KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I dessa två bilder ser vi en del av min uppgift (bilden med mannen som är vd för MAN) och i den andra Hampus arbete med stereoskopiskt seende. Hampus.
Advertisements

Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL? HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Detta är miljömåltider
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
En snabbkurs i orientering
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Naturresurser i Sverige
Vikingatiden Historia åk 4
Denna pristävling pågår mellan den 21 augusti och den 25 september
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Boendestöd.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Ett land och ett folk i flera länder
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
STANNA, TITTA, VINKA Bakgrundsinformation
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Huvudregel: Inte störa – inte förstöra!
Att bemöta och bli bemött
smslån utan kreditprövning
För säkrare och tryggare liv
Steg för livet
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vilhelm Moberg
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Hur många kilo kött äter vi per person?
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola
Typiska kännetecken för instruktioner
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
LOKOMOTIVET!!!.
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Välkommen till KPLN och Lekplatsgrossisten
Barnkonventionen.
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Miljöinsatser vid retur-automaten
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ett fel på kvinnor.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Angereds unga stadsutvecklare
Om buden.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER Vad händer med det alla glasförpackningar när vi har slängt det? Lär er mer om ofärgade och färgade glasförpackningarna genom att läsa sagan ”Glas-Klara & Glasmo följer glasförpackningens väg!” där barnen tillsammans med Glas-Klara och Glasmo får följa med i återvinningsprocessen för glasförpackningar. Ni får veta vad som händer när vi slängt glasförpackningarna i kärlet och se hur det fungerar i när det sen kommer till glasbruket.   LPFÖ18 Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. Samt ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik. LGR11 Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. BILD 1: Glas-Klara & Glasmo följer glasförpackningens väg! Idag ska vi prata om var alla Glas-Klaras och Glasmos sopor tar vägen för vad händer egentligen när vi har slängt alla våra ofärgade och färgade glasförpackningar till Glas-Klara och Glasmo?

BILD 2: Här har ni Glas-Klara som glimmar och skimrar som den fina glaskulan hon är. Med sitt stora vackra öga skannar hon av omgivningen och letar efter ofärgade glasförpackningar, som är det bästa hon vet. De små vingarna gör att hon kan sväva fram över allt krossat glas och endast samla in de hela och fina flaskorna och burkarna. Glas-Klara älskar sylt, när hon ätit upp sylten samlar hon in glasburkarna, de blir sedan nya glasburkar fulla med ny sylt.

BILD 3: Här kommer Glasmo som älskar färgade glasförpackningar men är livrädd för att skada sig på trasigt glas. Med sina sex smala ben smyger han fram bland papperskorgar och containrar för att hitta det allra finaste flaskorna och burkarna. När ingen annan ser brukar han spegla sig i glasflaskor. Glasmo tycker att han är finast av alla monster med sina tre ögon och sex ben. Idag ska vi får följa med Glasmo och Glas-Klara när dem kollar vart alla deras sopor tar vägen.

BILD 4: Glas-Klara och Glasmo är ute i parken och letar efter olika glasförpackningar. De hittade tyvärr ganska många glasförpackningar och tog med sig dem till Hässleholms kretsloppscenter i Vankiva. På anläggningen mellanlagras alla glasförpackningar, det är dit alla sopbilar kommer och tippar och även där alla återvinningscentralernas och glasförpackningar hamnar.

BILD 5: Glas-Klara och Gasmo sorterade upp alla glasförpackningar de hittade i ofärgat glas och färgat glas. Medan de sorterar och tittar på de stora högarna av uppsorterade glasförpackningar kommer det en lastbil och en lastmaskin. Jeppe i lastmaskinen lastar upp glaset i lastbilen, det ofärgade glaset hamnar i en container och det färgade i en. Glas-Klara och Glasmo hoppar in i lastbilen och följer med den ända upp till Hammar. I Hammar finns Sveriges enda anläggning för just glasförpackningar.

BILD 6: Lastbilen lastar av alla glasförpackningar, chauffören Jeanette berättar att det kommer 25 lastbilar hit varje dag och att de har med sig 700 ton glasförpackningar per dag. Glas-Klara och Glasmo fick gå in i glaskrossanläggningen i Hammar. Det är där burkar och flaskor krossas, färgade för sig och ofärgade för sig. Ut från anläggningen kommer ofärgat, grönt och brunt glaskross i olika storlekar beroende på vad det ska användas till.

BILD 7: När alla glasförpackningar är krossade så lastas det ofärgade och färgade glaskrosset med en lastmaskin på en lastbil som sen kör till ett glasbruk i Småland eller utanför Sverige. Glasmo och Glas-Klara hoppar in en lastbil och chauffören förklarar att 30 % av återvunna glasförpackningarna används för att tillverka glasull, som används för isolering i hus. 10 % av återvunna glasförpackningar blir till skumglas som används som grundförstärkning och vid byggnation av vägar och broar. Men vad återvinns då det mesta av alla glasförpackningarna till?

Bild 8: Jo det mesta av alla glasförpackningar, ca 60 %, blir till nya förpackningar och det är där Glas-Klara och Glasmo är. Lastbilen skulle till ett glasbruk där de tillverkar nya flaskor. Glaskrosset värms upp så det smälter sen går det in i en blåsmaskin som hjälper till med tillverkningen av flaskor och burkar.

Bild 9: Därefter fylls flaskorna och burkarna med till exempel saft eller sylt, för att sedan åka till affären igen. Glasmo och Glas-klara fick med sig en flaska med saft som de sen njöt utav i den numera rena parken! Tänk vad fantastiskt att vi svenska återvinner 9 av 10 glasförpackningar, förhoppningsvis återvinner vi ännu mer i framtiden, tänkte Glas-Klara.