortimentskatalogerna samt att en likriktning bland länets sjukvårdhuvudmän eftersträvas. Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Nuläge – Egenansvar och Hjälpmedel Grupp med representation från Östersunds Kommun Strömsunds Kommun DHR RBU Reuma Primärvård Krokom Arbetsterapi /Sjukgymnastikenheten BUH Träffas för att uppnå gemensam kunskapsbas för att därefter kunna ge konkreta förslag inkl etiska överväganden och kommentarer kring förslagen som presenteras som beslutsunderlag ”Sortimentsöversikt 2009” i utredningen. Alla förslag delges även brukarråd för hjälpmedel som ges möjlighet att komma med synpunkter och förslag. Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Förskrivning av hjälpmedel Hjälpmedelsbehovet hos den enskilde brukaren bedöms i enlighet med förskrivarmodellens fastslagna prioriteringsnivåer , kriterier och förskrivardirektiv Hjälpmedlet förskrivs i enlighet med fastslagna rutiner som skall följas vid all förskrivning av hjälpmedel inom Hjälpmedelsverksamheten Hjälpmedel ska vara en del av hälso- och sjukvårdens insatser och ska ha den plats som dessa produkter är tilldelade av hälso- och sjukvårdslagen och i prioriteringsordningen antagen av riksdagen Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

förskrivarmetod Steg 1 ATT TÄNKA FRÅN ENKELT TILL KOMPLICERAT Hjälpmedel ska förskrivas på ett för patienten funktionellt och för kommuner och landsting ekonomiskt effektivt sätt. För att komma fram till rätt hjälpmedel ska man börja med de enkla lösningarna och först därefter om dessa inte fungerar gå vidare till de mer komplexa.   Steg 2 HUR ÄR BEHOVET PRIORITERAT Förskrivaren bedömer i vilken aktivitet hjälpmedlet ska användas och kontrollerar därefter om det ryms i länets prioritering för hjälpmedel. En mer basal och grundläggande aktivitet/behov ska prioriteras före en mer utåtriktad aktivitet Steg 3 ANGELÄGENHET/KONSEKVENS- EFFEKT/NYTTOBEDÖMNING Steg 4 BEDÖMNING AV UPPFÖLJNINGSBEHOV UTIFRÅN GENOMFÖRD MÅL- OCH RISKANALYS Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Förslag till direktiv för avgifter och egenansvar , definition av begrepp Direktiv när ett hjälpmedel kan vara ett egenansvar i Jämtlands län: Inget behov av hälso- och sjukvårdens kompetens i individuell utprovning Hjälpmedlet behöver inte följas upp Sannolikt ingen risk för skada eller tillbud Hjälpmedlet behöver ingen anpassning Medborgaren/brukaren kan själv se nyttan av att införskaffa produkten, eftersom produkten sannolikt kan kompensera ett aktivitetshinder Produkten finns tillgängligt på den allmänna marknaden Ska inte finnas i hjälpmedelscentralens sortiment   Exempel på produkter: burköppnare, bestick, antiglidunderlägg, nålpåträdare, badborste m förlängt skaft, väckarklocka med hög ringsignal Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

forts: Förslag till direktiv för avgifter och egenansvar , definition av begrepp Egenansvar med kostnadstak Direktiv när ett hjälpmedel kan vara ett egenansvar med kostnadstak i Jämtlands län: Behov av hälso- och sjukvårdens kompetens i individuell utprovning Hjälpmedlet behöver inte följas upp Sannolikt ingen risk för skada eller tillbud Hjälpmedlet behöver ingen anpassning Brukaren betalar en fastställd avgift Brukaren äger hjälpmedlet – ingen återlämning/återanvändning Ska finnas tillgängligt i hjälpmedelscentralens sortiment   Ex Kryckkäppar – kostnaden för återtagande och rekonditionering är för kostsamt i förhållande till produktens pris. Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

forts: förslag till direktiv för avgifter och egenansvar , definition av begrepp Egenavgift Direktiv när ett hjälpmedel kan ha en egenavgift i Jämtlands län: Behov av hälso- och sjukvårdens kompetens i individuell utprovning Hjälpmedelsbehovet kan tillgodoses utifrån funktion och nytta (utvärdering) Hjälpmedlet kan ha fortsatt behov av uppföljning (riskanalys) Hjälpmedlet återlämnas när behovet upphör – återanvänds Ska finnas tillgängligt i hjälpmedelscentralens sortiment Egenavgift kan vara på hjälpmedel som är ersättningsprodukter som gränsar till liknande produkter på öppna marknaden eller där ett grundläggande behov av hjälpmedel är tillgodosett och personen har behov av dubbel- eller trippelutrustning. Speciella regler för dubbelutrusning för barn, då barn naturligt kan ha två boenden om föräldrarna inte bor ihop eller om det finns behov av avlastning. Egenavgift kan också innebära att betala en årsavgift eller serviceavgift på hjälpmedel som är kostsamma för landstinget/kommun. Ex Eldriven rullstol för utomhusbruk   Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

forts: Förslag till direktiv för avgifter och egenansvar , definition av begrepp Deponeringsavgift Direktiv när ett hjälpmedel kan ha en deponeringsavgift i Jämtlands län: Behov av hälso- och sjukvårdens kompetens i individuell utprovning Hjälpmedelsbehovet kan tillgodoses utifrån funktion och nytta (utvärdering) Hjälpmedlet kan ha fortsatt behov av uppföljning (riskanalys) Brukaren deponerar (lämnar som pant) en fastställd summa pengar Pengarna återbetalas när hjälpmedlet återlämnas Ska finnas tillgängligt i hjälpmedelscentralens sortiment eller som lån från klinik   Deponeringsavgift kan gälla för kostsamma hjälpmedel i landstinget/kommunen. Exempel på produkter: C-pap Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Fyra begrepp Egenansvar Egenansvar med kostnadstak Egenavgift Tas bort ur sortimentet Inget behov av hälso- och sjukvårdens kompetens för utprovning/uppföljning och sannolikt ingen risk för skada. Finns tillgänglig på öppna marknaden och brukaren kan själv se sitt behov av produkten. Egenansvar med kostnadstak Kvar i sortimentet Kräver hälso- och sjukvårdskompetens vid utprovning. Max kostnad 300kr/hjälpmedel Brukaren äger hjälpmedlet Egenavgift Kvar i sortimentet Kräver hälso- och sjukvårdens kompetens vid första utprovning och därefter vid uppföljning. Vid dubbel-/trippelutrustning Fastställd avgift istället för debitering av materialkostnad (ex däck och slang) Deposition Kräver hälso- och sjukvårdskompetens vid utprovning och eventuellt vid uppföljning. Kostsamma hjälpmedel Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Revidering av sortimentskatalog Revideringen av sortimentskatalogen styrs av direktiven kring de fyra begreppen samt av följande ställningstaganden: Endast produkter som förutsätter hälso- och sjukvårdens kunskap för att tillhandahållas ska vara tillgängliga som hjälpmedel i Jämtlands län. Egenansvarsprodukter, det vill säga produkter som ej kräver hälso- och sjukvårdens kunskap för att tillhandahållas ska ej vara hjälpmedel. Produkterna som plockas bort från sortimentskatalogerna finns vanligtvis tillgängliga på öppna marknaden via butiker, postorder eller webb baserade försäljningsställen. Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Prioriteringsnivåer för hjälpmedel Hjälpmedel för livsuppehållande insatser som är ändamålsenliga och meningsfulla Hjälpmedel för att klara dagliga aktiviteter som personlig vård, förflyttning, måltider, klädsel, relationer och vardagskommunikation. Hjälpmedel för att barn ska kunna leka och utvecklas Hjälpmedel för vardagsaktiviteter med syfte att klara ett självständigt och aktivt liv i relation med sin omgivning och närmiljö Hjälpmedel för aktiviteter som inte kan hänföras till vardagsaktiviteter i bostaden och närmiljön Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

”Fritidshjälpmedel” I gällande regelverket ”Regler och Rutiner i Jämtlands Län” sedan 1992 och som finns som grund för fortsatta ställningstaganden sägs det:   ”Sjukvårdshuvudmannens ansvar omfattar inte produkter eller anpassade produkter som behövs för att utöva sport, friluftsliv eller hobbyverksamhet. Utevistelse i bostadens närhet anses dock ingå i det dagliga livets normala aktiviteter” Inom hjälpmedelsverksamheten i Jämtlands län arbetas också utifrån att detta inte är sjukvårdshuvudmannens ansvar och har således i praktiken redan anammat att prioriteringsgrupp 4 ej tillgodoses, detta har också fastslagits politiskt sedan tidigare i andra län ( 2004 i Västerbotten.) Dock har inget formellt politiskt beslut fattats i Jämtlands läns landsting eller länets kommuner i frågan Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Förslag till länsövergripande direktiv Att hjälpmedel i prioriteringsgrupp 4 inte ska kunna förskrivas som personligt hjälpmedel utan betraktas som egenasvar och att detta fastställs politiskt att gälla för Jämtlands läns kommuner och landsting, med nedanstående förtydligande ´exempel gällande vilka aktiviteter som avses; Hjälpmedel för aktiviteter som inte kan hänföras till vardagsaktiviteter i bostaden eller närmiljön. Hjälpmedel som ger förutsättningar för eller möjliggör en ökad delaktighet i att: Kunna vistas i fritidshus, husvagn, båt mm Kunna utföra hobby, sport, motion och andra fritidsaktiviteter Kunna genomföra fritidsresor Exempel: Friluftsliv, t. ex. utflykter, fiske. Trädgård, fritidshus, koloni Djur t.ex. hund, katt, häst. Kultur, t.ex. konsert, utställning Föreningsliv, t.ex. fack, politik, hobby . Idrott, t.ex. fotboll, jogging, friidrott, bowling, boccia Musik, spela, sjunga. Nöjen, t.ex. restaurang, dans, idrottsåskådare (Under denna grupp avses hjälpmedel för att specifikt kunna utöva sitt fritidsintresse. Hjälpmedel som utprovats avseende behov inom grupp 2-3 kan även användas för att ta sig till plats där fritidsintresset utövas samt även för de fritidsaktiviteter där utprovat hjälpmedel kan underlätta) Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921

Förslag till beslut - att fastställa föreslagna direktiv för avgifter och egenansvar samt därtill föreslagna definitioner av begrepp att föreslagna produkter avförs från sortimentskatalogen och är efter den 1 juli 2010 egenvårdsprodukter föreslagna begränsningar gällande antal hjälpmedel samt tillvägagångssätt vid behov utöver begränsat antal att förslag till länsövergripande regel gällande hjälpmedel för aktiviteter som inte kan hänföras till vardagsaktiviteter i bostaden eller närmiljön fastslås och att beslut därigenom tas att hjälpmedel för aktiviteter i prioriteringsgrupp 4 inte ska kunna förskrivas som personligt hjälpmedel utan betraktas som egenansvar att ovanstående produkter som är utlämnade före 1 juli 2010 är att betrakta som hjälpmedel och skall återlämnas när behovet har upphört samt att beredningsgrupp till Gemensam upphandlingsnämnd (Hjälpmedelsnämnd) med underlag från Hjälpmedelscentralen årligen ska gå igenom sortimentskatalogerna med ovanstående ställningstagande som grund och att Hjälpmedelsnämnden får i uppdrag att fastslå revideringar av sortimentet utifrån ovanstående ställningstaganden  att ge Hjälpmedelscentralen i uppdrag att inneha informations och lotsfunktion för hjälpmedelsfrågor även gällande egenansvarsprodukter   Anna Frisk Hjälpmedelscentralen 090921