Välkomna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Europeiska kommissionens förslag till:
Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Var ligger vi i regelprocessen -MiFID
UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN TILLHANDAHÅLLARAVDELNINGEN Beslut i kommunfullmäktige 8/ Gemensam ingång för ansökan om förskoleplats Fördelning av 30 timmar.
Syskonförtur och beräkning av kötid Ur ett medborgarperspektiv Utförarmöte förskolor
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Nordisk balansavräkning 29 april
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Energikartläggning i stora företag
GNS järnväg Håkan Sjöström
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Behörighetsprövning annan ombordpersonal. Bakgrund Harmoniserad behörighetsprövning av ombordpersonal. – Regleras i TSD Drift och Trafikledning – Gäller.
Utredning Ju 2013:13 ”En modern reglering av person- och godstransporter på järnväg”
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Korpen på jobbet Vi gör det enkelt för arbetsplatser att sporta och ha kul tillsammans!
Nollalternativ i en MKB
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
Förstudie: Hållbar konsumtion
Obs! Följande bilder är ett stöd då förstudien ska redovisas på ett överskådligt sätt för beslutsfattare. Som komplement till detta måste en mer omfattande.
Effektivare tillsyn mot underhållsverksamhet. Transportstyrelsens uppdrag Redovisa hur tillsynen mot järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
Motions- och Idrottskadeenhet
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Fastighetsbildningslagen
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Central administration och stab.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Förslag på ny organisation för EFS Presentation vid årsmöte 2016 inför remissutskick.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
Examensarbete 2017.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Beslut att fatta under/efter Q1 2017:
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Navigating uncertainty
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Statusbedömning av byggnadsverk
Omarbetning av JTF VÄLKOMNA TILL KICKOFF 29 MAJ 2012
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Välkommen! Webbinarium om nya krav och tillståndsplikter 2019 Medverkande: Johanna Mattsson, projektledare, avdelningen för tillståndsprövning Anette.
Välkommen! Webbinarium om nya krav och tillståndsplikter 2019 Medverkande: Johanna Mattsson, projektledare, avdelningen för tillståndsprövning Anette.
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
JTF referensgrupp för övergripande frågor
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Presentationens avskrift:

Välkomna

Dagordning Inledning (Transportstyrelsen) Föregående mötesanteckningar (alla) Projektplan för införande av regler i TSD Drift (Transportstyrelsen) Utkast till beskrivning av de kommande förändringarna med anledning av införande av regler i TSD Drift och upphävande av JTF (Transportstyrelsen) Alternativ för hantering av de gemensamma reglerna (referensgruppen) Genomgång av identifierade risker (alla) Övriga frågor (alla) Nästa möte

Projektets omfattning Undersöka konsekvenser och föreslå lämpliga införandedatum för regler i TSD Drift Ta fram föreskrifter som inför regler i den TSD Drift som föreslås börja gälla den 1 januari 2016 Föreskrifterna omfattar samtliga trafikeringssystem

Avgränsningar Projektet ska inte ta fram genomförandeplanen för TSD Drift Projektet ska inte hantera önskemål om ändringar i Projektet ska inte genomföra ändringar i JTF handbok

Tidplan TSD Drift Undersöka konsekvenser och föreslå införandedatum (januari – augusti 2014) Sända frågor till referensgruppen mars Svar från referensgruppen maj Sända frågor till referensgruppen maj Svar från referensgruppen juli-augusti

Exempel från TSD Drift där vi behöver hjälp att ta fram lämpligt införandedatum 4.2.2.1.3.1 Persontåg Indikeringen av ett tågs bakre ände ska bestå av två röda ljus med fast sken på samma höjd över buffert på transversalaxeln

Exempel från TSD Drift där vi behöver hjälp att ta fram lämpligt införandedatum 4.2.3.5.2 Registrering av övervakningsdata ombord på tåget. Järnvägsföretaget ska registrera åtminstone följande data: … Aktivering av ljudvarningsanordning (tyfon). Aktivering av dörrkontroll (öppning, stängning).

Vilka uppgifter behöver Transportstyrelsen? Förslag till lämpligt införandedatum Kostnader för att uppfylla krav i TSD Drift Behövs ny- eller ombyggnation och i vilken omfattning? Behöver dokumentation upprättas, ungefärlig tidsåtgång? Behövs utbildning eller information och i vilken omfattning? Andra kostnader?

Tidplan TSD Drift, fortsättning Remiss föreskrifterna som inför regler i TSD Drift december (vecka 48) 2014 – februari (vecka 8) 2015 Beslut och trycklov maj 2015 Föreskrifterna föreslås träda i kraft 1 januari 2016 (eventuellt med undantag för vissa regler)

Tri, en del av säkerhetstillståndet I dessa två fall finns en tri som branschen tagit fram. Varje tillståndshavare bygger sin egen tri utifrån den gemensamma. Både framtagandet och tillstånds-prövningen underlättas väsentligt både för den sökande och TS. I detta fall bygger varje tillståndshavare sin egen tri. Det blir mer tidskrävande och resurskrävande både vid framtagandet och vid tillståndsprövningen. Det ger även en otydlighet inom branschen främst för järnvägsföretagen. MRO SÄO Bransch- gemensam Tri Förening A Företag A Företag A Förening B Företag B Företag B Förening C Företag C Företag C TRI TRI TRI

Riskhantering, JTF omarbetning Nr Riskkälla Orsak Möjliga konsekvenser Referens Värdering Motivering Åtgärd Ansvarig Klart den Status 1   2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Utgångspunkten är en risklogg där risker dokumenteras tillsammans med den fortsatta hanteringen. Riskhanteringen avser risker som uppstår i och ska hanteras av järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare.

Riskvärdering Riskmatristanken finns i botten men för vårt ändamål föreslår jag att vi helt enkelt pratar direkt om de tre risknivåerna som är knutna till era förutsättningar för att hantera dem, utan att bedöma sannolikhet och konsekvens för den enskilda risken. Jag föreslår tre risknivåer. Bedömningen föreslås utgå från gemensamma risker vilka verksamhetsutövarna måste hantera gemensamt.

Risknivå 1 Bristen påverkar endast den egna TRI:n. Frågan ägs och hanteras helt av företagets eget säkerhetsstyrningssystem. Dessa brister noteras men lämnas till varje verksamhetsutövare att åtgärda och följs inte upp gemensamt.

Risknivå 2 Bristen kan eventuellt påverka verksamhetsutövarnas förmåga att styra sin trafiksäkerhetsinstruktion och kan ha viss påverkan på de gemensamma delarna av trafiksäkerhetsinstruktionen. Bristen kan åtgärdas eller bevakas gemensamt för att kontrollera om den med tiden kan komma att nå upp till risknivå 3 pga. andra ändringar som kan påverka risken.

Risknivå 3 Bristen kommer mycket troligt att påverka verksamhetsutövarens förmåga att styra sin TRI och påverkar de gemensamma delarna, dvs. den kan få effekter för järnvägssystemet som helhet. Tanken är att denna risk ska fås ner till nivå 2 eller helst nivå 1. Jag kan tänka mig att man arbetar med ett problem med denna risk och sedan kommer fram till att det som återstår därefter är inom ramen för verksamhetsutövarens eget SMS och då är det risknivå 1. Det är just den gemensamma hanteringen som bör vara i fokus.