Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition Presenterades i september 2004 Antogs i december 2004
Kvalitet i förskolan 1996 Utbildningsdepartement Ny huvudman - tidigare socialdepartementet 1998 Läroplan för förskolan Lpfö 98 1999 års- skollagskommitte 2004 Förskola i brytningstid Utvärdering av förskolans läroplan Lpfö
Kvalitet i förskolan Innehåll Utgångspunkter: Förskolans betydelse Syn på barns utveckling och lärande Del av utbildningssystemet 1-5 år i förskola 82% 4-5 år i förskola 96%
Kvalitet i förskolan Minska barngruppernas storlek Öka personaltätheten Riktat statsbidrag 2005, 2006, 2007 = 5 miljarder 6000 nya förskollärare, barnskötare eller annan personal
Kvalitet i förskolan Förskola som egen skolform Ledas av en rektor Personal Lärarutbildade ha det övergripande ansvaret för barnens utveckling och lärande Därutöver annan personal med sådan utbildning eller erfarenhet… Barnskötare utgör här en viktig grupp Personalförsörjning Rekrytering förskollärare Utbildning för barnskötare
Kvalitet i förskolan Förstärker Läroplanen Jämställdhet i förskolan oförändrad Förstärker Jämställdhet i förskolan Mångkulturell förskola
Kvalitet i förskolan Kvalitet Kvalitetsredovisning Allmänna råd Systematiskt kvalitetsarbete Likvärdig och god kvalitet Kvalitetsredovisning Uppgiftsskyldighet Gäller från 1 april 2005 Allmänna råd
Kvalitet i förskolan Allmänna råd Uppdrag från regeringen till Skolverket Förtydliga nationella mål Stöd för att granska och förbättra kvaliteten Kvalitetsområden Förutsättningar Arbetet i förskolan Måluppfyllelse
Kvalitet i förskolan Förutsättningar Arbetet i förskolan Styrning och ledning Personal –täthet –kompetens Lokaler och miljö Måluppfyllelse Kommunen Personalen Arbetet i förskolan Helhetssyn Värdegrund Behov av särskilt stöd Mångkulturell förskola Samverkan förskola och hem
Kvalitet i förskolan Föräldrar i förskolan Familjedaghem Samverkan och inflytande Familjedaghem Tillgodose önskemål Regleras som pedagogisk verksamhet, ej skolform Öppen förskola Bör anordnas som kompletterande förskoleverksamhet