Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mat och hälsa åk 6.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mat och hälsa åk 6."— Presentationens avskrift:

1 Mat och hälsa åk 6

2 Till provet v. 12 ska du kunna:
resonera om hur man ska äta på ett varierat och hälsosamt sätt matlagningsmetoderna koka, steka matlagningsorden de olika måtten

3 Vår kropp är uppbyggd av näringsämnen
- Kolhydrater Fetter Proteiner Vitaminer Mineraler Vatten Näringsämnen finns i: Livsmedel = t.ex. mjölk, bröd, potatis, grönsaker, frukt, kött, fisk och ägg.

4 Hur mycket energi behöver vi?
Beror på: Fysisk aktivitet, hur mycket man rör på sig Ålder Kön Kroppsvikt Energibalans dvs. energiintag = energiförbrukning (man gör av med lika mycket energi som man stoppar i sig)

5 För att vi ska få energi till kropp och knopp måste vi äta!
Som hjälp för att äta omväxlande mat i lämplig mängd är det bra att kunna: Matcirkeln Tallriksmodellen Nyckelhålsmärkning Livsmedelsverkets 5 kostråd

6 Matcirkeln Om vi varje dag äter något livsmedel från varje grupp får vi en bra variation av näringsämnen.

7

8 Tallriksmodellen för hög- och lågenergiförbrukare
Högenergiförbrukare Lågenergiförbrukare

9 Nyckelhålsmärket Nyckelhålet står för: mindre och/eller nyttigare fett
mindre socker mindre salt mer kostfiber och fullkorn

10 Livsmedelsverkets 5 kostråd
Ät mycket frukt och grönt Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris Välj gärna nyckelhålsmärkt Ät fisk ofta – gärna 2-3 gånger i veckan Byt till flytande margarin eller olja när du lagar mat

11 Frukost: Frukosten är jätteviktig för att du ska få ny energi och kunna koncentrera dig och prestera bättre under förmiddagen fram till lunch. I varje frukost bör livsmedel ur de här tre grupperna ingå: 1 2 3 mjölk bröd med pålägg-kött, korv, leverpastej eller ost grönsaker frukt yoghurt flingor bär fil gryn juice

12 Koka Pasta Koka upp mycket vatten i en kastrull.
Tillsätt eventuellt salt. Lägg i pastan och koka livligt så länge som det står på förpackningen. Häll pastan i ett durkslag och häll tillbaka i kastrullen medan det är lite lite vatten kvar. På så vis klibbar inte pastan och man behöver inte tillsätta fett. Varför? Pasta behöver mycket plats och vatten för att inte klibba ihop i klumpar. Koka Potatis och grönsaker Koka upp vatten. Tillsätt eventuellt salt. Vattnet ska precis täcka. Koka på medelvärme. Koka med lock.

13 Steka på spis Lägg fettet i kall stekpanna. Då fettet börjar bubbla och låta är fettet 100 grader (vattnet kokar bort). Vänta en stund till tills att fettet har ”tystnat” . Lägg i livsmedlet. För att ett livsmedel ska bli genomstekt, men inte bli bränd på ytan, sänker man värmen på plattan när ytan har fått fin stekyta, annars är risken att livsmedlet blir bränt innan det tillagats färdigt i mitten. Fettet har som funktion att överföra värme från stekpannan till livsmedlet och för att det inte ska bränna fast. Fett tar också fram smakämnen i maten. Fler bra tips finns på:

14 Här kommer ord som är bra att kunna då man ska läsa och förstå ett recept:
Koka = upphetta vätska till kokpunkt (vatten 100 grader) Sjuda= koka på svag värme, strax under kokpunkt Ansa = rensa bort dåliga delar (på tex. purjolök) Steka eller bryna = upphetta ett livsmedel på ytan till grader så att det får stekyta med fin färg och god smak Fräsa = låta ett livsmedel koka i fett utan att få färg

15 VOLYM OCH VIKT I liter = 10 dl = 1000 ml 1 dl = 100 ml 1 msk = 15 ml
1 tsk = 5 ml 1 krm = 1 ml


Ladda ner ppt "Mat och hälsa åk 6."

Liknande presentationer


Google-annonser