TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Centrala innehåll och kunskapskrav
En förskola att förundras i!
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Att kläcka och vaska idéer
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Riktlinjer för presentationer
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Workshop inför Projektet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Att tillsammans påverka!
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
Bakgrund ”ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
SUA – Skriva.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Kreativa verktyg och metoder
DET-Uppgifter.
[Förbättringsprojekt]
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Tips för bättre kommunikation
Att håll och utvecklas som ledare
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING

VAD ÄR DESIGN FOR CHANGE OCH VARFÖR VILL VI VARA MED?  En global rörelse som vill inspirera barn att tro på sin förmåga att förändra.  Vi förändrar tillsammans med barn över hela världen och delar idéer.  Får en förståelse för andra kulturer och olika problem över världen  Ett sätt att utveckla sin entreprenöriella förmåga ”Det internationella perspektivet är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt förbereda för ett samhälle med täta kontakter över kultur och nationsgränser.” ( Lgr 11 övergripande perspektiv)

HUR GÅR DET TILL ?  En vecka  En idé  Förverkliga idén  Dokumentera  Presentera idén i en film  Skicka in idén, senast 15 oktober ” Lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt, kan lära utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.” (Lgr11, övergripande mål ) ”

En enkel process i 4 steg som får eleverna att förstå att ” ALLA KAN ”

REAGERA Eleverna skriver de saker, situationer, problem, beteenden och miljöer som de reagerar på Problem som du reagerar på Problem som du reagerar på Tips till läraren Ta reda på hur problemet uppstår – Ställ frågor: •Vad är det som eleven specifikt reagerar på? •Fråga varför? Även när de tror att de vet så fråga igen varför? Det är viktigt att fånga insikten – reaktionen och upplevelsen. •Vem gör att problemet uppstår? •Vem berörs?

IDÉGENERERA Brainstorma Ta ett problemområde i taget! Alla idéer vad man kan göra åt problemet är OK •Viktigt att få många idéer – post it lappar, smågrupper, stationer, tävlingsmoment- Grupp med flest idéer vinner! •Uppmuntra ”vilda” idéer Dela idéer •En elev pratar i taget – dela idéer och låt gruppen associera, reflektera och skapa nya idéer som de skriver på lappar. Definiera Rösta fram Idé – favoriterna! •Vad vill eleverna göra? •Vad inspirerar dem till aktivitet? Samla grupper som vill jobba med ett förslag •Låt dem ge namn till idén •Jobba med en plan Idé Problem Idé

AGERA Planera Vem? När? Hur? Planera Vem? När? Hur? Bilda grupper Viktiga frågor • Vilka resurser behövs? • Pengar? Hur mycket? • Hur många personer? • Hur kan det fortsätta efter att ni avslutat projektet? • Vilken tidsram? Viktiga frågor • Vilka resurser behövs? • Pengar? Hur mycket? • Hur många personer? • Hur kan det fortsätta efter att ni avslutat projektet? • Vilken tidsram? Implementera • Informera att och när det kommer att ske • Dokumentera – film, intervjuer, foto • Fånga upp reaktioner hos berörda – mottagare etc. Implementera • Informera att och när det kommer att ske • Dokumentera – film, intervjuer, foto • Fånga upp reaktioner hos berörda – mottagare etc.

•Dela erfarenheter med dina kamrater, föräldrar och vänner •Skapa ett arkiv med bilder från hela processen och film från aktiviteten •Återbesök situationen där problemet fanns och se om det förbättrats – behöver lösningen utvecklas •Aktiviteten bedöms av en jury och skickas till Indien senast den 15:e oktober. KOMMUNICERA

VILKA EGENSKAPER STIMULERAS AV PROJEKTET  Kreativitet  Nyfikenhet  Vilja att pröva egna idéer och lösa problem  Självförtroende  Initiativförmåga  Förmåga att ta ansvar  Förmåga att arbeta självständigt  Förmåga att arbeta tillsammans med andra Dessa förmågor och egenskaper är inkluderade i entreprenöriellt lärande. Lgr11. kap 1

NÅGRA PUNKTER FRÅN Lgr 11- Övergripande mål ” Tillägna sig kunskaper för en god miljö, och en hållbar utveckling ” ” Leva sig in och förstå andra människors situation och utveckla en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.” ” Lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt, kan lära utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.” ” Samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion, och historia. 