Svedala 15 mars 2012 (Vad) och HUR i utvecklingsarbetet – exempel på strategier som beskrivs i forskningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskola på vetenskaplig grund, vad är det
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Sundsvall den 25/ Kommuner i Västernorrland och Hälsingland Välkomna till nätverksmöte inom Språk, läs och skriv.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Arbetsplan för skolbiblioteket
Systematiskt kvalitetsarbete
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Förändringsagenter i skolor och förskolor
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Bra skolor kännetecknas av:
Välkommen till ESF:s seminarium
Specialpedagogik och skol- utveckling - två sidor av samma mynt
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Tillsammans för världens säkraste vård
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Upptakt för nätverket Forskning och skolutveckling 24 januari 2011
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Skolutveckling tillsammans, Topp
Risk- och sårbarhetsanalyser
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Resursfördelning Grundskolenämnden
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Svedala 15 mars 2012 (Vad) och HUR i utvecklingsarbetet – exempel på strategier som beskrivs i forskningen

Principer för samspelet mellan forskning och systematisk skolförbättring Hållbart – strukturerat utifrån robusta tankemodeller Långsiktigt – inriktat mot uthålligt förbättringsarbete Systematiskt – grundas på generell och lokal kunskap Ömsesidigt – bygger på att lärande sker i växelverkan mellan praktik och forskning

Att starta en skolförbättringsresa … Klargöra startpositionen! Bristande, godtagbar, god, utmärkt eller excellent kvalitet i förskola och skola? Styrkor - svagheter Utveckla en solid, gemensam karta att navigera efter! Utveckla strategier för att genomföra resan! Ta sig från punkt A till B, från godtagbar till god eller god till utmärkt etc.

Modell för analys i systematitskt kvalitetsarbete och skolutveckling Styrdokument/läroplansmål RAMAR FÖRUTSÄTTNINGAR PROCESS RESULTAT Utzoomning!!!! Grundritningen till en skolkarta består av följande Positionsbestämning: Vilka är målen ? Hur arbetar vi med dem? 2. Vilka är förutsättningarna, ramarna resurserna i organisationen? 3 Vilka förändringgsprocesser är igång ? Vilka behöver komma till stånd? Vilka resultat vill vi nå? Hur är situationen på skolan/klassen/bland barnen? Etc. Modellen skiljer sig från alternativa skolutvecklingsmodeller genom att den betonar samspelet mellan dessa grundbultar, andra skolutvecklingsmodeller kanske betonar mycket process men inte i relationen till resultat t.ex. Ofta startar vi skolutvecklingsprocesser utan att relatera processen till önskvärda utfall, tydligt relaterade till läroplansmål, tydligt förankrade i förutsättningar och ramar och anpassade till kontextuella förhållanden !!!!!!! VIKTIGT FÖR HÅLLBAR SKOLUTVECKLING! Kontext i förskola skola och fritidshem

Tre vägmärken på en skolförbättringsresa 1. Positionsbestämning (analysera förutsättningarna! Var är styrkorna och svagheterna? Hur ser det ut för oss?) 2. Navigering i utstakad riktning - strategiska satsningar – (driv processer som gör skillnad!) 3. Uppföljning (följ upp stegen i den gjorda resan kontinuerligt!)

Skolutveckling som förbättringsresor enligt Mc Kinsey-rapporten 2010 Från Till Bristande Godtagbar Bra Utmärkt Godtagbar Bra Utmärkt Excellent (Jfr Muorshed, Chijioke, Barber 2010)

Om skolutveckling på systemnivå Olika strategier för varje förbättringsresa! Från bristande till godtagbar: Fokus på basfärdigheter, grundläggande lärarutbildning, miniminivå på skolans kvalitet, lokaler, material. Från godtagbar till bra: Fokus på att bibehålla grundläggande kvalitet, transparent resultatredovisning, inspektioner, decentralisering av ekonomi och administration, pedagogisk utveckling.

Om skolutveckling på systemnivå Olika strategier för varje förbättringsresa! Från bra till utmärkt: Fokus på professionalisering, fortbildning av lärare och rektorer, coaching, karriärvägar, självvärdering, omvärldskontakter. Från utmärkt till excellent: Fokus på kollegial handledning och förnyelse, decentralisering av pedagogik till skolor och lärare, administrativ avlastning för professionella i skolan.

Utveckla undervisningskompetens – hur gör man i andra länder? Exemplet Litauen: Junior teacher (”lärling”) Teacher (ett års erfarenhet; rektorn utser) Senior teacher (två års erfarenhet; rektorn utser) Methodist (fem års erfarenhet; coachar andra lärare; kommunen utser) Expert (femton års erfarenhet varav sju som methodist; nationellt råd utser efter nominering från kommunen) (Muorshed, Chijioke, Barber, 2010) Mc Kinseyrapporten

Varför fungerar det inte alltid Varför fungerar det inte alltid? - Orsaker bakom strategiers svaga förändringskraft Övergripande utvecklingsstrategier okända för underliggande nivåer. Nya begrepp leder inte till nya handlingar. Den lokala situationen avgör vad och hur oavsett strategin. (Larsson & Löwstedt, 2011)

Förutsättningar för skolutveckling Förmåga till organisatoriskt lärande Utvecklade organisationsföreställningar Transparens kring lärares arbete Arbetslag=lärlag Kollektiv disciplinering Organisatoriskt ledarskap (Larsson & Löwstedt, 2011)

Strategier för skolutveckling i internationell litteratur Starka effekter hos likartade strategier: Micro-teaching (Hattie) Learning Study (Marton; Sahlström) Learning walks (OECD/CERI) Professional learning – evidence informed conversations (Timperley) Collaborative practice (Muorshed, Chijioke, Barber)

Gemensamma drag i strategierna Fokus elevers lärande och studieresultat Data/underlag om ovanstående Kommunikation kring sambandet undervisning-lärande Transparens i planering, genomförande och utvärdering av undervisning

Tre vägmärken på en skolförbättringsresa – igen! 1. Positionsbestämning (analysera och bedöm förutsättningarna, processerna och resultaten! Var är styrkorna och svagheterna? Hur ser det ut för oss?) 2. Navigering i utstakad riktning - strategiska satsningar – (driv processer som gör skillnad!) 3. Uppföljning (följ upp stegen i den gjorda resan kontinuerligt!)

2. Navigera i utstakad riktning (1/2) a.) Interna och externa samarbetsformer Samarbetande arbetslag, utveckling av lärgemenskaper inom skolan och med världen utanför Förtroende och tillit mellan ledning och lärare och mellan lärare i arbetslagen Samarbetet får en meningsskapande funktion Realistisk tidsplan Jämför t ex Lortie som lärarkulturer präglas av individualism, presentism och konservatism. Bygga upp skolans kommunikationsinfrastruktur….tillit samarbete och ansvar (finska skolan) (1) samarbete (2) kompetensutveckling (3) ledarskap

2. Navigera i utstakad riktning (2/2) b.) Kompetensutveckling Förändra traditionella mönster Riktas mot skolans vardagsarbete Från individuellt intresse och ansvar för den enskilde läraren i ämnet till hävstång i det samlade arbetet med hela skolans förbättringsarbete c.) Ledarskap Vikten av samtidigt chefskap och ledarskap. Förståelse av skolans struktur och kultur i den praktiska ledningen. Stödja människor och organisation samt leda det pedagogiska arbetet i skolan. Konstruktiv kommunikation

3. Uppföljning längs resan(1/2) Klargör vilka måttstockar som används - efter vilka kriterier ska förändringsarbetet bedömas? Bygg ihop inre och yttre återkopplingsloopar (mål, genomförande och resultat på olika nivåer) Skapa balans mellan centrala vägledningar och instruktioner och lokal självständighet Den stora risken är småsatsningar som inte samordnas, att det inte blir hållbart förbättringsarbete på längre sikt, att det inte blir transparens, att det blir mycket process och inte så mycket återkoppling på faktiska resultat….för mycket topstyrning minskar engagemang, för lite ger ingen styrsel

3. Uppföljning längs resan(2/2) Skapa breda beslutsprocesser genom kontinuerliga utvärderingar av olika aspekter av förändringsarbetet. Ha beredskap för lokala dynamiska processer för att undvika olika typer av rekyleffekter i genomförandet. Skapa breda och öppna forum i skolutvecklingsprocessen mellan olika aktörer, entusiaster såväl som kritiker, för att åstadkomma en ’bred reformmobilisering’ och ett realistiskt, nyanserat språk för förändringar.

Arbetet i grupperna! VAD och HUR i utvecklingsarbetet – erfarenheter och lärdomar att bygga vidare på? Vilka ytterligare resultatmått/kvaliteter behöver vägas in utifrån nationella mål, riktlinjer och andra krav? Vilka strategier lärdomar av utvecklingsarbete som nämns i forskningen är viktiga att uppmärksamma i Svedalas utvecklingsarbete?