Referenser i offentliga upphandlingar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
OSUND STRATEGISK ANBUDSGIVNING
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Utvärdering av anbud.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Biogaskonferens Karlshamn Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Kundundersökning mars 2010
Upphandlingsbyrån Umeå kommun
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Johan Sundqvist, Miljöchef
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Handläggning enligt SoL
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandling av stöd till bredband
Anbudsutvärdering – i teori och praktik 8 november 2013.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Tillståndsöverföring - vad bör man tänka på?
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Affärer med offentlig sektor Några exempel på hur LOU tillämpas i Sverige Torneå 22 februari 2011 Nils Knutsson.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Konferens 4S-ledningsnät
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Upphandling av snöproduktionssystem En beskrivning av processen.
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Exploateringsavtal och LOU Är det någon som vet vad som gäller?
LOV och LUF.
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Direktupphandling av varor och tjänster
Förnyad konkurrensutsättning
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Direktupphandling av varor och tjänster
Socialt ansvarsfull upphandling
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Presentationens avskrift:

Referenser i offentliga upphandlingar Rättspraxis Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting Avdelningen för juridik Tfn. 08-452 79 81 E-post: ulf.palm@skl.se

EG-domstolens dom 2008-01-24 mål C-532/06 (”Lianakis”) En grekisk kommun upphandlade en konsulttjänst avseende viss stadsplanering Tilldelningskriterierna var följande: - Den sakkunniges styrka och erfarenhet av projekt som utförts under de tre föregående åren, - konsultföretagets personalstyrka och utrustning samt förmåga att utföra projektet inom den fastställda tidsrymnden. EG-domstolen erinrade om att kontrollen av anbudsgivarnas lämplighet och tilldelning av kontrakt är två skilda moment som omfattas av olika bestämmelser

”Lianakis” (forts.) Kontrollen av anbudsgivarnas lämplighet utgår ifrån kriterierna avseende ekonomisk och finansiell ställning samt teknisk förmåga (se 11 kap. 7-11 §§ LOU) Tilldelning av kontrakt genomförs mot bakgrund av de kriterier som anges i artikel 36.1 (se 12 kap. 1 § LOU), nämligen ekonomiskt mest fördelaktiga anbud eller lägsta pris Vad beträffar de aktuella kriterierna ansåg EG-domstolen att de rörde sig om sådana som avsåg leverantörens förmåga att utföra projektet och således inte utgjorde kriterier för tilldelning av kontrakt

Kammarrättens i Stockholm dom 2008-12-19, mål nr 5512-08 Öppen upphandling av ramavtal avseende byggarbeten Kvalificeringskrav: Minst tre utförda eller pågående referensuppdrag med godkänt resultat Tilldelningskriterier: Pris (max 80 poäng) och referensobjekt (max 20 poäng) Referenstagningen avsåg frågor rörande anbudsgivarens kvalitet som leverantör i fråga om produktivitet, förmåga att hålla tider, bemötande, kvalitén på anbudsgivarens yrkesmän, snabbhet i leveranser och redovisning samt referentens förtroende för anbudsgivaren

Kammarrättens dom (forts.) Länsrätten ansåg att referensupptagningen var ägnad att identifiera det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och godtog utvärderingskriteriet Kammarrätten hänvisade till EG-domstolens dom C-532/06 (”Lianakis”) och att kriterier som huvudsakligen avser vilken erfarenhet och vilka kvalifikationer och resurser anbudsgivaren förfogar över för att säkerställa ett gott resultat av projektet i fråga inte kan utgöra utvärderingskriterier De av den upphandlande myndigheten tillämpade utvärderingskriterierna måste enligt kammarrätten huvudsakligen vara att hänföra till anbudsgivarens kvalifikationer och inte till föremålet för kontraktet varför anbudsutvärderingen måste anses ha påverkats av ovidkommande hänsyn (stred mot 1 kap. 9 § LOU)

Kammarrättens i Göteborg dom 2008-12-29, mål nr 5910-08 Upphandling av ett ledningsnät Utvärderingskriterierna som var viktade var - A. Anbudssumman - B. Anbudsgivarens organisation, förmåga, utbildning och erfarenhet av liknande arbete - C. Genomförandebeskrivning innehållande metodbeskrivning och kvalitetskritiska moment, materialförsörjning och logistik, referenser och tidplan - D. Kvalitets- och miljöledningssystem Länsrätten ansåg, med hänvisning till EG-domstolens dom i mål C-532/06 (”Lianakis”) att kriterier som är att hänföra till anbudsgivarens organisation eller kapacitet, såsom krav på kvalitets- och miljösystem, är att hänföra till kvalificeringsfasen. Upphandlingen skulle göras om.

Kammarrättens dom (forts.) Kammarrätten delade länsrättens bedömning vad gäller delkriteriet D Kammarrätten hänvisade till EG-domstolens domar i mål C-315/01 (”GAT”) och C-532/06 (”Lianakis”) och konstaterade att det inte finns något generellt förbud mot att låta referenser utgöra ett utvärderingskriterium En sådan utvärdering av referenser som var aktuell i målet stred därmed enligt kammarrätten inte i sig mot gällande bestämmelser eller grundläggande upphandlingsprinciper. Kammarrätten upphävde länsrätten dom och avslog ansökan.

Kammarrättens i Göteborg dom 2009-02-03, mål nr 7332-08 Upphandlingen avsåg renhållningstjänster Referenser var ett av utvärderingskriterierna Anbuden skulle innehålla en komplett referenslista med erfarenhet från kunder för de senaste tre åren Referenserna kunde ge som högst 10 poäng Den leverantören som ansökte om överprövning menade att kriterier som huvudsakligen avsåg att bedöma anbudsgivarens förmåga att utföra projektet inte kunde utgöra kriterier för tilldelning av kontrakt Länsrätten avslog ansökan Kammarrätten som hänvisade till EG-domstolens mål C-532/06 (”Lianakis”) konstaterade att det inte finns något hinder mot att använda referenser i utvärderingsfasen

Kammarrättens dom (forts.) Frågor som ställdes till referenspersonerna avsåg anbudsgivarnas administrativa hantering av tjänsten, aktivt arbete med förbättringar av arbetsmiljön, leverans av rätt tjänst i rätt tid, dialog med beställaren och service mot abonnenterna samt entreprenörens prisvärdhet Nämnda kriterier kunde enligt kammarrätten inte huvudsakligen avses hänförliga till anbudsgivarnas kvalifikationer och tekniska och yrkesmässiga kapacitet, utan till föremålet för upphandlingen, dvs. den tjänst som anbudsgi-varen erbjuder

Kammarrättens dom (forts.) Referenstagningen som skett i anbudsutvärde-ringen hade enligt kammarrätten således syftat till att utröna hur anbudsgivaren tidigare utfört sin tjänst och hur nöjda tidigare kunder varit med tjänsten och inte till att reda ut anbudsgivarens erfarenhet, kvalifikationer och resurser som sådana. Ansökan avslogs.

Kammarrättens i Sundsvall dom 2009-02-13, mål nr 3474-08 Upphandlingen avsåg ramavtal för entreprenadarbeten (förenklad upphandling) Utvärderingskriterierna var pris (max 70 poäng) och referenser för arbetsledare & personal (max 30 poäng) Referenterna kontaktades och fick svara på ett antal frågor. Omdömena skulle grunda sig på uppdrag som var likvärdiga med det uppdrag som var föremål för upphandlingen Referenterna skulle betygsätta anbudsgivarna utifrån ett antal påståenden enligt följande; Stämmer väl (5 poäng), stämmer (4 poäng), stämmer i viss mån (3 poäng), stämmer dåligt (2 poäng), stämmer inte alls (1 poäng)

Kammarrättens dom (forts.) Följande påståenden skulle besvaras av referenterna: Arbetsledaren har mycket god förmåga att organisera, planera och driva arbeten och projekt Arbetsledaren har mycket god förmåga att hålla tider och överenskommelser för utförda arbeten och projekt Arbetsledaren har mycket god förmåga att hålla beställaren informerad och kunnig om status i pågående projekt. Personalen har mycket hög kompetens och kunnande inom sitt yrkesområde. Personalen har mycket god förmåga att informera och kommunicera med beställarens ombud

Kammarrättens dom (forts.) Personalen håller mycket hög kvalitet på utförda arbeten och har aldrig anmärkningar som leder till att utförda arbeten måste ändras, korrigeras eller göras om Kammarrätten anförde att kriterier som huvudsakligen avser vilken erfarenhet och vilka kvalifikationer och resurser som anbudsgivaren förfogar över för att säkerställa ett gott utförande av projektet i fråga utgör kriterier som avser anbudsgivarnas förmåga att utföra projektet och inte kriterier för tilldelning av kontrakt (EG-domstolens dom i målC-532/06, ”Lianakis”) Referenserna hade enligt kammarrätten inhämtats i syfte att bedöma leverantörernas förmåga att utföra uppdraget och var därmed att hänföra till anbudsgivarens kvalifikationer. Förfarandet stred mot 1 kap. 9 § LOU. Ej PT i Regeringsrätten

Kammarrättens i Stockholm dom 2009-07-03, mål nr 3014-09 Upphandlingen avsåg tunnelbaneverksamheten i Stockholm (”Veolia”) Utvärderingskriterierna var Totalpris och Kvalitet (max 10 poäng) där kvalitén bedömdes i form av ett fiktivt prispåslag på anbudspriset Prispåslaget var 20 miljoner SEK för varje procentenhet som understeg 100 % av maxpoängen 90 % av maxpoängen gav således ett påslag på 10 x 20 miljoner=200 miljoner SEK Utvärderingskriteriet Kvalitet byggde på en bedömning av den information som anbudsgi-varen lämnade i anbudet (10 poäng = utmärkt och 5 poäng = nöjaktigt)

”Veolia” (forts.) Sökanden Veolia hävdade bl.a. att utvärderingsmodellen saknade viktning av utvärderingskriterierna och att en upphandlande enheten använt otillåtna tilldelningskriterier som huvudsakligen avsåg anbudsgivarnas erfarenhet som hör till kvalificeringsfasen och inte utvärderingen av anbud Veolia ansåg vidare att anbudsutvärderingen var godtycklig (obegränsat utrymme att välja poäng) Länsrätten godtog utvärderingsmodellen med kvalitetsbristpåslag

”Veolia” (forts.) Länsrätten framhöll inledningsvis att det inte är länsrättens uppgift att göra en ny utvärdering utan att bedöma om det förekommit fel i samband med utvärderingen av anbuden Det föreligger enligt länsrätten inte heller något hinder mot att använda bevis på erfarenhet som medel vid utvärderingen så länge sådana bevis kan kopplas till föremålet för upphandlingen och därmed komma den upphandlande enheten till godo

”Veolia” (forts.) Utvärderingskriteriet kvalitet hade tre underkriterier Anbudsgivarens lösning för verksamhetens ledning och organisation (kompetens, dimensionering, personalutveckling m.m.) Anbudsgivarens lösning för att leverera punktlig trafik Anbudsgivarens lösning avseende kundmiljöer och kundservice Länsrätten anförde att frågor vilken företagsledning m.m. som en leverantör kan erbjuda för det uppdrag som upphandlingen avser och som syftar till att fastställa vilken kvalitet som kan erbjudas den upphandlande enheten måste anses tillåtna i utvärderingsfasen

”Veolia” (forts.) Kriterierna tog enligt länsrätten sikte på lösningar avseende det specifika uppdraget att bedriva tunnelbaneverksamheten, dvs. föremålet för kontraktet och inte på anbudsgivarens förmåga och kapacitet Kriterierna hade enligt länsrätten således haft relevans vid bedömningen och identifieringen av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och någon sammanblandning av urvalskriterierna och tilldelningskriterierna hade inte skett Domen överklagades till kammarrätten som meddelade prövningstillstånd Kammarrätten beslutade att inhämta yttrande från Konkurrensverkets såvitt gäller frågan om viktning av tilldelningskriterierna Totalpris och Kvalitet

”Veolia” (Forts.) Konkurrensverket fann i sitt yttrande att den inbördes viktningen av utvärderingskriterierna med kvalitetsprispåslag inte stod i strid med reglerna i LOU eller LUF Kammarrätten fann i likhet med Konkurrensverket att SL genom att i förfrågningsunderlaget inte uttrycka viktningen av tilldelningskriterierna totalpris och kvalitet i procent, kovtdelar eller liknande, inte frångått vad som anges i artikel 55.2 i försörjningsdirektivet (12 kap 2 § LOU) När det gäller påståendena om otillåtna tilldelningskriterier (bevis på erfarenhet m.m.) och godtycklig anbudsutvärderingen delade kammar-rätten länsrättens bedömning. Överklagandet avslogs Domen har överklagats och Regeringsrätten har interimistiskt stoppat upphandlingen