Nyttan av fritidspedagogik ?!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Center för Skolutveckling
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kyrkskolans fritidshem
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Policy för miljö och hållbar utveckling
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Söderhamnsmodellen inflytande barn & unga
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Skoldatatek i praktiken Anders Fridell
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Disposition och utgångspunkter
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Strategiska perspektiv på verksamheten
skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Festina lente – skynda långsamt
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Finansiell samordning
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Framtidens familjecentral
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Skolutveckling tillsammans, Topp
Förslag: Projekt ”utveckla forum för samråd” sektor utbildning – process, systematik, röd tråd, fokus, lokalt-centralt ”So-undervisning mitt ibland oss”
Presentationens avskrift:

Nyttan av fritidspedagogik ?! Annika Kraft annika.kraft@lut.mah.se Monika Kristiansson monika.kristiansson@lut.mah.se Lärarutbildningen, Malmö Högskola

Fritidspedagogisk historik Hierta och hennes filantropiska vänner Barns Fritid – 74 SIA Samverkan Nu – SBO och skola i en modern - men haltande) fusion

Modern grundskola 1 - 6 Undersökande arbetssätt Tema och ämnesfusioner Konkret arbetsmaterial Socialt samspel Lärande miljöer Barnkultur - barnfokus Föräldrainflytande

Vem behöver fritidspedagogik ? Specifik fritidspedagogisk kompetens – finns den ? Kan fritidspedagogisk verksamhet legitimeras med hjälp av läroplaner och kompensatoriska insatser?

En profession utan tydligt arbetsfält Legitimeras genom läroplan för grundskolan Avstannad verksamhets-utveckling Otydligt ansvarsområde Otydlig profession Låg status DET GUNGAR !

Växande arenor för lärande i modern tid Formellt lärande Informellt lärande Gränsland Läsa mer?: Carlgren, Trondman, Tiller, Drottner, Bauman mfl

Lärandets synergi och energi Informellt lärande – hög angelägenhetsgrad för den enskilde – oförutsägbart – i nuet Lärandets synergi och energi Att lära sig att veta Att lära sig att göra Att lära sig att vara Att lära sig att leva (Tom Tiller – 03)

Den fria tidens lärande – fusion av fritidsvetenskap och utbildningsvetenskap Lärandet – en ständigt pågående process inom varje människa Lärandet – starkt förknippat med identitetsskapande och socialisation Lärandet – i direkt kontakt med de ungas vardagsliv. Både i skola, fritid och fri tid

Den fria tidens lärande - förutsättningar Det lärande som sker utanför skolan är likvärdigt med det som sker utanför FtL-läraren skapar möten i syfte att synliggöra de ungas tankar och idéer FtL-läraren erbjuder de unga redskap att synliggöra idéer och tankar, samt utveckla ett kritiskt förhållningssätt FtL-lärarens uppgift är att underlätta lärande och att stödja socialt och kulturellt skapande. Det kan involvera andra än skola

Hur arbetar en FtL-lärare ? Arbeta på uppdrag av förvaltningar, skolledare, projektledare etc, i syfte att tillvarata de ungas behov i läroprocesser och i identitetsskapande Söka upp, identifiera och fånga de ungas behov i deras läroprocesser och identitetsskapande

Ett nytt och bredare uppdrag för fritidspedagogiken! Modern skolutveckling för åldern 6 – 18 år Förvalta och ackumulera lärande och kunskapande både formellt och informellt Underlätta ungas identitetsskapande och socialisation

Ny utbildning ht 07 140p och 180p Utbildningsvetenskap och Fritidsvetenskap Innehåll: Barn och ungas livs- och lärande miljöer Kommunikation, språk och interaktion Fria tidens arenor och rum Kulturprojekt och kulturproduktion

www.mah.se Vill du veta mer ? Annika.Kraft@lut.mah.se Monika. Kristiansson@lut.mah.se www.mah.se