En progressiv utvecklingsfaktor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Analys Lönelots.
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Individuellt lärande tillsammans
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Swot - analys.
Stöd för analys och förbättring
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvärdering, varför då? hur då?
Att analysera samhällsfrågor
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Konferens och evenemang
Att få rätt saker att hända
Genombrottsmetoden.
Intressenter OL108A.
Bra skolor kännetecknas av:
Mål- och resultatstyrning
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Idrott hela livet Kvarnsvedens GoIF OK 2014.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kamratutvärdering Lerum
Självutvärdering av projekt
Lions Clubs International  Utbildning för zonordförande.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Pizza Recept till lektion 5. Pizza kemiskt jäsmedel = bakpulver kan du nämna 2 till?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Detta är havsplanering
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Tips för det praktiska ledarskapet
Detta är havsplanering
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Coachande samtal.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Uppgifter inför samskapande dialog
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

En progressiv utvecklingsfaktor Att ge instruktioner En progressiv utvecklingsfaktor PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)

PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12) Vad är instruktioner? Förklaringar som ska ge riktning till ett specifikt resultat Förklaringarna är sammansatta för att progressivt kunna uppnå ett mål Instruktionerna är stegvist beroende av varandra. Två-vägs-kommunikation mellan en sändare och en mottagare. Tydlighet och beskrivning är nyckelorden. PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)

Steg 1 – PLANERING Tydliggöra bakgrunden Under hela processen genomandas instruktionernas syfte och mål. Instruktionernas syfte ska tydliggöra varför man använder instruktionerna. Syftet ska: - ge innehåll - förklara sammanhanget - ge riktning - Instruktionernas mål ska tydliggöra vad det är man vill åstadkomma med. Mål ska: - vara accepterade och realistiska - vara specificerade - mätbara och tidssatta Varje instruktion har ett eget syfte och ett eget mål. Syfte Mål PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)

PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12) Steg 2 – ORGANISERING. Bakgrunden skapas av instruktören eller instruktörsgruppen Under bakgrundsprocessen lyfter man fram orsaker och konsekvenser med instruktionerna genom en A) Problemanalys B) Problemlösning - Instruktionernas 1) startfas 2) genomförande 3) slutfas ska i förberedelse kartläggas av instruktören för att kunna 1) Analysera 2) Tydliggöra 3) Uträtta eventuella/möjliga oklarheter och eventuellt kunna organisera och förbereda praktiska genomföranden. - Varje instruktion kräver minst en problemanalys för eventuell korrigering. Problem-analys Syfte Problem-lösning Bakgrund Mål PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)

PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12) Steg 3 – KONTROLL. Implementering av det färdigplanerade och färdigorganiserade genomförandet Genomförandena är det arbete som sker och är resultatet av planeringen. - Instruktionernas genomföranden ska framvisa en progressiv utveckling med en startpunkt och en slutpunkt. - Varje steg av genomförandet ska vara tydlig och välbeskrivet. - Varje steg av genomförandet relateras konstant till syftet och målet. Problem-analys Syfte Problem-lösning Genomförande Bakgrund Mål PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)

PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12) Steg 4 – LEDA. Bevis på arbetets utformande visar sig genom resultaten. För goda resultat är processen viktigare än själva resultatet. - Resultatet av instruktionernas planering, organisering och genomförande visar sig i slutsteget. - Tydliggör vad instruktionerna under processen har pekat mot. - Jämförelse mellan tidigare förväntningar och faktiskt slutresultat. - Markerar arbetets styrkor och snedsteg. - Varje genomförandesteg har ett resultat och det är delresultaten som ger slutresultatet. Problem-analys Syfte S LUTRESUL TAT Problem-lösning Genomförande Resultat Bakgrund Mål PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)

Beroendeskap i processen - Slutresultatet är resultatet av hela det sammansatta arbetet. Resultaten är beroende av genomförandenas utformande. Genomförandena är beroende av organiseringens utformande. Organiseringen är beroende av planeringens utformande. Planeringen är beroende av bakgrundens utformande. - Varje instruktion har ett syfte, ett genomförande, ett resultat och ett mål. Alla steg i processen är beroende av varandra. Problem-analys Syfte S LUTRESUL TAT Problem-lösning Genomförande Resultat Bakgrund Mål PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)

PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12) Tid, plats och roll Olika organisationer ger instruktioner på olika sätt. Exempelvis kan de ges ut på ett skolpedagogiskt sätt, strategiskt-pedagogiskt sätt, disciplinärt-pedagogiskt sätt etc. På det viset har olika organisationers hantering av instruktioner olika tidsramar. Det sättet organisationer väljer att ge instruktioner, på det sättet tas de emot också. Exempel på organisationer: Skolpedagogik, arbetspedagogik, styrelsepedagogik, militär-pedagogik etc. Det beror alltså på vilken roll sändaren har och vilken roll mottagaren har. Exempelvis: I skolan har mottagaren mer att säga till sin sändare om instruktionerna än vad mottagaren har att säga till sin sändare under sin militära utbildning. PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)

Avsevärda faktorer om instruktioner (Kort påminnelse) Instruktioner är en processbaserad utveckling. En process har en startpunkt och en slutpunkt. Varje steg i processen behöver ha en problemanalys och en problemlösning. Processen är viktigare än slutresultatet. En brist i ett steg kan påverka nästa stegs resultat. Alla steg i processen påverkar därför varandra progressivt. PDG602 - Elicka Mouknatjou (HT12)