Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
BRUK En introduktion.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Erik 5 år lär sig räkna.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Förskolans förutsättningar och aktuell lagstiftning.
Kommunala friskolor i Linköping
Disposition och utgångspunkter
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Agneta Kristensson
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Förskolans förutsättningar och aktuell lagstiftning.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
BARNSKÖTARUTBILDNING
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition Presenterades i september 2004 Antogs i december 2004

Kvalitet i förskolan 1996 Utbildningsdepartement Ny huvudman - tidigare socialdepartementet 1998 Läroplan för förskolan Lpfö 98 1999 års- skollagskommitte 2004 Förskola i brytningstid Utvärdering av förskolans läroplan Lpfö

Kvalitet i förskolan Innehåll Utgångspunkter: Förskolans betydelse Syn på barns utveckling och lärande Del av utbildningssystemet 1-5 år i förskola 82% 4-5 år i förskola 96%

Kvalitet i förskolan Minska barngruppernas storlek Öka personaltätheten Riktat statsbidrag 2005, 2006, 2007 = 5 miljarder 6000 nya förskollärare, barnskötare eller annan personal

Kvalitet i förskolan Förskola som egen skolform Ledas av en rektor Personal Lärarutbildade ha det övergripande ansvaret för barnens utveckling och lärande Därutöver annan personal med sådan utbildning eller erfarenhet… Barnskötare utgör här en viktig grupp Personalförsörjning Rekrytering förskollärare Utbildning för barnskötare

Kvalitet i förskolan Förstärker Läroplanen Jämställdhet i förskolan oförändrad Förstärker Jämställdhet i förskolan Mångkulturell förskola

Kvalitet i förskolan Kvalitet Kvalitetsredovisning Allmänna råd Systematiskt kvalitetsarbete Likvärdig och god kvalitet Kvalitetsredovisning Uppgiftsskyldighet Gäller från 1 april 2005 Allmänna råd

Kvalitet i förskolan Allmänna råd Uppdrag från regeringen till Skolverket Förtydliga nationella mål Stöd för att granska och förbättra kvaliteten Kvalitetsområden Förutsättningar Arbetet i förskolan Måluppfyllelse

Kvalitet i förskolan Förutsättningar Arbetet i förskolan Styrning och ledning Personal –täthet –kompetens Lokaler och miljö Måluppfyllelse Kommunen Personalen Arbetet i förskolan Helhetssyn Värdegrund Behov av särskilt stöd Mångkulturell förskola Samverkan förskola och hem

Kvalitet i förskolan Föräldrar i förskolan Familjedaghem Samverkan och inflytande Familjedaghem Tillgodose önskemål Regleras som pedagogisk verksamhet, ej skolform Öppen förskola Bör anordnas som kompletterande förskoleverksamhet