Välkomna till information om SRY utbildning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Nyckeln till friska arbetsplatser
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
1. Varför finns det pengar?
Varför är det viktigt att mäta?
Samhällsekonomi 2.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Energiledningssystem
Det lönar sig!.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Konsten att göra bra inköp
Att arbeta praktiskt.
Intervju inför ViV-projektet.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Affärsidé - företagets vägvisare
Finansförbundets motionsskola.
Hur mäter man välstånd?.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Inköpsrutiner.
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Demokrati och diktatur
Intressententmodellen.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
BNP (BruttoNationalProdukt):
Kapitel 15 Budgeten.
Beställning av tjänster
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Önskar vi på Borago med Christian Dolk
Intressententmodellen.
Presentation av ledningssystemet
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Lokalt jobbspår; Lokalvård
Kommunikationsprocesser
Presentationens avskrift:

Välkomna till information om SRY utbildning. Som kan leda till arbete om vi samarbetar och utbildar oss!

Utbildningen! Utbildningen kommer att vara under 16 veckor. Städteknik och Städkemi  Maskinkunskap (praktiskt prov) Service och kvalitetsarbete Bransch, Arbetslivskunskap (Studiebesök) Miljö och Arbetsmiljökunskap  Ergonomi Hälsa, hygien och friskvård  Arbetsplanering Praktik och företagsförlagd praktik (8+8veckor) Teoretiskt prov Utvärdering

Olika praktiktjänster! Hotell Kontor Fabriker Affärer Sjukhus Special (golvvård fönsterputs m.m)

Praktik! När ni kommer ut i praktiktjänst. Då skall ni alltid ha en som kan hjälpa er och förklara hur ni går tillväga. Ni skall också kunna fråga varför man städar på detta här sättet.

Vad betyder SRY? SRY betyder Servicebranschens yrkesnämnd Varför städar vi och vad innebär det att städa professionellt? Svaren på dessa frågor lämnas på ett vardagsnära och inspirerande sätt i boken. Syftet är att hålla yrkesskickligheten på en hög nivå i ett modernt yrke och samtidigt lyfta fram städningens betydelse för hälsa och trivsel på arbetsplatser.  Boken ger grundläggande kunskaper i att städa med rätt material, metoder, redskap och medel för god städekonomi och miljö – uti från kundens, arbetsgivarens och medarbetarens behov. Boken tar upp viktiga områden som service och kvalitet, städningens grunder, temaarbete och affärsmannaskap. Den ger också en god inblick i arbetsmiljö, ergonomi, friskvård och säkerhet.  Boken kan användas i samband med utbildning till branschens yrkesbevis och andra utbildningar, men också som en uppslagsbok.  Kravet är att man kan läsa och skriva i det svenska språket för att kunna ta certifikatet.

Så här kan frågorna se ut. 1. Ge exempel på funktionella och tekniska kvalitéer Tekniska: Städprodukter, Kunskap, Teknisk hjälpmedel Funktionell: Service, Relationer, Konfliktlösning 2. Vad är en intern kund eller en extern kund? (ge exempel) Intern: Personer, egna företag Extern: Köpt tjänst Ge minst ett exempel av varje på kundens kända eller okända behov Kända: Helt enkelt rent Okända: Extra städ efter fest, vintern, mindre städ på sommaren 4. Vad är ISO 9000? Internationell standard på varan/tjänsten Ex. Ledning, marknadsföring, inköp, försäljning, underhåll, kompetens, utbildning. Vilka följder kan det bli om du levererar dålig kvalitet? Klagomål, kreditering, uppsägning av kontrakt/avtal, uppsägning på grund av arbetsbrist. 6. Nämn minst 4 olika personliga egenskaper som är viktiga att ha för en god service. Kunskap, tjänstevillighet, engagemang, snabbhet. Vad heter den nordiska standaren för att mäta kvalitet och när mäts den? Insta 800 Efter städningen, räknas antalet fläckar, dammtussar, skräp eller ytsmuts

8. Nämn två faktorer som gör det lätt för kunden att veta från vilket företag du kommer och vem som är din arbetsgivare. Kläder, namnbricka, bilar 9. Mellan vilka parter tecknas ett serviceavtal? Ge exempel på vad som ingår. Städförtaget – Kunden ,Omfattning (frekvens), Kvalitet (arbetsbeskrivning), Pris, Olika krav från kunden (ex. Larm, koder, nycklar, öppna och låsa ) 10. Vad kännetecknar en centraliserad organisation och decentraliserad? Låg delaktighet och lång beslutsväg, Stor delaktighet och kort beslutsväg. 11. Kring ett företag finns det fler som är intresserade av att företaget går bra. Nämn minst två exempel. Ägarna, medarbetarna, Banken, kunderna, leverantörerna, samhället och facket. 12. Ge exempel på vilka investeringar ett företag kan göra och vad är en investering? Redskap, maskiner, Datorer, bilar mm. Köps av sparade överskottspengar eller lånade pengar. 13. Hur stor del brukar man säga att personalkostnaderna är i ett städföretag i procent? 80% 7%material 3%transport 10%ad 14. Innan ett städuppdrag sätts igång så har en del händelser skett på vägen, vilka och i vilken ordning? 1.Förfrågan 2.kalkyl för att bedöma kostnad och pris 3.Offert 4.Accept + Avtal skrivs 5. städuppdrag utförs 6.kontroll av lönsamhet 7. Nytt uppdrag 15. Vad är en budget och varför gör man en sådan? En ekonomisk plan för verksamheten och åtgärder. Vilka förutsägelser man kan göra i framtiden. (Anpassa verksamheten efter ändrade förutsättningar)

Så greppa tillfället att kunna få en utbildning som kan ge dig jobb. Tack för visat intresse och lycka till önskar vi er alla.