Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Höga elpriser Yvonne Fredriksson GD Energimarknadsinspektionen Energiledargruppen Stockholm onsdag den 23 februari 2011.
Advertisements

Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
Översikt över reglering & aktörer på värdepappersmarknaden
Informationsutbytet på elmarknaden
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Europaparlamentariker
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Gemensam elmarknad Norden och Europa – hur långt borta i tiden?
LRF Kött Mål och strategier med sikte på 2020
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Fjärde järnvägspaketet
Balansansvarsavtalet Aktuellt Elmarknadsråd 9 februari 2010 Elin Broström Marknad.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Aktuella frågor på EU-nivå
Främjande för energieffektivt byggande
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Kollektivtrafikbarometern 2013
1 Energi en del av världspolitiken 20 % av jordens befolkning förbrukar 80 % av energiresurserna. Världens energibehov ökar. Kampen.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Anmälningsområden i Sverige Svenska Kraftnäts åtagande till EU-kommissionen och föreslagen marknadsdelning.
Elmarknadens vinnare och förlorare Medial debatt vintern FERA 16 februari 2011 Per Forsling.
Energieffektiviserings direktivet
Vårt uppdrag Inriktning – bidra till ökad samverkan mellan berörda aktörer och till ökade kunskaper om möjligheterna med smarta elnät i samhället – lämna.
Vilka strategiska frågor har vi framför oss?
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Smarta elnät och nettodebitering Math Bollen SERO årsmöte, Katrineholm 15 april 2011.
Statsrådsberedningen ”Med ökad transparens växer Europa och Sverige!” Spårvägshallarna 12 december 2006 Statssekreterare Håkan Jonsson.
Utredningar om mätning Förbrukning Småskalig produktion EDIEL & avräkningskonferens 24 – 25 november 2010 Lars Munter Marknad.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Hur smart kan man bli som elkund?. Svensk Energi - elbranschens samlade röst 169 medlemskoncerner – 351 företag 88 elproducenter – MW 157 elnätsföretag.
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Funktionskrav på elmätare – ett steg på väg mot ett smartare elnät
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Elmarknaden vid ett vägskäl - mer politik eller mer marknad
Presentationens avskrift:

Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD

Prioriteringar i EU:s energistrategi • Uppnå ett energieffektivt Europa • Skapa en helt integrerad europeisk energimarknad 2014 • Stärka konsumenterna och garantera en trygg och säker energiförsörjning • Vidareutveckla det europeiska ledarskapet inom teknik och utveckling på energiområdet • Stärka den externa dimensionen av EU:s energimarknad

Konkreta mål och åtgärder på EU nivå Det ”gröna paketet” - 20/20/20 målen Mål om en fullt integrerad energimarknad till 2014 • Tredje energimarknadspaketet (direktiv) • Infrastrukturpaketet (förordning samt pengar) • Övervakning av handeln (förordning) • Energieffektivisering (direktiv)

Alltmer fokus på konsumenterna! • Politisk vilja att öka konsumenternas möjlighet att påverka kostnader och förbrukning • Behov av att ”styra” konsumenternas förbrukning så att näten utnyttjas effektivare och extrema pristoppar eller avbrott undviks

En rad initiativ har tagits… • Citizen Energy Forum har skapats – en årlig konferens där konsumentföreträdare inbjuds för dialog med EU- kommissionen, regeringarna och tillsynsmyndigheterna • Tillsynsmyndigheterna har enats om rekommendationer om vilken information konsumenterna bör få av företagen • I tredje energimarknadspaketet finns en särskild bilaga med regler för att stärka konsumentskyddet • Den nya EU-myndigheten ACER följer årligen upp att medlemsländerna i EU har genomfört direktiven (Market Monitoring Report)

Vad vet vi om konsumenterna? Flera studier visar att konsumenterna inte är nöjda • EU-rapport 2012 • Citizen Energy Forum • Svensk Energi:s årliga undersökningar • Ei:s konsumentundersökning 2012 Men vi ser också att konsumenterna i Sverige blivit mer aktiva….

Utvecklingen av elavtalsformer

Antal byten av elhandlare och prisutveckling

EU DG Sanco Consumer Scoreboard • Konstaterar att konsumenterna inom EU generellt inte har möjlighet att få del av de möjligheter som en liberaliserad marknad skapat • Det gäller särskilt möjligheterna att - välja/byta elhandlare - jämföra priser

Citizen Energy Forum november 2012 • Konsumenterna inom EU saknar information som gör att de kan välja billigare alternativ från olika handlare • Det investeras inte tillräckligt i energisystemet för att säkra stabil och kostnadseffektiv tillgång på el och gas • Konkurrensen är fortfarande för låg, det behövs fler företag EU-kommissionen kommer därför att - införa nya bindande tekniska regler för att underlätta handel - stödja utvecklingen av smarta energisystem så att konsumenterna får bättre kontroll över sina kostnader och sin förbrukning - fortsätta att hindra medlemsländerna att reglera energipriserna eftersom det bästa för konsumenterna är konkurrens, innovation och investeringar

Svensk energis undersökning 2012 om svenska konsumenters byten och attityd • Attityd: 33 % är positiva och 26 % är negativa till hur elmarknaden fungerar • Byten: 74 % är positiva till möjligheten att byta handlare • Aktivitet: 62 % har aktivt handlat för att påverka sitt elpris

Ei:s konsumentundersökning 2012 • En övervägande majoritet av tillfrågade konsumenter kan tänka sig att omförhandla eller byta elhandelsavtal • Samtidigt uppger endast 36 procent att de tänker byta eller omförhandla elavtal under kommande året. • 85 % säger att de har litet förtroende för aktörerna – och förtroendet är lågt inom alla studerade grupper • Bristen på förtroende skapar en känsla av osäkerhet, oro och olust

Litet samband mellan förtroende kunskap och aktivitet • Aktiva konsumenter har inte större förtroende för marknaden än inaktiva konsumenter • Inte heller verkar kunskap om elmarknaden vara avgörande för om konsumenterna är aktiva eller inaktiva på elmarknaden • Resultatet kan tolkas som att det finns andra faktorer som medför aktivitet på elmarknaden

Enkelhet och trygghet - väg till ökad aktivitet • Konsumenterna vill inte ha mera information och litar inte på den information de får • För att våga göra aktiva val vill konsumenterna ha: – Enkelhet – Tillförlitlighet – Trygghet

Ei:s uppgift Vi arbetar långsiktigt för: – Ett säkert nät med så få elavbrott som möjligt – Ei kontrollerar kvaliteten i elnäten och att företagen gör risk- och sårbarhetsanalyser samt har åtgärdsplaner – Ett rimligt pris på elnät – Ei kontrollerar att företag som har monopol inte tar ut överpriser – Ett tryggt val av elhandelsföretag – Ei kontrollerar att företagen följer reglerna om information till konsumenter och till myndigheter

Några tidigare regeringsuppdrag till Ei • Anpassning av elnäten till ett uthålligt energisystem – Smarta mätare och intelligenta nät (SMIN) • Nettodebitering – förslag till nya regler för användare med egen elproduktion • Ökat inflytande för kunderna på elmarknaden genom timmätning • Vägval för en utvecklad marknad för mätning och rapportering av el • Beskrivning av el- och naturgasmarknadens aktörer

Hur går vi vidare? Vad kan du eller din organisation bidra med? Vad bör Samordningsrådet för smarta nät föreslå?