Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Barnanpassad utredning
Att kläcka och vaska idéer
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
En presentation för dig som är lärare
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kompetensombudsträff
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Sociala medier Maria Holm
Ungas frågor om alkohol och droger
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Mål och betygskriterier
Ungdomar och Internet Rebecka Jakobsson Ungdomsombud
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Nätmobbning
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Att skriva en artikel.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
i kommuner, landsting/regioner
Vad bör du tänka på när du är online?
Askersunds kommun
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Unik Guide för elever Här får du lära dig hur du:  Loggar in i unikum  Ändrar i inställningar  Fyller i IUP inför utvecklingssamtal  Skriver i Bloggen.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Delaktighet.
Den retoriska arbetsprocessen
Välkomna till Edboskolan
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ett rumsligt perspektiv på fritidsgårdens verksamhet se aktiviteter och insatser i ett sammanhang tydliggöra vad fritidsledare gör skapa en normativ struktur.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Förvaltning/avdelning/enhet Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Ungdomarnas medieanvändning
Ett samarbetsprojekt mellan
För föräldrar till barn 6-12 år
Presentationens avskrift:

Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012

• Varför Kulan gick ut på nätet • Bra att tänka på och förhållningssätt • Våra erfarenheter av onlinearbete - Nätvandring - Chatt - Ungas inflytande • Här hittar du fakta & inspiration Upplägg Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

• 96 % av alla unga har en mobiltelefon. 74 % har en egen dator. • Vanligaste aktiviteterna på fritiden är: 1.Att använda Internet 70 %. 2.Göra läxan 66 % 3.Träffa kompisar 56 % 4.Sporta 51 % • Det finns fortfarande könsskillnader i vad du gör på internet, men de har minskat de senaste två åren. • Vanligaste aktiviteterna på internet är: 1.Titta på klipp 75 % 2.Chatta 70 % 3.Umgås på sociala sajter 68 % 4.Spela spel 48 % 5.Göra läxor/skolarbeten 42 % • Tre aktörer utmärker sig när det gäller användning av sociala sajter, Facebook, MSN och Dayviews. Källa: Unga & Medier 2010, Medierådet. Fakta om ungas användning av internet Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

• Skapa en plan för arbetet med sociala medier, inklusive budget och personal. Glöm inte att utvärdera efterhand. • Börja enkelt. • Våga testa olika vägar. • Ha ert VARFÖR klart för er. Viktigt för att förstå er roll och ert uppdrag på nätet. • Fundera på vilken målgrupp ska ni vända er till? Det påverkar var ni ska vara och vad ni ska göra på Internet. • Skaffa er faktakunskaper om er målgrupps mediavanor. • Visa unga respekt. Vi är besökare på deras arena. • Ha kunskap om vilka riktlinjer er kommun har för sociala medier, och följ dem  • Ha tålamod. Att bygga relationer tar tid. • Ha roligt, och ge inte upp! Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

• Uppdraget och rollen ser lika ut på Internet som på fritidsgården. • Använd därför samma förhållningssätt och samma språk. • Men tänk på att skriven text inte är lika nyanserad som när du pratar. • Vi reagerar på samma saker som vi gör på gården och vidtar samma åtgärder. • Vi använder endast ”jobbprofiler”. Blanda inte ihop privat användande med det som sker i rollen som fritidsledare. • Vi visar tydligt när vi ÄR online både namn och bild. • Vi visar också tydligt när vi lämnar nätet. • OBS! Glöm inte att du representerar din arbetsgivare när du ger dig in i en diskussion/argumentation. Kulans förhållningssätt online Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 Nätvandrar

• Vi utgår från ett främjande perspektiv där dialogen med ungdomar står i fokus. • Vi befinner oss på olika sidor såsom Facebook, Dayviews, Ungdomar.se, Flickr.com mfl. (Oftast på 4-5 sidor samtidigt.) • Vi läser bloggar och kommenterar ibland deras inlägg. • Vi läser trådar i forum, samt svarar och vägleder inom ämnen vi kan. Tipsar om professionella som kan vägleda ’trådskaparen’ vidare. Vi startar även samtalstrådar på de olika sociala forumen för att väcka debatt, ge en annan vinkel på en diskussion eller peppa en ungdom. • Chattar med ungdomar. • Skapat en vuxenprofil på FB, ”Nätvandrare Emellan”. • Vi följer i första hand våra lokala ungdomar. Praktisk info: • Vi nätvandrar mån-fre 1tim/dag. • Alla i personalen nätvandrar. • Efter varje pass skriver vi en nätvandringsrapport. Nätvandring –utifrån ett fritidsgårdsperspektiv Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattar

• Ge möjlighet till dialog med vuxen. • Samtalen kan handla om vad som helst. Inget ämne är för litet eller för oviktigt. • Vi utforskade om behovet fanns bland våra unga under hösten 2011, fick förlängt under våren 2012 Rutiner: • Fasta tider på fasta dagar. • 2 kvällar i veckan á 2 timmar/gång. • Rapport efter varje pass. • Alltid samma ledare som bemannar chatten. Chatt – utifrån ett fritidsgårdsperspektiv Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattarSkapar forum för ungas inflytande

Omröstningsfunktion på bloggen Skärmdump från kulanlidingo.wordpress.com Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Internet – ett forum för dialog och delaktighet Snabbt och enkelt sätt att låta besökarna styra innehållet på verksamheten. Skärmdump från Kulans facebookprofil Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Ett enkelt och bra sätt att lyssna till de ungas åsikter. Skärmdump från Kulans facebookprofil Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Här har vi samlat information olika vägar för ungas inflytande på Kulan. Ingen väg når alla. Därför kan det vara bra att kombinera olika vägar. Skärmdump från Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattarSkapar forum för ungas inflytandeBloggar

Internet – ett forum för dialog och delaktighet Enkelt sätt att visa upp verksamheten på gården. För andra besökare, föräldrar med flera. Skärmdump från Kulans blogg Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattarSkapar forum för ungas inflytandeBloggarMarknadsför

Att använda hemsida och nyheter för att ge unga möjlighet att påverka är ytterligare ett sätt. Skärmdump från Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattarSkapar forum för ungas inflytandeBloggarMarknadsförInspirerar och informerar andra professionella vuxna

Här hittar du fakta om ungas mediavanor: Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

• Småungar & medier, Mediarådet 2010 • Ungar & medier, Mediarådet 2010 • Koll på nätet, Friends 2009 • Nätvandra, Fryshuset & Motala kommun, 2010 • Ses offline? Ungdomsstyrelsen 2010 • Se mig – Om unga, sex & internet, Ungdomsstyrelsen 2009 Tips på litteratur Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012

Fredrik Thelander Kulan – Fritidsgården med multimediaprofil, Lidingö Stad Blogg: kulanlidingo.wordpress.com FB: facebook.com/KulanLidingo Flickr: flickr.com/Kulansfritidsgård Hemsida: lidingo.se/kulan Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012