Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Legitimationskrav Rekrytering
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Bolognaprocessen. Kommunikéerna •(Sorbonne 1998) •Bologna 1999 •Prag 2001 •Berlin 2003 •Bergen 2005.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Gävle den 12 november 2009 vhs.se - syvsidorna Vad är på gång just nu
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Antagningssystemet – finns det någon räddning? NUAK 19 september 2011 Jörgen Tholin, Högskolan på Gotland.
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Från LiU – ut i världen Linköping University Johanna Persson International coordinator.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Internationell mobilitet
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Pass för nominerade LiTH-studenter Susann Årnfelt, rum 2205 Annika Holm, rum 2203 i Origo FRÅN LIU - UT I VÄRLDEN.
Utlandsstudier – gör din utbildning unik.
Bolognaprocessen ute i EU. Problem ute i Europa –Antagning och urval –Problem med ”akademisk master vs professionell master –Olika typer av kandidatexamina.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
© Synovate Ungas attityder till rökning
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Välkomna! Inledning Sök & jämför utbildning – syfte och bakgrund Presentation av funktionen Fika Inhämtning och hantering av data (EMIL-schemat)
Hur undviker vi övergångsproblematiken i framtiden? - Tillträdesreglerna Leif Strandberg
BREDDAD REKRYTERING.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1.
Berkeleyutbytet 2015.
Next Step Bologna Karolinska Institutet 2 juni.
Erasmusstatistik 2011/2012. Antal utresande och inkommande Erasmusstudenter
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Att lära för livet En studie om förståelse, föreställningar och attityder gällande hållbar utveckling bland studenter vid Göteborgs universitet Ellen Lagrell.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
ERASMUS+ EMREX Field trial on the impact of enabling Easy Mobility on Recognition of External studies Pamela Henriksson.
Öppet forum för examenshandläggare »Annika Thunström Områdesansvarig för examen
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
R ESULTAT A LLMÄNT. 2 OM RESULTATHANTERING Resultathantering är en del av nya Ladok som kommer till lärosätena lite i förväg. När man arbetar med resultathantering.
SUHF:s expertgrupp för studieadministrativa frågor Cilla Häggkvist Biträdande chef för studentavdelningen vid Uppsala universitet Verkställande ledamot.
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
bevishandläggning i nya ladok webbutbildning
Scenarier för tillgodoräknanden del 1 webbutbildning
Tillgodoräknanden i nya ladok webbutbildning
Redovisning vid Åbo Akademi
Presentationens avskrift:

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? Mats Edvardsson Göteborgs universitet Verkställande ledamot i SUHF:s expertgrupp för studieadministrativa frågor Ledamot i Forum för internationalisering Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? Först och främst – denna föreläsning handlar INTE om hur vi sätter betyg i högre utbildning i Sverige eller vilka bedömningsgrunder som används …. Utan om att betyg spelar roll för studenternas möjligheter att vara mobila särskilt i ett internationellt perspektiv då betygens roll och funktioner ser olika ut i olika länders utbildningssystem. De svenska betygssystemen är problematiska i ett mobilitetsperspektiv då antalet betygssteg är få (för få) och där praxis vid meritöverföring är mer transparent (vilket kanske inte är ett problem). Sverige intar en särställning i flera olika avseenden – vilka avseenden det gäller är vad jag ska prata om! Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? Vilka är problemen – vilka hinder finns? Svenska studenter missgynnas när de söker arbete utomlands och de missgynnas också när de säker fortsatta studier – ex vis masterutbildning med en svensk kandidatexamen. Utländska studenter missgynnas primärt vid tillgodoräknande av utbildning vid svenskt lärosäte inom ex vis utbytesprogram i relation till hemmauniversitetets utbildningsstruktur. Betygen inom svensk högre utbildning är (för) få – betygsskalan i de olika betygssystemen ej finfördelad – och det är svårt att urskilja prestationsskillnader. En annan sak är att betyg i Sverige sätts på kurs och inte på examen. Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? Betygssystem i svensk högre utbildning Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? När vi höll på att få ECTS-betyg (2005) 2007:års reform (ny examensstruktur) Grundförslag: ECTS-betyg alternativt på begäran Det blev inte så av flera anledningar: divergerande syn inom sektorn, ECTS-systemet var ett relativt betygssystem (vissa ville göra det målrelaterat), pedagogiska invändningar, jämförelser ändå inte möjliga, ökade kostnader inte minst kring betygsättning och omställning av dataystem (LADOK), betygssystem var inte en del i Bolognaprocessen m m Det blev inget av detta! Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? Betygssystemet ECTS finns kvar men är inte EU-kommissionens huvudrekommendation. ECTS – relativt betygssystem med distribution över betygsstegen med 10%, 25%, 30%, 25% och 10% samt en eller två omdömen vid underkänt. Huvudrekommendation sedan 2009: redovisa det faktiska betygsutfallet! European Grading Table (EGT) EU-kommissionen har, vid sidan om BFUG-organisationen (Bologna Follow Up Group(-s), satt samman en grupp som ser över rekommendationen i denna del – klart 2015. Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? European Grading Table (EGT) Huvudprincip: använd de betygssystem som finns och tillämpa dessa, men redovisa hur betygen sätts, på vad de sätts och hur betygsutfallen ser ut. SUHF rekommenderar sina medlemslärosäten att fr o m vårterminen 2011: Redovisa betygsutfall på kurser äldre än två år i transcript of record – systemstöd i LADOK finns! Ev behöver denna information föras in i Diploma Supplement (alt som en bilaga till DS). Motsvarande hantering i Norge. Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? Hur utveckla EGT och praxis? EU-finansierat projekt under perioden 2012 – 2015 – Göteborgs universitet är konsortiemedlem. EGRACONS - European GRading CONversion System – Practical Approach to Improving ECTS Implementation in Europe Syftet är bl a att undersöka praxis och utveckla en databas och webbplats med information – öka kunskapen om hur betyg sätts, vilka system som används och hur de används! http://egracons.eu/ Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? Slutsats från projektet hittills: Betyg sätts på olika sätt, enligt olika system och med olika skalor samt på olika enheter …. - Målrelaterade kontra relativa betygssystem? Användning – urval, behörighet, arbetsmarknad? Betygsskalor – hur många, vilka utbildningar? Praxis – överprövning, överskrivning? Vilka enheter betygssätts – kurser, program, fakultetsområden, examen, lärosäten? Vem sätter betyg – lärare, examinator, administratör? Den övergripande målsättningen – öka informationen och underlätta mobiliteten! Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02

Betygsättning i svensk högre utbildning – ett hinder för mobilitet? Fortsatt diskussion Problembilden – hur stort är problemet? (det ökar, helt klart) Vill verksamheten ha betygssystem med fler betygssteg/betygsskalor? Kan vi ha parallella system? (betygssättning i flera steg, ”överskrivning” som metod) Kostnadsaspekten – betygsättning innebär arbete och kostnader liksom också utveckling av systemstöd – flera lärosäten måste samarbeta! Studentavdelningen | Mats Edvardsson 2017-04-02