Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012
• Varför Kulan gick ut på nätet • Bra att tänka på och förhållningssätt • Våra erfarenheter av onlinearbete - Nätvandring - Chatt - Ungas inflytande • Här hittar du fakta & inspiration Upplägg Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
• 96 % av alla unga har en mobiltelefon. 74 % har en egen dator. • Vanligaste aktiviteterna på fritiden är: 1.Att använda Internet 70 %. 2.Göra läxan 66 % 3.Träffa kompisar 56 % 4.Sporta 51 % • Det finns fortfarande könsskillnader i vad du gör på internet, men de har minskat de senaste två åren. • Vanligaste aktiviteterna på internet är: 1.Titta på klipp 75 % 2.Chatta 70 % 3.Umgås på sociala sajter 68 % 4.Spela spel 48 % 5.Göra läxor/skolarbeten 42 % • Tre aktörer utmärker sig när det gäller användning av sociala sajter, Facebook, MSN och Dayviews. Källa: Unga & Medier 2010, Medierådet. Fakta om ungas användning av internet Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
• Skapa en plan för arbetet med sociala medier, inklusive budget och personal. Glöm inte att utvärdera efterhand. • Börja enkelt. • Våga testa olika vägar. • Ha ert VARFÖR klart för er. Viktigt för att förstå er roll och ert uppdrag på nätet. • Fundera på vilken målgrupp ska ni vända er till? Det påverkar var ni ska vara och vad ni ska göra på Internet. • Skaffa er faktakunskaper om er målgrupps mediavanor. • Visa unga respekt. Vi är besökare på deras arena. • Ha kunskap om vilka riktlinjer er kommun har för sociala medier, och följ dem • Ha tålamod. Att bygga relationer tar tid. • Ha roligt, och ge inte upp! Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
• Uppdraget och rollen ser lika ut på Internet som på fritidsgården. • Använd därför samma förhållningssätt och samma språk. • Men tänk på att skriven text inte är lika nyanserad som när du pratar. • Vi reagerar på samma saker som vi gör på gården och vidtar samma åtgärder. • Vi använder endast ”jobbprofiler”. Blanda inte ihop privat användande med det som sker i rollen som fritidsledare. • Vi visar tydligt när vi ÄR online både namn och bild. • Vi visar också tydligt när vi lämnar nätet. • OBS! Glöm inte att du representerar din arbetsgivare när du ger dig in i en diskussion/argumentation. Kulans förhållningssätt online Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 Nätvandrar
• Vi utgår från ett främjande perspektiv där dialogen med ungdomar står i fokus. • Vi befinner oss på olika sidor såsom Facebook, Dayviews, Ungdomar.se, Flickr.com mfl. (Oftast på 4-5 sidor samtidigt.) • Vi läser bloggar och kommenterar ibland deras inlägg. • Vi läser trådar i forum, samt svarar och vägleder inom ämnen vi kan. Tipsar om professionella som kan vägleda ’trådskaparen’ vidare. Vi startar även samtalstrådar på de olika sociala forumen för att väcka debatt, ge en annan vinkel på en diskussion eller peppa en ungdom. • Chattar med ungdomar. • Skapat en vuxenprofil på FB, ”Nätvandrare Emellan”. • Vi följer i första hand våra lokala ungdomar. Praktisk info: • Vi nätvandrar mån-fre 1tim/dag. • Alla i personalen nätvandrar. • Efter varje pass skriver vi en nätvandringsrapport. Nätvandring –utifrån ett fritidsgårdsperspektiv Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattar
• Ge möjlighet till dialog med vuxen. • Samtalen kan handla om vad som helst. Inget ämne är för litet eller för oviktigt. • Vi utforskade om behovet fanns bland våra unga under hösten 2011, fick förlängt under våren 2012 Rutiner: • Fasta tider på fasta dagar. • 2 kvällar i veckan á 2 timmar/gång. • Rapport efter varje pass. • Alltid samma ledare som bemannar chatten. Chatt – utifrån ett fritidsgårdsperspektiv Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattarSkapar forum för ungas inflytande
Omröstningsfunktion på bloggen Skärmdump från kulanlidingo.wordpress.com Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Internet – ett forum för dialog och delaktighet Snabbt och enkelt sätt att låta besökarna styra innehållet på verksamheten. Skärmdump från Kulans facebookprofil Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Ett enkelt och bra sätt att lyssna till de ungas åsikter. Skärmdump från Kulans facebookprofil Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Här har vi samlat information olika vägar för ungas inflytande på Kulan. Ingen väg når alla. Därför kan det vara bra att kombinera olika vägar. Skärmdump från Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattarSkapar forum för ungas inflytandeBloggar
Internet – ett forum för dialog och delaktighet Enkelt sätt att visa upp verksamheten på gården. För andra besökare, föräldrar med flera. Skärmdump från Kulans blogg Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattarSkapar forum för ungas inflytandeBloggarMarknadsför
Att använda hemsida och nyheter för att ge unga möjlighet att påverka är ytterligare ett sätt. Skärmdump från Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Vad gör vi? Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012 NätvandrarChattarSkapar forum för ungas inflytandeBloggarMarknadsförInspirerar och informerar andra professionella vuxna
Här hittar du fakta om ungas mediavanor: Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
• Småungar & medier, Mediarådet 2010 • Ungar & medier, Mediarådet 2010 • Koll på nätet, Friends 2009 • Nätvandra, Fryshuset & Motala kommun, 2010 • Ses offline? Ungdomsstyrelsen 2010 • Se mig – Om unga, sex & internet, Ungdomsstyrelsen 2009 Tips på litteratur Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012
Fredrik Thelander Kulan – Fritidsgården med multimediaprofil, Lidingö Stad Blogg: kulanlidingo.wordpress.com FB: facebook.com/KulanLidingo Flickr: flickr.com/Kulansfritidsgård Hemsida: lidingo.se/kulan Fredrik Thelander Stockholm 7 mars 2012