Kommunala utvecklingstrender

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Valfrihet som något i sig viktigt Det är bra och önskvärt att privatiseringar och konkurrens- utsättning i välfärden leder till större effektivitet. Men.
Advertisements

Om människosyn och etik
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Demokrati & diktatur.
Handläggarnas roll och handläggningens förutsättningar
Staten och det civila samhällets organisationer
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Från teori till praktik
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Kvinnors och mäns synpunkter i medborgardeltagandet - ur ett genusperspektiv Anita Larsson Stadsbyggnadsdagar 2009.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Att få rätt saker att hända
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Stig Montin Förvaltningshögskolan Göteborgs universitet Främjar granskningssamhället den kommunala demokratin?
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Demokrati är ett styrelseskick eller en politisk filosofi.
Välfärd och styrningsideal – vad har gällt och vad gäller?
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Demokrati och diktatur
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Vi blir Region Jönköpings län
Demokrati och diktatur
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Kommunala friskolor i Linköping
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Bör staten styra skolan?
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Makt & demokrati 2: Grundlagarna.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Etik och ledarskap.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Nämndplan 2015.
{ Ekonomiska system Olika sätt att försöka styra samhällets ekonomi.
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
Innehåll i föreläsningen
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
DEN OFFENTLIGA MAKTEN Demokratipolitik: syftar till att förverkliga folkstyrelsens ideal Författningspolitik: syftar till att införa och förändra grundlagar.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
1980 och 2011 Kommunal politik och förvaltning: förändring, kontinuitet och forskningsfrågor Stig Montin När jag skulle komma på vad jag lämpligen.
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Risk- och sårbarhetsanalyser
Medelvärde, samtliga utvärderingar 2010 – 2017
Presentationens avskrift:

Kommunala utvecklingstrender 1970: För lite demokrati och för svag politisk styrning * sektorsuppbyggnad/planering * decentralisering * partivitalisering 1980: För lite effektivitet och för mycket detaljstyrning * nytt ledarskap * effektivitet/målstyrning * avreglering

Kommunala utvecklingstrender 1990: För mycket politik och för stor offentlig sektor * valfrihet/marknadisering/privatisering * kvalitetsutveckling * samordning/samverkan * brukarinflytande/ansvar 2000: För lite demokrati och för svag samverkan * demokratipolitik/medborgardialog * samverkan sektorer * partnerskap och nätverk * regionalisering 2006: Ny privatiseringsvåg?? Den första privatiseringsvågen

Kokbok för en framgångsrik offentlig verksamhet enligt privatiseringsskolan (NPM) (Montin 2007) Nedtoning av behovet av samhällsplanering och sociala reformer till förmån för offentliga kostnadsminskningar Offentliga organisationer bör disaggregeras, dvs. att verk-samheten bryts upp i olika beståndsdelar (beställare/ut-förare, privata/offentliga aktörer, köpare/säljare) – intern konkurrens utvecklas för att möjliggöra extern konkurrens.

Kokbok för en framgångsrik offentlig verksamhet enligt privatiseringsskolan (NPM) (Montin 2007) En förskjutning sker från politik till ledarskap – en avpolitisering där antalet politiker och nämnder minskas och där cheferna blir ledare eller coach. Förskjutning från processkontroll till efterkontroll – traditionell regel/budgetstyrning ersätts med efterkontroller såsom produktivitets/effektivitetsmätning, kvalitetskontroll och utvärdering.

Kokbok för en framgångsrik offentlig verksamhet enligt privatiseringsskolan (NPM) (Montin 2007) Betoning av medborgarnas individuella rättigheter – medborgarnas individuella rätt att välja mellan olika serviceproducenter Den bärande principen är att marknad och konkurrens leder till ökad effektivitet och kvalitet och att enskilda aktörer är rationella i betydelsen att de i första hand ser till sitt egenintresse (Montin 2007, s. 119)

Förekomst av NPM i kommunerna (Montin 2007) 1990-talet: Ny kommunallag från 1991… Minst 200 kommuner införde s.k. intraprenader, interna resultatenheter Snabb expansion av antalet kommunala bolag (cirka 1.500 bolag idag)

Förekomst av NPM i kommunerna (Montin 2007) Icke-kommunal förskola 1991: 5% 2000: 13% 2005: 16% Friskolor (antal elever) Grundskolor Gy-skolor 1995: 20.200 2.500 2006: 76.100 47.400

Förekomst av NPM i kommunerna (Montin 2007) Hemtjänst i privat regi 2000: 7% 2005: 10% Kommunernas köp av vård/omsorg av privata företag: 1996: 6,8% av totala driftskostnader 2005: 12,4% Privatiseringsboom under 1990-talet – viss avmattning under 2000-talet

Behovet av ett offentligt etos (Lundquist 1998) Lundquist beskriver utvecklingen av den offentliga sektorn i termer av ett ekonomismens herravälde samtidigt som demokrativärden och rättssäkerhetsvärden trängts tillbaka Behov av att formulera ett tydliggjort förhållningssätt rörande det som kan kallas ”i det offentligas intresse” Tre exempel

Behovet av ett offentligt etos Exempel Socialtjänstens…verksamhet ”skall bygga på respekt för människors självbestämmande och integritet” (Socialtjänstlagen) Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund…och slår fast att verksamheten skall utformas i överens-stämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och innefattar aktningen för varje människas egenvärde (Skollagen)

Behovet av ett offentligt etos Exempel ”Det är viktigt att det inom myndigheterna finns en levande insikt om att medborgarna är deras uppdragstagare, att de finansieras med allmänna medel, att de är redovisnings-skyldiga inför det allmänna och att de är skyldiga att behandla alla medborgare lika. Allmänintresset skall vara styrande” (Förvaltningspolitiska kommissionen 1997)

Vårt offentliga etos - två delar Demokrativärden Ekonomivärden Politisk demokrati Rättssäkerhet Offentlig etik Funktionell rationalitet Kostnadseffektivitet Produktivitet Samtliga dessa värden måste beaktas samtidigt i alla yttringar av den offentliga verksamheten Ekonomivärdena har dock givits en dominerande ställning i dagspolitiken

Demokrativärden Politisk demokrati Substanskrav Processkrav Folkets val & vilja Allmänna val Politikernas vilja Medborgardeltagande Lagens krav Öppenhet Fri- och rättigheter

Demokrativärden Rättssäkerhet Relationen mellan det offentliga/myndigheten och de enskilda medborgarna som utgår från lagstiftning och legala principer, bl.a: * förutsägbarhet * likabehandling * överklagbarhet * insynsmöjligheter/offentlighet ’the rule of law’ snarare än ’the rule of men’

Demokrativärden Offentlig etik Fokus mot beteendemönster och handlingar i den offentliga organisationen, t.ex.: * sakområdesetik (sjukvård, skola, socialtjänst) * att följa lagen, ej skada annan * tjänstemannens/politikerns pålitlighet, rättskänsla, professionell heder, integritet, civilkurage

I det offentligas intresse?? Om behovet av att utveckla en principiell hållning om vad som är i det offentligas intresse. En sammanvägning av samtliga tre delar i vårt demokratiska etos – politisk demokrati, rättssäkerhet och etik: * När HEM bedriver nykterhetskontroll (Rs+Etik) * Sekretessbelagda chefstillsättningar (Pd+Rs) * Privatisering av gruppbostäder inom handikapp- omsorgen (Etik)