BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? Ja – av många skäl!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Utredande text - källkritik.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
Källkritik.
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Att träna Läsförståelse
Föräldramöte 12 september 2011
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Musik & kommunikation 50p.
Att berätta sin berättelse
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Mål och betygskriterier
Cay Corneliuson handläggare för läsfrämjandebidrag, inköpsstöd och Alla tiders klassiker
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
Svenska p Svenska p.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Planering för svenskundervisningen
Hur gör du för att förstå en text?
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Skolutveckling via digitala medier
Skriva noveller.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Göran Svanelid.
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Litteratur.
Vilka är vi och vem är jag?
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Nämndplan 2015.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Att jobba språkutvecklande
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Välkommen till svenska 1
Psykologi Introduktion.
Textlösa bilderböcker
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Några ord från författaren När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att skriva en till lättläst bok bestämde jag mig för att skriva en lättsam och rolig.
”Förskolebarnens röst”
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? Ja – av många skäl! Katarina Lycken Rüter, förstelärare i svenska på Östra Real

Gy11: Ämnesbeskrivningen Svenska ”…förmåga att använda skönlitteratur och andra typer av texter samt film och andra medier som källa till självinsikt och förståelse av andra människors erfarenheter, livsvillkor, tankar och föreställningsvärldar. Den ska utmana eleverna till nya tankesätt och öppna för nya perspektiv.”

Gy11: Centralt innehåll Svenska 1 ”Skönlitteratur, författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer. Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur och teater samt i film och andra medier.” Bilderböcker är litteratur!

Bilderböcker kan gestalta komplexa ämnen i ett överskådligt format (vilket ger alla i klassrummet möjlighet att 1) dela en ”hel” läsupplevelse 2) bidra i tolkningsarbetet 3) få sina egna tolkningar/sin förståelse utmanad) Bilderböcker är intrikat komponerade med samspel ord/bild, text/undertext (vilket ger alla i klassrummet möjlighet att arbeta med analys av berättartekniska verkningsmedel)

2 skolor 2 lärare 2 ämnen 2 läroplaner 1 bok 1 blogg Många läsningar

”Bildberättelser, eller som de också kallas, ordlösa bilderböcker, är däremot mycket komplicerade eftersom de kräver att läsaren verbaliserar berättelsen. Bildberättelser kan visa olika grader av komplexitet, beroende på hur mycket varje bild förmedlar och hur de olika bilderna förhåller sig till varandra.” Maria Nikolajeva, Bilderbokens pusselbitar (2000)

Egna erfarenheter & förkunskaper Vad ser vi? Vad händer? Hörs ljud? Dofter? Vilken känsla? Vem är det? När är det? Var är det? Egna erfarenheter & förkunskaper

Hur gör författaren? Tid Perspektiv Händelseförlopp Referenser Detalj – helhet Litterära begrepp

Jag tänker på Odysseus och cykloperna Båten ser ut som Titanic, bilderna på människorna ombord som bilder från emigrantfartyg som jag sett i historieböcker Många av djuren ser ut som Pokemonfigurer Van Goghs Potatisätarna! Statyer: frihetsgudinnan, jätteJesus i Rio Alla människor har ett djur, som i Guldkompassen?

Symboler och undertexter Ordbildning Skrivuppgifter Boksamtal www.ankomsten.se

Kontakt E-post: annelie.drewsen@stockholm.se Twitter: @DrewsenA E-post: katarina.lycken@stockholm.se Twitter: @klycken Epost: cecilia.dalen@stockholm.se Twitter: @cilladalen www.ankomsten.se www.läsmuskler.se