Målgruppsanalys - mall och instruktioner

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Hur man skriver CV. Nya ord Färdighet – gebėjimas Kontaktuppgifter – asmens duomenys Erfarenhet – patirtis Meriter – nuopelnas Övrigt – kita Kunskaper.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Nyhetsartiklar/artiklar Tillämpat skrivande Vt 2011.
Hur man använder EasyWorship del 1
Chefens kommunikationsuppdrag Utveckling av internkommunikation
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Barn och ungdomars utveckling
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Brainstormingaktivitet
Gymnasiearbete 100 p.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Stadens krisberedskap
Etik- planering.
Vägledande principer för socialtjänsten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Religion.
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Elevbaserad modell med tidiga insatser för psykisk hälsa
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Kompetensförsörjnings-processen
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 2
Träff 5 Välkomna!.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Verktyg för förändringsteori
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Målkartor för utskrift
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Dokumentera rätt i vården
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Gymnasiearbete 100 p.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Upplägg av avdelningens kommunikationsplan
Djuren möter ungdomskulturen
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
Struktur i modellen, 5 steg
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Samordningswebbinarier om Skapande skola
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

Målgruppsanalys - mall och instruktioner

Målgruppsanalys med budskap Innehåll: Inventera aktörer/målgrupper (interna och externa) Vad behöver målgrupperna veta/informeras om? Vilka kanaler har du till ditt förfogande och vilken målgrupp passar de Gör en handlingsplan med konkreta kommunikationsaktiviteter Följ upp (går det att mäta?) – har alla målgrupper fått rätt information?

Inventera målgrupper Samla personer som påverkas av den nya tjänsten. De får gärna komma från olika verksamheter och bidra med olika perspektiv. Måla upp/printa ut bild 4. Ge deltagarna post-it och pennor. Be deltagarna att lista alla aktörer som behöver veta något om tjänsten. Prioritera tillsammans målgrupperna genom att sätta de viktigaste aktörerna närmst mitten. Fördela även på interna och externa målgrupper. Tänk på: Sällan är alla målgrupper lika viktiga som deltagarna tror. Ifrågasätt – är denna målgrupp prio 1? Varför? När ni når konsensus skriv ner målgrupperna i prioriterad ordning och dela även upp mellan extern och intern målgrupp.

Interna Externa Bedöm hur viktiga aktörerna är. Prioritera vilka du går vidare med. Interna Externa Mycket viktiga Viktiga Mindre viktiga

Budskap 4. Ta en målgrupp i taget. Vad behöver målgruppen veta om tjänsten? Hur kommer målgruppens vardag/arbetssituation påverkas av tjänsten? Vad är målgruppens behov av information? 5. Sammanställ vad målgrupperna behöver veta under kolumnen budskap eller i ett externt dokument. Det viktiga är att du tydligt ser kopplingen mellan målgrupp och budskap. 6. Glöm inte att ifrågasätt – behöver målgruppen verkligen veta detta? Varför då? Riktad information d.v.s. rätt information till rätt målgrupp är jätteviktigt för att målgruppen ska ta till sig informationen. För mycket information eller oväsentlig information skapar lätt förvirring och det är svårt att förstå det viktiga.

Inventera aktörer/målgrupper Aktör/målgrupp - internt Grad av viktighet 1 mkt viktig 2 viktig 3 mindre viktig Budskap

Inventera aktörer/målgrupper Aktör/målgrupp - externt Grad av viktighet 1 mkt viktig 2 viktig 3 mindre viktig Budskap

Vad vill vi uppnå med vårt budskap? Diskutera nedanstående frågor utifrån ambitionstrappan på föregående bild. Det går att göra hur mycket kommunikation som helst men oftast finns det begränsningar gällande tid, pengar och resurser. Därför gäller det att prioritera rätt aktiviteter men som ändå ger det utfall du vill ha. Ge kunskap (veta) Känna till………..Veta allt Påverka attityd (känna) Acceptera……….Brinna för Ändra beteende (göra) Pröva nytt.……..Göra annorlunda

Välj kanal och budskap Diskutera: Vilka kanaler har vi till vårt förfogande? Vem når vi genom de olika kanalerna? Vad ska åstadkommas? (Ambitionstrappan indikerar vilka kanaler som passar för olika budskap.) Finns det några huvudbudskap (grundläggande kunskap som alla bör veta)? Delbudskap som bara vissa behöver ta del av? Nästa steg är att omvandla detta till en aktivitetsplan!

Att tänka på inför kommunikationsplanen med aktiviteter Samskapa! - Även om det tar lite längre tid så är det väl investerad tid att komma på kommunikationsaktiviteter tillsammans med workshopsgruppen. Gå igenom varje målgrupp och utifrån budskapen diskutera passande kommunikationsaktiviteter. En kommunikatör eller dylikt faciliterar samtalet utifrån sin spetskompetens gällande kanalval för att nå rätt målgrupp samt tid och resurser för att göra olika aktiviteter. Målet är att gemensamt komma fram till en handlingsplan med kommunikationsaktiviteter. Skriv en kommunikationsplan (mall med instruktioner finns) samt skriv ner aktiviteterna som en bilaga till kommunikationsplanen. Både kommunikationsplanen och aktivitetsplanen är ett levande dokument – revidera löpande!