TEMO Organisationsindex 2004 Riksförbundet BRIS T

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
Advertisements

Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Skogspriser 2013.
Kundundersökning mars 2010
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
SoRAD: A BRIEF OVERVIEW SoRAD: Alkohol och droger bland unga Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under åren Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Prognos över arbetsmarknadsutsikterna i Stockholms län
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Opinion för Röda Korset Norra Mellansverige om frivilligt arbete Dalarna, Värmland, Gävleborg 27 november 2009 David Ahlin.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Ohälsotalet för sjukpenning Mars 2010 Sida 1 Minskad regional spridning för sjukpenningdelen av ohälsotalet Bilaga till Pressmeddelande
Patientsäkerhetssatsning 2013 Öppenvårdsförsäljning av antibiotikarecept Riket och alla län
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Sökning gjord
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
Antal olyckor januari-november
Allhelgonaundersökning
Allmänheten om frivilligt arbete och integration
Antal olyckor januari-december
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Månadsstatistik till och med april 2017
åkermarkspriser Helår 2016
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning

Presentationens avskrift:

TEMO Organisationsindex 2004 Riksförbundet BRIS T-110141 BRIS: Johnny Nordström Temo AB: Nicklas Källebring Datum: 2004-07-02

Riksförbundet BRIS I denna rapport beskrivs svenska folkets kännedom och attityder till BRIS. BRIS har undersökts i Temos Organisationsindex åren 1995-2004. Kontaktperson hos BRIS är Johnny Nordström. Undersökningsansvarig på Temo är Nicklas Källebring.

TEMO Organisationsindex TEMO Organisationsindex mäter svenska folkets kännedom och attityder till ideella organisationer och intresseorganisationer. Undersökningen ger svar på: Kännedomen om organisationen Attityden till organisationen Verksamhetens betydelse Temo Organisationsindex har genomförts varje år sedan 1989, vilket innebär att det för flera av organisationerna finns historiska data. Temo Organisationsindex ger möjlighet att sätta upp operationella mål för kännedom och attityd. För att kontinuerligt mäta hur man ligger till i förhållande till målsättningen genomförs Organisationsindex varje år.

Genomförande Undersökningen genomfördes med postala enkäter till ett slumpmässigt urval av svenska folket 16-75 år. Urvalet är ett sannolikhetsurval ur Centrala Befolkningsregistret. 2706 intervjuer genomfördes under perioden 7 april till 27 maj 2004. I årets mätning ingår totalt 17 organisationer. Nästa mätning sker preliminärt under april-maj 2005.

Frågeställningar Följande frågor ställdes i undersökningen: 1. KÄNNEDOM Hur väl känner Du till ...? Har aldrig hört talas om, har hört talas om men känner knappast till någonting om dem, känner till lite om dem, känner till dem ganska bra, känner till dem mycket bra. 2. ORGANISATIONENS VERKSAMHET Hur viktig tycker Du att denna organisations verksamhet är? Mycket oviktig, ganska oviktig, varken viktig eller oviktig, ganska viktig, mycket viktig. 3. UPPFATTNING OM ORGANISATIONEN Vilken är Din uppfattning i stort om den här organisationen? Mycket negativ, ganska negativ, varken positiv eller negativ, ganska positiv, mycket positiv.

Kännedom om organisationen

Organisationens situation och utveckling - kännedom om organisationen Några tydliga skillnader: Kvinnor, personer i åldern 16-44 år, personer med gymnasie- eller högskoleutbildning och personer med en hushållsinkomst över 250 tkr/år känner oftare än andra grupper till BRIS Män uppger oftare än kvinnor att de inte hört talas om BRIS 89 procent av samtliga uppger att de känner till BRIS Ytterliggare 7 procent uppger att man hört talas om organisationen 1 procent uppger att man aldrig har hört talas om BRIS Kännedomen ligger i stort sett still i förhållande till 2003 års mätning (en liten minskning från 91 till 89 %). Andelen som uppger att man aldrig har hört talas om organisationen ligger kvar på samma nivå som förra året (1 %). Kännedomen om BRIS ligger högt över genomsnittet för samtliga organisationer som ingår i Organisationsindex 2004 (89 mot 68 %).

Organisationens verksamhet

Organisationens situation och utveckling - organisationens verksamhet Några tydliga skillnader: Kvinnor, personer i åldern 30-44 år, offentliganställda och de med barn i åldern upp till 15 år uppger oftare än andra att verksamheten är mycket eller ganska viktig. Män och personer i åldern 60 år och äldre uppger oftare än andra att verksamheten är mycket eller ganska oviktig. 94 procent av de som hört talas om/känner till BRIS anser att organisationens verksamhet är mycket eller ganska viktig. 2 procent anser att den är mycket eller ganska oviktig 4 procent anser att verksamheten är varken viktig eller oviktig Andelen som tycker verksamheten är mycket eller ganska viktig är oförändrad i förhållande till 2003 års mätning (94 % i år, 95 % 2003). Även andelen som tycker att verksamheten är mycket eller ganska viktig är oförändrad (2 % i år, 1 % 2003). Andelen som uppger att organisationens verksamhet är mycket eller ganska viktig ligger högt över genomsnittet för samtliga organisationer som ingår i Organisationsindex 2004 (94 mot 63 %).

Uppfattning om organisationen

Organisationens situation och utveckling - uppfattning om organisationen Några tydliga skillnader: Kvinnor, personer med högre utbildning, offentliganställda och personer som bor i hyreslägenhet uppger oftare än andra att de har en mycket eller ganska positiv uppfattning om organisationen. Män, personer med chefsbefattningar och personer med en hushållsinkomst mellan 150-250 tkr/år uppger i högre grad än andra att de har en mycket eller ganska negativ uppfattning om BRIS. 88 procent av de som hört talas om/känner till BRIS har en mycket eller ganska positiv uppfattning om organisationen. 1 procent har en mycket eller ganska negativ uppfattning 11 procent har en varken positiv eller negativ uppfattning Andelen som har en mycket eller ganska positiv uppfattning om BRIS har minskat från 92 till 88 procent samtidigt som andelen som har en mycket eller ganska negativ uppfattning är oförändrad (1 %). Andelen som uppger en mycket eller ganska positiv uppfattning om BRIS ligger högt över genomsnittet för samtliga organisationer som ingår i Organisationsindex 2004 (88 mot 51 %).

Samtliga Organisationer Riksidrottsförbundet Rädda Barnen Svenska Afghanistankommittén Svenskt Näringsliv Svenska kyrkan Svenska Röda Korset TCO Villaägarnas Riksförbund

Jämförelse med andra organisationer Samtliga organisationer På följande sidor finns översiktliga resultat för samtliga 17 organisationer som finns med i årets omgång av Organisationsindex. 2 diagram I följande diagram beskrivs: Viktig verksamhet: Andelen som tycker att organisationens verksamhet är ganska eller mycket viktig Positiv uppfattning: andelen som har en ganska eller mycket positiv uppfattning om organisationen Känner till eller Har hört talas om: Andelen som känner till organisationen (lite, ganska bra, mycket bra) samt de som bara hört tals om organisationen

Vad betyder kategorierna? BRIS- Barnens rätt i samhället Rädda Barnen Svenska röda korset Amnesty International Friluftsfrämjandet Hyresgästföreningen PRO Riksidrottsförbundet Kategori 4 HSB Kommunal LO svenskt Näringsliv Svenska Kyrkan TCO Villaägarnas riksförbund Kooperation utan gränser Svenska Afghanistankommittén Kategori 1 Kategori 2 Kategori 3 Kategori 5

Vad betyder kategorierna? Kategori 1 befinner sig längst upp i högra hörnet och toppar skalan på samtliga variabler som vi mätt. De organisationer som befinner sig här betraktas som mycket viktiga och allmänheten har en mycket positiv uppfattning om dem. Fortsätt på samma sätt! Kategori 2 har även gott renommé och betraktas som mycket viktiga organisationer. Organisationerna är av samma typ som kategori 1 men gemene man ser inte organisationerna som lika viktiga eller har inte lika positiv uppfattning om dem. Förbättra uppfattningen hos allmänheten för att nå kategori 1:s nivå. Kategori 3 placerar sig kring medelvärdet för viktig verksamhet och positiv uppfattning. Man kan säga att dessa är normal-organisationerna i TEMOs Organisations-index. Kategori 4 placerar sig över eller kring medelvärdet på variabeln kännedom men vad gäller viktig verksamhet och positiv uppfattning hamnar organisationerna lägre. Organisationerna är relativt välkända men har inte gett ett imponerande intryck på allmänheten. Här kan det vara värt att jobba vidare med och se över sin image. Kategori 5 placerar sig i nedre vänstra hörnet kring eller något under medelvärdet på samtliga variabler. Störst problem har man med kännedomen. Här behövs varumärket etableras bättre och samtliga organisationer i kategori 5 behöver även se över sin image.

BRIS Regioner

Regionala nedbrytning De regionala nedbrytningar har gjorts på följande områden: NORRA: Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län, Norrbottens län MELLAN: Dalarnas län, Gävleborgs län, Värmlands län, Örebro län ÖSTRA: Västmanlands län, Stockholms län, Uppsala län, Södermanlands län, Östergötlands län VÄSTRA: Hallands län, Västra Götalands län SÖDRA: Jönköpings län, Kronobergs län, Kalmar län, Gotlands län, Blekinge län, Skåne län

Regional kännedom om organisationen

Organisationens situation och utveckling - Regional kännedom om organisationen 89 procent av samtliga uppger att de känner till BRIS. Den högsta siffran återfinns i Östra regionen (90 %) och den lägsta i Norra regionen (87 %). Andelen som uppger att man känner till eller hört talas om om BRIS varierar mellan 95 och 96 procent. Skillnaderna i kännedom mellan olika regioner är mycket liten och ingen av skillnaderna är statistiskt säkerställda. Den regionala nedbrytningen visar att kännedomen om BRIS är höga i samtliga landsdelar.

Organisationens verksamhet Mycket/ganska oviktigt Mycket/ganska viktigt

Organisationens situation och utveckling - organisationens verksamhet Skillnaderna mellan de olika regionerna är överlag små. Andelen som tycker verksamheten är mycket eller ganska viktig är dock signifikant lägre i Norra regionen i jämförelse med riksgenomsnittet 94 procent av de som hört talas om/känner till BRIS anser att organisationens verksamhet är mycket eller ganska viktig. Lägst andel som tycker verksamheten är mycket eller ganska viktig finns i Norra regionen (91 %) och högst andel finns i Mellan och Östra regionen (båda 95 %).

Regional uppfattning om organisationen Mycket/ganska negativ Mycket/ganska positiv

Organisationens situation och utveckling - uppfattning om organisationen Ingen av skillnaderna mellan regionerna är statistiskt säkerställda. 88 procent av de som hört talas om/känner till BRIS har en mycket eller ganska positiv uppfattning om organisationen. Skillnaderna mellan olika regioner är mycket liten. Högst andel med en mycket eller ganska positiv uppfattning om BRIS finns i östra regionen (89 %) och lägst är andelen i norra och södra regionen (båda 87 %).