Specialpedagogiskt nätverk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Advertisements

Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
The Capital of Scandinavia För att byta bakgrundsbild klicka på STHLM bilder på fliken Start. Har du en egen bild högerklickar du på bakgrundsbilden och.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Skolledningskonferens
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Utbildningsutskott inom SDN
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Huvudmannens ansvar för förskola
Hållbar utveckling måste vara
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Välkomna till Järla skola
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Nätverket för barn-och elevhälsan
Samordningswebbinarier om Skapande skola
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Specialpedagogiskt nätverk 23/9-19

Dagens innehåll 1 Läs och skriv garantin 2 LegiLexi resultat samt 3 Dialog kring Läsdiagnosplan / rapportering , referensgrupp i matematik 4 Bedömningsstöd + Språket lyfter m.m 5 Uppföljning/reflektion utifrån utbildning i specialpedagogik, Läslyft i skolor 6 Nätverk- handledning – behovsinventering 7 Språk-,läs- och skrivutvecklare i skolan 8 Aktuella regeländringar 9 Info träffar ht19 + utbildningar + uppföljning föreläsningar

1,Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser Från den 1 juli 2019 gäller nya bestämmelser i skollagen om en garanti för tidiga stödinsatser. Syftet med garantin är att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ska få det så tidigt som möjligt och att stödet utformas efter varje elevs behov. Rätt stöd i rätt tid! www.skolverket.se/stod-extra-anpassningar

1,Läs och skriv garantin

1, Att uppfylla garantin Läsa, skriva räkna – en garanti för tidiga stödinsatser handlar om att garantera att stödinsatser sätts in i rätt tid. Garantin ska anses vara uppfylld när de åtgärder som garantin omfattar har vidtagits. I detta ingår att skolan har: genomfört de obligatoriska kartläggningsmaterialen, bedömningsstöden samt nationella proven gjort en särskild bedömning av elevens kunskapsutveckling när en sådan ska göras planerat och vidtagit de insatser som en sådan bedömning föranleder följt upp vidtagna extra anpassningar för att säkerställa att de gett resultat, överfört resultatet av uppföljningen till den lärare som ska ansvara för eleven i nästa årskurs Läs regeringens proposition (2017/18:195) här: Regeringens proposition (2017/18:195) för Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatserlänk till annan webbplats https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/lasa-skriva-rakna---en-garanti-for-tidiga_H503195

1,Huvudmannens ansvar Enligt skollagen (2010:800) ansvarar huvudmannen för att utbildningen genomförs i enlighet med bestämmelserna i skollagen och andra författningar som reglerar skolan, vilket betyder att huvudmannen även ansvarar för att garantin för tidiga stödinsatser genomförs i enlighet med reglerna. Huvudmannen ska även på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen. De nationella kartläggningsmaterialen i förskoleklass, nationella bedömningsstöden i årskurs 1 och nationella proven i årskurs 3 kan ingå systematiska kvalitetsarbetet. Materialen kan därmed bidra till att ge huvudman och rektor ökade möjligheter att planera och följa upp resursfördelningen mellan skolenheter i syfte att alla elever ska få en likvärdig utbildning av hög kvalitet.

1,Garantin Erfarenhetsutbyte - Hur ser arbetet ut på era skolor? Vad står ni i nu? Bikupa- diskussion - delge i storgrupp Efter kartläggning! Utbildning / workshop – SPEC Danderyd efter v44

2, LegiLexi resultat Genomgång av resultat – PPT Reflektion i små grupper – samt fika Utse någon som dokumenterar! Hur går vi vidare med resultaten? Bra verktyg som kompletterar skolverkets nationella kartläggningar Vilka skolor skall fortsätta?

2 LegiLexi Genomgång av PPT bilder fr LegiLexi resultat, ( borttaget i mail version ) Bra resultat jämfört med rikssnitt  Läskunskaper, Avkodning, Ordförråd, Hörförståelse, Läsförståelse Läsförståelse – åk3 faktatexter som drar ner på resultat- hur förbättra resultatet? Förbättring i läsförståelse inför mellanstadiet – hur gör vi det? Viss förbättring i avkodning

3, Läsdiagnosplan 1, Genomgång, reflektion och dialog kring planen och inrapportering Se material, plan och inrapportering – diskussion 2, Behov av en liten grupp kring utarbetning, förslag till utökad matematikscreening – Vilka är intresserade? 3,Utökad screeningsplan

3,Läsdiagnosplan https://www.danderyd.se/contentassets/a724eb10327940e0995a5ffe7f93aa44/program-lasdiagnoser-1-lasaret-2019-2020.pdf

3,Inrapporteringsmall för F-3, v43

Ej de gamla Excel filerna! Mail till katarina.permen@danderyd.se Information – klass - antal elever - redovisning av resultat utifrån stanine skala 1- 9 på klassnivå

4, Material som relaterar och stödjer Skolverket Nya språket lyfter! åk 1-6 Skolverket Språket på väg. åk 7-9 Skolverket/ PRIM- grupp. åk 1-9 LegiLexi

4,Nya språket lyfter Det befintliga bedömningsstödet Nya Språket lyfter finns publicerat på Skolverkets webbplats. Syftet med bedömningsstödet är att ge lärare i årskurs 1-6 stöd i att följa elevers lärande i svenska och svenska som andraspråk. Det bygger på löpande observationer i den ordinarie undervisningen och kan användas i samarbete med modersmålslärare. Ladda ner som pdf eller beställ: Nya språket lyfter!

4,Språket på väg Kartläggningsmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans åk7-9

5, Uppföljning Vilka skolor har genomfört utbildningen specialpedagogik i skola? Hur har arbetet sett ut? Fördelar, nackdelar, kommer det ut i klasserna?? Fortsatt behov av att utbilda personal? Vilka skolor har medverkat i Läslyftet? Hur har arbetet sett ut? Fördelar, nackdelar, kommer det ut i klasserna? Diskussion i grupp, dokumentera individuellt !

6, Nätverk handledning /stöd /behov Nätverk för förskoleklass Specialpedagogiska nätverk utifrån olika åldersgrupper , 2 olika? Handledning för handledare

7, Språk-, läs- och skrivutvecklare Identifiera, prioritera och organisera utvecklingsinsatser, handleda, handleda handledare fr läslyftet följa upp och analysera det språk,- läs- och skrivutvecklande arbetet, utmana och fördjupa lärares kunskaper och lyfta forskning och relevant litteratur inom området

8, Aktuella regeländringar Förskoleklass 1 juli 2019 Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser I skollagen införs nya bestämmelser om en garanti för tidiga stödinsatser. Det innebär att elever som behöver stöd ska få det tidigt och utifrån sina behov. Bland annat att kartläggningsmaterialen ”Hitta språket” och ”Hitta matematiken” blir obligatoriska att använda i förskoleklass. Huvudmannen ansvarar för att det finns tillräckliga organisatoriska och ekonomiska förutsättningar att uppfylla garantin. Uppföljning från bl.a. förskoleklassen och lågstadiet Från och med 1 juli 2019 är skolan skyldig att i slutet av förskoleklassen och i slutet av lågstadiet göra en uppföljning av det stöd en elev fått som extra anpassning i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Den lärare som ska ansvara för eleven i nästa årskurs ska sedan få ta del av resultatet av uppföljningen. Det gäller i grundskolan, sameskolan och specialskolan för de elever som ska börja i årskurs 1 och årskurs 4. Förändringar i läroplanerna för att främja trygghet och studiero I läroplanerna blir nu rektorns ansvar för trygghet och studiero tydligare. Läroplanerna kompletteras också så att de markerar att elever ska visa respekt för och hänsyn mot skolans personal och andra elever. Nu betonas också vikten av att eleven genom egen ansträngning och delaktighet tar ansvar för sitt lärande och för att bidra till en god arbetsmiljö. Mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa Grundskolan: Elever som börjar i årskurs 7 höstterminen 2019 kommer att få ytterligare 105 timmar garanterad undervisningstid i matematik. Utöver det fördelas ytterligare 100 timmars undervisning i idrott och hälsa mellan mellanstadiet och högstadiet. Undervisningstiden i elevens val minskar med 205 timmar. Fritidshem legitimationskrav Det blir krav på lärarlegitimation och behörighet för att få undervisa och ansvara för undervisning i fritidshemmet. I och med detta försvinner det undantag som finns i dag https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/aktuella-regelandringar

9, Info träffar HT19 samt utbildningar Fokus utifrån garanti!!! HT19 - Föreläsningar och Litteratur 14/8 Föreläsningsdag 28/10 Linda Jensen, 26/11 Petra Runström Nilsson, kl 14 för ”specare” Workshop – Hitta matematiken 26/9 kl.1400-1630 –Lokal; Svärdvägen 25A Workshop – Bildstöd 1/10 kl. 830-1030 samt kl. 1400-1600- Lokal: Svärdvägen 25A •Begreppet alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) •Konkreta råd och idéer på hur du kan anpassa med bildstöd i verksamheten. •Praktiskt arbete med bildprogrammet Widgit Online https://www.danderyd.se/forskola-och-skola/for-dig-som-ar-utforare/kvalitet-och-utveckling/forelasningar-och-kurser/bildstod-i-forskola-och-skola-1-okt/ Nätverksträffar 2019: 22/10-19 kl 14-16,Lokal: Kornvägen 26 Tema: Extra anpassningar Föreläsning på gång…. 28/11-19 kl 14-16 Lokal: Kornvägen 26 Tema: Utredning av särskilt behov Barnkonventionen, Paula

Förslag på Workshops / Erfarenhetsutbyte inom kommun ÅP processen Efter kartläggning! Praktisk stödmaterial EHT Lärmiljö Nya språket lyfter! Bedömning för lärande i matematik Ordförråd Bygga Svenska Nya avsnittet i lgr11 om förskoleklassens uppdrag Handledning Hörselnedsättning Nationellt bedömningsstöd sv/ma Språklig sårbarhet ILT Appar m.m Seriesamtal NPF, Autism ASL AKK Bedömning Betygsättning