Frågor som vi brottats med Hur jag känner för en elevgrupp Hur stora krav kan jag ställa i mitt ämne Frågor som vi brottats med Är alla ämnen lika viktiga Vad vi ska ha för gemensamma strategier för undervisningen Elevernas resultat Undervisningens innehåll Vilket ansvar klarar elever av att ta för sin undervisning Hur ska vi hantera konflikter Det finns elever som jag har svårt att hantera Det finns situationer i jobbet som jag känner att andra gör bättre Hur fördelar vi ansvar i arbetslaget Min relation till eleverna
Läget är akut. Att vara tonåring är jobbigt Läget är akut!! Att vara tonåring är jobbigt. Ingen förstår en, alla vuxna skäller, håret är fett, acnen tar över ansiktet och hormonerna svallar. Visst hade det varit bra med en ungdomsmottagning i varje hörn där man kan få svar på alla sina frågor om kroppen, relationer, sex och puberteten. Tyvärr finns det alldeles för få ungdomsmottagningar i detta område. Ni ska öppna en ungdomsmottagning där ni ger tonåringar information och svar på sina frågor. Fredagen den 4 mars kommer ett antal ungdomar att besöka er mottagning och förvänta sig att få reda på en massa intressant fakta. Det kan vara bra om ni i förväg tagit reda på vilken information som man brukar kunna få på en ungdomsmottagning. Ni måste också idag skapa ett mailkonto dit tonåringar kan skicka sina frågor. Dessa ska ni under dessa två veckor löpande svara på. Räkna med att det kan komma frågor både på engelska och svenska.
Framtidens arbetsgivare 2050 kommer världen inte att se ut som den gör idag. Människors livsstil kommer att skilja sig mycket från idag och det kommer att medföra nya och andra behov. Er uppgift är att skapa ett jobb ni tror kommer att finnas på arbetsmarknaden då. Ni har ett företag och behöver anställa nya medarbetare till detta nya jobb. Klockan 14:00 ska ni inför klassen presentera ert företag. I presentationen ska det framgå vilka typ av tjänster ni erbjuder och vilken sorts människor ni behöver anställa. Tänk på att det 2050 är svårt att få kvalificerade människor att söka vilket jobb som helst, därför måste er presentation verkligen locka till sig de bästa för ert jobb. Efter presentationen kommer klassrummet bli en stor arbetsförmedling där ni får möjlighet att söka varandras jobb. Lycka till!
Kärnkraftsolycka i Mérida! Tidigt i morse skedde en mycket allvarlig kärnkraftsolycka i staden Mérida, Mexico. Stora mängder av ämnet Cesium 137 och Jod 131 har kommit upp i atmosfären och färdas med vindriktningen!
Fakta om Cesium 137 och Jod 131 Cesium och Jod är radioaktiva ämnen. Detta innebär att det är skadligt för levande organismer som växter och djur. Cesium och Jod som finns i luften färdas långt upp i troposfären och kan förflytta sig långa sträckor. Cesium och Jod är små partiklar som väldigt lätt följer med regndroppar ner till marken. Radioaktiva ämnen finns kvar väldigt länge i marken och i växter. Djur och växter som blivit utsatta kan vi inte använda till mat, eftersom vi då får i oss cesium. Inne i kroppen kan cesium 137 göra stora skador. Om man får väldigt höga doser av radioaktiva ämnen på sig, eller i sig så kan man dö. Cesium som kommer ner på marken följer vattnets kretslopp.
Uppgift! Ni ska med hjälp av väderkartorna och en kartbok ( Stora Skolatlas, Gleerups) hjälpa oss med följande! Var kommer cesium 137 och Jod 131 att komma till marken? Hur många människor finns det i området som kommer drabbas! Vilka följder kommer detta få för området? ( Ta reda på vad de använder sin mark i området till, hur kommer det påverka vattnet, hur påverkar det ekonomin m.m. Redovisning av vad ni kommit fram till sker idag kl. 14.00.