Välfärdsstaten som ett upplysningsprojekt - och dess framtid

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Samhällsekonomi 2.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Staten och det civila samhällets organisationer
Välfärdens utmaningar
Ingen brist på utmaningar!
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
”DET NYA ENTREPRENÖRSKAPETS MÖJLIGHETER” SAMHÄLLSENTREPRENÖRSKAP GRÄNSÖVERSKRIDANDE KRAFT FÖR REGIONAL OCH LOKAL UTVECKLING I GLESA MILJÖER Professor Yvonne.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
enligt Brundtlandkommissionen :
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Konjunkturer.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Den nationella ungdomspolitiken
Enhet Politik på människans och naturens villkor
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
ILOs rekommendation 202 Social Protection Floors
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Aktuella frågor på EU-nivå
Internationell Ekonomi
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Joakim Palme Institutet för Framtidsstudier
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Idrottspolitiskt program
Landstingsfullmäktiges beredningar
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Oktoberrapport Oktoberrapport
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Ansvar och möjligheter Nya Moderaternas Europaplattform.
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Idéburet Offentligt Partnerskap
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
socialt hållbart Malmö
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Fokus 2012 Externa relationer-omvärldsbevakning Nätverk Kommunicera resultat Gap-analyser-handlingsplaner Stötta aktiviteter som bidrar till genomförandet.
Främja hälsa – en nyckel till hållbar utveckling
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Den europeiske utfordringen Joakim Palme [professor ved Stockholms universitet, adm. dir. Institutet för Framtidsstudier]
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
En hållbar ungdomspolitik? Jonas Larsson-Thörnberg
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
#hyväätyötäSuomi. Finlands ekonomi har stagnerat.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Social hållbarhet med siktet inställt på de tidiga åren
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Socialpolitik Jonas Olofsson. Vad är välfärd ”att färdas väl” ”att färdas väl” Lyckomaximering Lyckomaximering Pareto-effektivitet Pareto-effektivitet.
Möjlighet till Egen Kraft!
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
FN.s globala mål
Presentationens avskrift:

Välfärdsstaten som ett upplysningsprojekt - och dess framtid Joakim Palme Uppsala universitet

Vad är upplysning? (Kant) Upplysning är människans utträde ur hennes självförvållade omyndighet. Omyndighet är oförmåga att göra bruk av sitt förstånd utan någon anledning. Självförvållad är denna omyndighet om orsaken till densamma inte ligger i brist på förstånd, utan i brist på beslutsamhet och mod att göra bruk av det utan någon annan anledning. Sapere aude! Hav mod att göra bruk av ditt eget förstånd lyder alltså upplysningens valspråk.

Rowntrees fattigdomscykel - 100 år sedan

Generationskontrakt Legenden om hur barnet övertygar sin förälder att ta hand om sin mor/far-förälder i utbyte mot att barnet lovar att ta hand om sin förälder på livets höst Myter och verklighet Vårt gemensamma generationskontrakt

Välfärdsstaten och samhällssutvecklingen I K Marx – fördelningskonflikt M Weber – rationaliseringsprocess E Durkheim – social kontroll

Välfärdsstaten och samhällssutvecklingen II 1930-talskriserna och välfärdsstaten: Keynes – depressionen och den ekonomiska politikens modernisering Myrdals - ’Kris i befolkningsfrågan’ och den moderna socialpolitikens grunder

Välfärdsstaten och samhällssutvecklingen III R H Tawney – strategi för jämlikhet, civilisationsprocess T H Marshall – det civila, politiska och sociala medborgarskapet R A Titmusss – ett samhället baserat på andra värden än egenintresset

Välfärdsstaten och samhällsutvecklingen IV J Rawls – rättvisa S Johansson – resurser och handlingsutrymmen A Sen – ’capability’ (förmågor)

Välfärd Individers resurser, som gör det möjligt att styra livsvillkoren och öka handlingsutrymmet Flera dimensioner: hälsa, arbete, inkomst, utbildning, social förankring och trygghet, politiskt deltagande Lättare enas om vad som är ofärd, än vad som utgör det goda livet

Välfärd ≠ Välfärdsstat

Ofärd i välfärdssamhället Framstegstanke i förfall? Ojämlikhet Livskvalitet Miljöförstörelse

Framtidsstudierna I det kalla krigets skugga sökte vetenskapsmän och intellektuella alternativen i de stora politiska frågorna Svenska demokratiska framtidsstudier som en del av grundforskningen om samhällets långsiktiga utveckling Forma framtiden!

Kritiken mot välfärdsstaten Nymarxismen – exploateringen och den sociala kontrollen Nyliberalismen – statens illegitima, destruktiva expansion

Välfärdspolitikens medel Stat - kommun, marknad, tredje sektorn, familjen Resurs för individen som brukare Försäkring inför framtida behov Investering i framtiden Tillgänglighet och kvalitet i resurser, försäkringar och investeringar avgör värdet

Den globala finanskrisen går över i en realekonomisk kris med negativ tillväxt, hög arbetslöshet och urholkade statsfinanser….

Sveriges befolkning år 2006 fördelad på ålder och kön Män Kv

Brundtland Rapporten 1987 Vår gemensamma framtid: ‘Hållbar utveckling... tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov’

Hållbara lösningar kräver politiskt mod Intellektuellt mod att kritiskt granska de existerande institutionerna Politiskt mod att genomföra nödvändiga och angelägna reformer Politiskt mod att ta ut tillräckligt höga skatter för att investera i den framtida skattebasen Politiskt mod att engagera sig i governance: globalt, EU, nationellt, lokalt

Europa

Lissabon agendan 2000-2010 - det gemensamma målet för EU ” Den mest konkurrenskraftiga och dynamiska kunskapsbaserade ekonomin i världen, kapabel till hållbar utveckling med fler och bättre jobb och bättre social sammanhållning.”

Den sociala investeringsagendan Gå bortom direkta responser på den nuvarande krisen för att undvika upprepa gamla misstag Globala finankrisen ändrar synen på vad som är möjligt Hur kan ‘rethink’ den europeiska framtiden – post-Lisbon – med en av klimatfrågan förlängd tidshorisont? Humankapitalinvesteringar har inte fått så stort utrymme I debatten

sociala investeringar handlar om att förbättra situationen för svaga grupper i samhället genom att förbättra deras livschanser, framförallt i relation till arbetsmarknaden

Den nya framtidsagendan EU2020 lyfter tre prioriteringar: Smart tillväxt: utveckla en ekonomi baserad på kunskap och innovation Hållbar tillväxt: främja en mer resurseffektiv effektiv, grönare och mer konkurrrenskraftig ekonomi Inkluderande tillväxt: främja hög-sysselsättnings ekonomi för social sammanhållning

Fyra problem med EU2020 agendan Fokus på utgiftsminskningar istället för intäkter, kan blockera en investeringsansats Saknas: mål för gymnasie- och yrkesutbildning Hållbarhet för de sociala trygghetssystemen Fattigdomsfokus utan meningsfulla mål

Hur ser den ekonomiska livscykeln ut? I varje samhälle måste det finnas ett intergenerationellt överföringssystem: Genom familjen och andra sociala nätverk Genom sparande i produktivt kapital eller andra tillgångar Genom den offentliga sektorn

Omfördelningar per capita 2003

Investera i människors förmågor: ett livscykelperspektiv Offentligt finansierade barnomsorg Kvaliteten i obligatorisk skolgång Kraven på yrkeskunnande för unga Den ”lärande ekonomin” - företag och anställda behöver ständigt förbättra kompetenser

Policy Press 2012

Nelson and Stephens: Länderjämförelser Utfall: Lägsta 20% ”läskunnighet” Medel “läskunnighet” Sysselsättningsnivå Sysselsättning i “lärande” jobb Insatser: Resurser till ECEC (dagis och förskola) Resurser till skola, yrkesutbildning och högskola Resurser till aktiv arbetsmaknadspolitik Generösa trygghetssystem

Den sociala investeringsagendan Investeringar idag innebär mindre konsumtion idag Utan skatter inga offentliga investeringar ‘Lärande’ som en komponent i den europeiska integrationen – outnyttjad potential

Ändra räkenskaperna och utvärderingskriterierna bortom ett år bortom inkomst – välfärd resurser i flera dimensioner inkludera investeringar behov av nya sociala indikatorer bortom BNP

Sverige

Åldrandet föryngrar 40-talisternas uttåg ger yngre arbetskraft 90-boomen träder in på arbetsmarknaden 60-talisterna ersätter 40-talisterna Utbildningsnivån höjs

Vår tids fattigdomscykel

Framtidskommissionens utmaningar En åldrande befolkning Delaktighet och jämställdhet Grön tillväxt Rättvisa och sammanhållning

Den politiska agendan Social sammanhållning

Den politiska agendan Social sammanhållning Socialt kapital Social inkludering Sociala investeringar Socialt medborgarskap

Dialogos förlag, 2011

Om vi vill motverka utanförskap måste vi bygga relationer: i familj, bland vänner, i föreningar, på arbetsmarknaden, genom de offentliga institutionerna Och bekämpa riskfaktorerna: låg inkomst, dålig utbildning, dålig hälsa, dåligt boende

Fattigdom och sociala problem under uppväxten får negativa effekter på arbetsmarknaden långt in i framtiden. Effekterna av både utbildningsframgångar och riskexponering i vuxen ålder är starkare för dem som en gång gått in på en negativ karriär Utbildningsframgångar är avgörande för möjligheterna att lämna en exkluderad position. Den möjligheten står öppen över hela livscykeln We knew that, but int this analysis we show what these negative pathways might look like We find 3 important pathways by which the intitial risk factors are mediated: educational acheivement, health and delinquency Changes of resources (both positive and negative changes) appear to affect more disadvantaged groups stronger Contrary to what is sometimes claimed (e.g. Esping-Andersen) resource attainment is effective through the life course (Sampson and Laub)

Framtidsstudier

Framtidens politik på upplysningens grund? Rationalitet och tolerans Universella värden och konkurrerande visioner - handlingsalternativen uttömda? Målstyrning och framtiden som managementfråga

Framtidsstudier på agendan Upprätthålla de vetenskapliga kraven Samarbeten över disciplingränserna Former för samverkan mellan akademi, framtidsstudier, beslutsfattare och samhällsdebatt

Pluralism Hypoteser om framtiden på välgrundade uppfattningar om hur världen fungerar Historia som en paradoxal nyckel till framtiden, och förändring! Mot prognostisering! Klimatfrågan kräver samarbeten Metoddiskussion – vaksamhet mot framtidskommunikation

Framtidsstudierna har en framtid! Avmystifiera framtiden genom att studera den Ogynnsamma trender kräver handling Osäkerheten stor globalt, EU, nationellt – möjligheter till påverkan också stora Förmågan att analyser samspelet mellan olika trender i samhällsutvecklingen allt viktigare

Dialogos förlag

Verkligheten sätter gränser för vad som faktiskt låter sig göras. Vi behöver ständigt förbättra kunskapsunderlaget om de begränsningar som i praktiken karaktäriserar våra förutsättningar att forma framtiden. Först då kan vi utnyttja det handlingsutrymme som faktiskt finns.