Engelska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Muntliga nationella prov i svenska
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Muntligt Jag kan….
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Att hålla en presentation
Svenska p Svenska p.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Det svenska kulturarvet: spår 1
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Aktivt lyssnade.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vem är du?.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Muntlig presentation.
Välkomna till klass 3!.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Den 20 september 2016Språkcentret/EK Provet i 5002 presentation 5-7 min/ person + diskussion i gruppen i 5-7 minuter.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
INTERVJUTEKNIK.
Föräldramöte Tomtebogård
Planering november – kurs D Tema kultur
Svenska – skriva berättelser
Argumenterande tal i en np-version
Engelska – English Pick a colour…
Mediepedagogiskt projekt
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Ale Kommuns avtal NE.se.
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Helhet och allsidighet
Argumenterande text.
ESCRIBIR 1.Skriv och berätta om dig själv.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

engelska

läsning 2 3 Härmar pedagogen i t ex läsning Känner igen ordbilder för vanliga konkreta ord Ur mycket enkla böcker t ex. olika sorters mat, djur, möbler etc. Läser dialoger om vardagliga saker t ex. sånger, ramsor och lekar. 4 5 6 Läser och förstår korta texter läser och förstår det viktigaste Läser och förstår texter, t ex. sagor innehållet i enkla instruktioner och berättelser samt faktatext och beskrivningar Läser och förstår korta Förstår skriftliga instruktioner Utför en arbetsuppgift efter en Instruktioner i arbetsmaterial inom för eleven välbekanta områden beskrivning Läser texter, löser uppgifter ur Övningsmaterial, gör egna dialoger, löser Korsord, glosträning samt grammatisk träning

Skrivning 2 3 4 Skriver av ord Skriver enkla fraser, meningar så att Sätter ihop ord och fraser till eleven gör sig förstådd utan krav på meningar stavning Skriver av ord/meningar 5 6 Skriver texter om sig själv, Skriver texter om sig själv som är mer sina intressenoch vardagliga språkriktiga och tydligare följer kända saker stavningsmönster än tidigare Tillämpar grundläggande Skriver fakta, dialoger och berättelser grammatik, t ex. I am, You are på egen hand och tillsammans med andra och have/has genomför skriftliga uppgifter i samarbete med andra eller på egen hand

Tala/lyssna 1 2 3 Säger ord och begrepp inom olika Gör små enkla rollspel, frågor Spelar rollspel Teman, t ex. färger, siffror, mat och svar Och djur Presenterar sig, My name is… Känner till något om högtider Känner till något om högtider i i engelskspråkiga länder engelskspråkiga länder Säger/räknar upp ord och begrepp Förstår uppmaningen (verbet) inom olika teman, t ex. färger, i enkla muntliga uppmaningar, t ex. siffror, mat och djur read, write, draw Använder fraserna I lika och I live Förstår enkla muntliga begrepp, t ex. come in, sit down Presenterar sig själv Berättar om sin familj med hjälp av orden ålder, intresse, familjeord, favoritsaker Deltar i samtal om olika sätt att lära sig ord och fraser

Tala/lyssna 4 5 Känner till något om högtider i kan realia om något engelsk - I engelskspråkiga länder språkigt land Berättar om sig själv och sin familj Genomför korta, enkla muntligauppgifter i samarbete med andra eller på egen hand Förstår korta instruktioner Förstår korta, muntliga instruktioner t ex. pick up your Muntligt textbooks, chapter seven, page 32 som ges i tydligt tal och lugnt tempo inom välbekanta områden Berättar (efter förberedelse) Pratar och samtalar om kända saker, t ex. familj, intressen Om en annan person t ex. namn Ställer även följdfrågor för att leda samtalet vidare. Gillar, bor och familj Deltar i korta rollspel med Återberättar det man hört, läset och sett Kända begrepp från t ex läromedel Vara medveten om att det finns olika Berättar och samtalar spontant med någon annan person Sätt att lära sig ord och fraser på om vad man gillar, var och hur man bor, familj, husdjur, resor, etc. (Välbekanta samtalsämnen för eleven)

Tala/lyssna 6 Lyssnar, läser och förstår olika typer av texter, t ex. skönlitteratur, radio, tidningar, TV Kan realia om fler engelskspråkiga länder i andra världsdelar Förstår sammanhanget fast man inte förstår alla ord Ställer frågor/följdfrågor Uttrycker sin åsikt berättar om något speciellt ämne, t ex en mindre redovisning berättar mer ingående utifrån eget intresse om ett område som förberetts