Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
Lösningsinriktad Pedagogik.
Att leva med multipel skleros
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Svenska som andraspråk
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
SAMTAL.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Sektionen för Ekonomi och Teknik
Syftet med en personlig handlingsplan
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Parallellspråkigheten i Sverige – går den framåt eller bakåt vid universiteten? Linus Salö.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Systemförståelse och systemiskt tänkande
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
JME Johan Möller Education
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Klinisk handledning av läkarstudenter
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Uppgift Ett kraftfullt dokument som uttrycker ditt eget syfte och din mening med livet. Den fungerar som en ledande konstitution som styr hur du värderar.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Lite skolhistorik?.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Existentiella frågor i dödens närhet
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Bedömning i formativ mening
Coaching.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke och handling Avlasta – lindra påverkan av stressfylld händelse Feedback – spegla, info om hur det går

Evidens: undervisning och lärande Relation handledare-student av stor betydelse Korrelation mellan positiv relation och lärande/studieresultat Positiv relation: Inta studentens perspektiv Anpassa HL FEEDBACK Respektfullt klimat Hattie 2009

Kunskaper Erfarenheter Nivåer av handledning Handling Motiv för handlingen Kunskaper Erfarenheter Styrande värderingar Sambandet mellan tanke och handling Handal &, Lauvås 1982, 2004

Samtals-strategi Problemdefiniering Hur ser det ut nu? Mål Hur skulle du vilja ha det? Medel Hur ska du nå dit? (Ivey/Engquist 1996)

Områden att koncentrera HL kring Utbildningsmässiga Medicinska Yrkesmässiga/praxis Personliga Olika perspektiv att inta Etiskt… Juridiskt.. Patient.. Kollegialt…. Biomedicinskt… Handal &, Lauvås 1982, 2008

”We need not judge which is true ”We need not judge which is true. We need to understand the way individuals reason, the way their minds work.” Argyris (1985)

Alternativ till och reaktion på Utforskande samtal Alternativ till och reaktion på Värderande/fördömande förhållningssätt (shame and blame) och icke-värderande förhållningssätt Schön, Argyris 1996, Rudolph 2004

Förhållningssätt Värderande Icke-värderande Utforskande HL sitter inne med sanningen Ingen, någon eller båda

Kunskaper Erfarenheter Praktisk yrkesteori Handling Motiv för handlingen Kunskaper Erfarenheter Styrande värderingar Sambandet mellan tanke och handling Handal &, Lauvås 1982, 2008

Om jag inte kan det hjälper det inte om jag kan eller vet mera…” ”Om jag vill lyckas med att föra människor mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör men först och främst förstå det hon förstår. Om jag inte kan det hjälper det inte om jag kan eller vet mera…” Kirkegaard Ur Samlade Verk (band XIII) Om mitt författarskap

Vetenskapligt arbetssätt Datainsamling – Hypotesprövning Kartläggning genom frågor Fler detaljer – principer, mönster och samband Precisering ger fler handlingsalternativ Förändrad bild av verkligheten

Utforskande samtal och feedback Stud Egna reflektioner – tankar, känslor, MÅL HL Delger observation - utforskar ”Jag la märke till att…” Berätta hur du tänkte där.. HL Feedback Så här tänker jag … Feedback och feedforward - Vad tänker du om detta? Stud Summering NY MÅLSÄTTNING

Utforskande HL Öppna frågor Frågor som utforskar skillnader På vilket sätt dominerar..? Kan du ge exempel på..? Berätta mera om..? Frågor som utforskar skillnader Vad är det du gör då till skillnad mot nu som får dig att…? Frågor som utforskar konsekvenser Vad skulle hända om du..? Frågor som utmanar Om du skulle konfrontera X vad skulle kunna hända?

Utforskande HL Sammanfattningar Om jag har förstått det hela rätt så upplever du att…. Å ena sidan vill du.., å andra sidan… vilket vill du börja med… Bekräfta , affektivt och kognitivt gensvar Icke-verbalt och verbalt ”Det låter jobbigt…”

Feedback som ger lärande- feedforward Relaterad till uppgift och mål Vart är jag på väg? Hur går det för mig? Vad kan jag förändra/stärka? Hur ska jag förändra/stärka? (Hattie 2007, Veloski 2006)

Handledaren sitter inne med sanningen

Handledaren sitter inne med sanningen

Handledaren sitter inne med sanningen Gissa vad jag tänker på?