Att skriva en krönika Hur och vad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Barnanpassad utredning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Pronomen.
AVSKEDSANSÖKAN Anhåller härmed om att få sluta som vuxen. Jag har beslutat mig för att återgå till att bli åtta år, med de skyldigheter som ingår i detta.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Högtidstal Retorik.
Hur du skriver en bra historia
Muntligt Jag kan….
Nätmobbning
Formellt, skarpt och snyggt
Att göra: Nyhetsartikel
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Med pengar kan du köpa dig ett hus, ....men inte ett hem.
Insändare Struktur och respons.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
Så snickrar du en artikel
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Workshop inför Projektet
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Debattera.
Etik Moral Filosofi.
Vem är du?.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Bygg ett argumenterande tal
TEXTER Texter i tidningen
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Att skriva en debattartikel
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Att argumentera.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Att Skapa Serier.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Retoriska arbetsprocessen
Att skriva en insändare
Olika texter du behöver känna till
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
STUDIETEKNIK.
Så bygger du ett argumenterande tal
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Att skriva en nyhetsartikel
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentationens avskrift:

Att skriva en krönika Hur och vad

Krönikan Är en personlig tolkning av en händelse (med betoning på personlig). Krönikan ska innehålla dina egna tankar. Inledning bör ge den som läser en förståelse om vad krönikan ska handla om. Ta en händelse eller sak och gör den mer generell. Exempel: Gymnasieungdomar lägger upp fötterna på bänkarna  hur ungdomar inte visar respekt mot lärare… Krönikan brukar innehålla en ingress (inledning som berör ämnet), brödtext (själva texten) och en avslutning.

Krönikan Beskriv själva saken eller händelsen och varför du reagerar som du gör. Argumentera för din sak. Var tydlig och övertygad, men försök också att hitta eventuella motargument. Varför är motargumenten felaktiga?

Krönikans avslutning Vad som utmärker en bra krönikas avslutning är: Att den anknyter till inledningen Bra språkligt och gärna med finess (liknelser, ordspråk eller sådant) Ditt huvudbudskap framförs en extra gång.

Krönikan Den är en argumenterande text, men formatet är i övrigt ganska fritt. Använd stilfigurer som liknelser, metaforer (metafor=bildspråk, uttryckssätt exempel: ändamålet helgar medlen, fånga dagen!) om du är bekväm med det. Skippa onödigt krångliga formuleringar.

Exempel på en krönika Idag står det i tidningen att att folk har problem att logga in på Facebook. Folk i Sverige, Europa och arabländerna t ex. Igår stod det att folk mår dåligt på grund av Facebook. För bara fem eller tio år sedan fanns inte sådana nyheter. Den hemsidan har förändrat världen.--------Ingress! Själv kunde jag inte logga in i morse. På pausen gick jag till elevcaféet som vanligt. Många av mina kompisar kunde heller inte logga in. Jag mådde inte bra eftersom jag inte kunde logga in och se vad som hänt med min familj och vänner. Flera av kompisarna kände som jag. Facebook finns på gott och ont. Det är lätt att se de positiva sakerna med den hemsidan. Det är gratis och är bra för att hålla kontakt med gamla och nya vänner. Det är också ett roligt tidsfördriv, t ex de spel som finns där. --Argument för! Men det finns också många negativa saker. Många mår dåligt pga av att folk skriver negativa kommentarer till bilder och personer. Det finns också mycket skvaller på Facebook. Folk säger ofta respektlösa och fula saker. IRL hade de aldrig sagt det. Dessutom finns allt kvar på Facebook, för alltid. Det finns också falska profiler på hemsidan. Folk försöker luras t ex för att få pengar. Men det största problemet är att ungdomar använder för mycket tid på Facebook. Ofta flera timmar per dag.----- Argument emot! Det är jätteviktigt att använda Facebook på bra sätt. Skriv positiva kommentarer! Ordna din profil så att du inte visar den för hela världen! Använd sidan för positiva och meningsfulla saker. Sist men inte minst, använd inte sidan för mycket. Ha ett liv utanför Facebook! - Avslutningen!