”En barnstol är en utav stolarna runt bordet, ingen tron.”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Sagostig – sagoäventyr På Viaskolan i Nynäshamn ”finns” ett Viatroll.
En Dag i Ramadan Ramadan
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Måltidsobservationer på Tre Stiftelser
En dag på Skogsgrinden…
Barnanpassad utredning
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Folkhälsoenkät Barn och Unga i Skåne och Helsingborg 2012
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Hur mycket äter vi? Bara vart femte barn får i sig så mycket frukt och grönt som kroppen behöver för att må bra. Vi borde äta dubbelt så mycket jämfört.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Hur du skriver en bra historia
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Det va en gång en katt och hund del 1
Innehåll  Introduktion av Al – Khushoo’  33 Sätt att Utveckla Al – Khushoo’  1:a – 6:e sättet  7:e – 12:e sättet  13:e –
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Jag vill gärna att du kommer över på en liten afterwork-öl, ta gärna med dig familjen eller några vänner och titta in.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Personalenkät Måltidssituation. Vilken avdelning jobbar du på? 1.Sparven2(9%) 2.Blåklockan2(9%) 3.Vargtass2(9%) 4.Skogsstjärnan2(9%) 5.Lindorna2(9%) 6.Lyan2(9%)
Måltiden som helhet Rummet (ljus, ljud, rekvisita, färg, form)
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. Du svarade på samma frågor tidigare.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
Tungt och lätt… varmt och kallt.
Mat och hälsa åk 6.
Coaching.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Stort matsvinn men samtidigt undernäring ? Matprojekt i Hörby kommun tillsammans med Findus Special Foods Hösten 2012.
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare på dagverksamhet.
Hälsofrämjande förskola - Nora 4 mars 2011
Det va en gång en katt och hund del 1
Sammanställning av enkätsvar ang
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
HUR PÅVERKAS VÅRA BARNS LIV AV HUR VI MÖTER DEM?
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Weight Loss Challenge – viktutmaning. Välkommen! Ha mobilen avstängd Skriv ner alla frågor.
ATT BLI EN IDROTTARE.
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Den viktiga måltids- ordningen. Vad är regelbunden måltidsordning? Att vi äter på relativt fasta tider Att det inte går för lång tid mellan måltiderna.
Träning (träna rätt) Minska risken för skador samt prestera bättre, orka mer, skjuta hårdare, springa snabbare mm. Bygger upp muskulatur samt tränar hjärta.
BRA MAT FÖR UNGA IDROTTARE STINGERS SUMMERCAMP – 2015 STENUNGSUNDS ISHALL.
Den bästa förutsättningen för att prestera bra får du om du äter 2-3 timmar före träningen Den bästa återhämtningen och den optimala effekten av träningen.
Din säkerhet på sjukhus
Kost 1 Presentera ämnet kort! Det handlar om mat för idrott, hur du som idrottare kan prestera bättre genom att tänka på vad och hur du äter!
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Feber hos barn.
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Presentationens avskrift:

”En barnstol är en utav stolarna runt bordet, ingen tron.” Jesper Juul Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg November 2011

”En barnstol är en av stolarna runt bordet” Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg ”En barnstol är en av stolarna runt bordet” Barn behöver äta i lugn och ro och låta hunger och nyfikenhet styra hur mycket det äter. TV, ramsor, leksaker och sånger gör att barnen koncentrerar sig på annat än måltiden. Det är bra att ägna sig åt detta före eller efter måltiden. Även om barnet äter mer för stunden är risken stor att barnet äter mindre på längre sikt. Det blir inte hungern som styr att barnet äter mer utan underhållningen. Människan behöver inte applåderas för att hon äter. Att äta är ingen prestation. Barnet är lika duktigt när det inte äter som när det äter. Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg November 2011 cent

Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg Vem bestämmer vad? Föräldrar bestämmer vad, var och när. Barn bestämmer hur mycket. Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg November 2011

Vem bestämmer vad, var och när? Barnet avgör hur mycket mat det vill ha vid varje måltid. Vissa dagar äter barnet nästan ingenting medan barnet en del dagar kan äta tre portioner. Ibland kan man behöva påminna och hjälpa barnet men respektera alltid när barnet bestämt säger nej, exempelvis vänder bort huvudet. Att låta barnet äta på samma plats tillsammans med familjen skapar trygghet. Barnet lär sig snart och känner igen sig i det som händer under dagen. Barnets aptit varierar från gång till gång. En halv dl mat eller en halv burk barnmat är också en måltid. Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg November 2011 cent

Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg Låt inte din oro jaga barnet med mat Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg November 2011 cent

Låt inte din oro jaga barnet med mat Barn äter olika mycket olika dagar. De äter också olika mängd mat vid olika perioder beroende på tillväxt, förkylningar mm. Friska barn svälter inte. Om barnen äter lite under några dagar brukar det äta ” i kapp” någon eller några dagar senare. Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg November 2011

Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg November 2011

Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg Vänta! ▪ Om barnet inte äter vid någon måltid, låt det gå några timmar innan barnet servas mat igen. ▪ Tre huvudmål och ett par mellanmål rekommenderas till barn. Välling är också en måltid. ▪ Lite sött innan maten gör ofta att barnet inte äter när maten serveras. Russin, ett kex eller lite saft mellan måltiderna, leder till att barnet äter mindre eller ingenting alls när det är dags för mat. Gå gärna igenom Dygnscirkeln tillsammans med föräldrarna Centrala barnhälsovårdsenheten Göteborg November 2011