Center för Skolutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen Varför behövs en ny skollag?
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Legitimationskrav Rekrytering
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Nyttan av fritidspedagogik ?!
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Välkomna!.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Hälsa, lärande och trygghet
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Hovstaskolans styrdokument
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Disposition och utgångspunkter
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Betänkandet Skollag för kvalitet och likvärdighet SOU 2002:121 Förlängd remisstid till den 15 september 2003 Arbetsgrupp utsedd av skolchefsgruppen: Bo.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Mål och resultat på Åsaskolan
Skolutveckling tillsammans, Topp
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Begreppet undervisning
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Center för Skolutveckling Center för Skolutveckling (CfS) tillhör Stadsledningskontoret i Göteborg och har i uppdrag att stödja, stimulera, initiera och utmana till utveckling inom förskola och skola i Göteborgs Stad. CfS är en resurs för skolledare, arbetslag och pedagoger i deras arbete. CfS uppdrag är att stödja ett systematiskt skolutvecklings- och kvalitetsarbete så att skolorna och förskolorna stärks i sitt arbete. Målet med processtödet är ökad måluppfyllelse och likvärdighet mellan förskolor och skolor i hela Göteborg, både kommunal och fristående verksamhet. Annika Söderberg tfn 031-368 02 72 mail annika.soderberg@stadshuset.goteborg.se Lars Havstad tfn 031-368 02 57 mail lars.havstad@stadshuset.goteborg.se Christer Holmström tfn 031-368 02 54 mail christer.holmstrom@stadshuset.goteborg.se Vi tre har i uppdrag att stödja och samordna processer avseende lärarbehörighetsfrågor och introduktionsperiod.

Syftet med dagen Gemensam grund och beredskap inför kompetensplanering och insatser: Behörighetskrav Utbildningsmöjligheter Handlingsplaner för obehöriga speciallärare Övriga kompetenser Idé om hur särskolan kan organiseras

Ur skollagen, 2 kap. Ansvarsfördelning kring legitimationskravet Staten Huvudman -ansvar för kompetensförsörjning Rektor/Fc -ansvar för sin inre organisation utifrån behörighets- förordningen Lärare/ Förskollärare -ansvar för undervisning och beslut om betyg

Frågor …. specialpedagogutbildningen påbörjad före utgången av 2008 (SFS 2011:326, 1 kap, 5 §) Behörighet för undervisning av elever som är integrerade i grundskolan (särskolans läroplan) Ansvarsfördelning speciallärare och andra professioner inom särskolan Ämneslärares behörighet att undervisa i träningsskolan Vilka lärarutbildningar kommer inte att ge behörighet i särskolan (grund- och gymnasiesär) Utbildningsmöjligheter för utökad lärarbehörighet i särskolan förskollärare, fritidspedagoger till tidigarelärare fritidspedagoger till lärare i praktisk-estetiska ämnen (1-6) 1-3 lärare till 4-6 lärare