Nyttan av fritidspedagogik ?! Annika Kraft annika.kraft@lut.mah.se Monika Kristiansson monika.kristiansson@lut.mah.se Lärarutbildningen, Malmö Högskola
Fritidspedagogisk historik Hierta och hennes filantropiska vänner Barns Fritid – 74 SIA Samverkan Nu – SBO och skola i en modern - men haltande) fusion
Modern grundskola 1 - 6 Undersökande arbetssätt Tema och ämnesfusioner Konkret arbetsmaterial Socialt samspel Lärande miljöer Barnkultur - barnfokus Föräldrainflytande
Vem behöver fritidspedagogik ? Specifik fritidspedagogisk kompetens – finns den ? Kan fritidspedagogisk verksamhet legitimeras med hjälp av läroplaner och kompensatoriska insatser?
En profession utan tydligt arbetsfält Legitimeras genom läroplan för grundskolan Avstannad verksamhets-utveckling Otydligt ansvarsområde Otydlig profession Låg status DET GUNGAR !
Växande arenor för lärande i modern tid Formellt lärande Informellt lärande Gränsland Läsa mer?: Carlgren, Trondman, Tiller, Drottner, Bauman mfl
Lärandets synergi och energi Informellt lärande – hög angelägenhetsgrad för den enskilde – oförutsägbart – i nuet Lärandets synergi och energi Att lära sig att veta Att lära sig att göra Att lära sig att vara Att lära sig att leva (Tom Tiller – 03)
Den fria tidens lärande – fusion av fritidsvetenskap och utbildningsvetenskap Lärandet – en ständigt pågående process inom varje människa Lärandet – starkt förknippat med identitetsskapande och socialisation Lärandet – i direkt kontakt med de ungas vardagsliv. Både i skola, fritid och fri tid
Den fria tidens lärande - förutsättningar Det lärande som sker utanför skolan är likvärdigt med det som sker utanför FtL-läraren skapar möten i syfte att synliggöra de ungas tankar och idéer FtL-läraren erbjuder de unga redskap att synliggöra idéer och tankar, samt utveckla ett kritiskt förhållningssätt FtL-lärarens uppgift är att underlätta lärande och att stödja socialt och kulturellt skapande. Det kan involvera andra än skola
Hur arbetar en FtL-lärare ? Arbeta på uppdrag av förvaltningar, skolledare, projektledare etc, i syfte att tillvarata de ungas behov i läroprocesser och i identitetsskapande Söka upp, identifiera och fånga de ungas behov i deras läroprocesser och identitetsskapande
Ett nytt och bredare uppdrag för fritidspedagogiken! Modern skolutveckling för åldern 6 – 18 år Förvalta och ackumulera lärande och kunskapande både formellt och informellt Underlätta ungas identitetsskapande och socialisation
Ny utbildning ht 07 140p och 180p Utbildningsvetenskap och Fritidsvetenskap Innehåll: Barn och ungas livs- och lärande miljöer Kommunikation, språk och interaktion Fria tidens arenor och rum Kulturprojekt och kulturproduktion
www.mah.se Vill du veta mer ? Annika.Kraft@lut.mah.se Monika. Kristiansson@lut.mah.se www.mah.se