Mittuniversitetets ”OH-modell”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Advertisements

Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Högskoleförberedelse
Ny redovisningsmodell för full kostnadsredovisning.
Ekonomi- information inför år december 2011.
UPPFÖLJNING Vad behöver verksamheten för att kunna fatta beslut om ekonomiska frågor? Uppföljning av resultat och kapital: - mot budget (jämförelse) -
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Marie Curie, handledning för UmU
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Göteborgs universitet förnyas
Loopen Budgetsystem i tiden.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Redovisningsmodell för indirekta kostnader vid universitet och högskolor SUHFs förbundsförsamling beslutade på höstmötet att rekommendera.
FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER.
Hälsinglands utb förbund Förslag till hantering av ekonomi Presentation för ks feb 2014.
Beräkningsmallen för gemensamma kostnader integreras i Raindance Budget & Prognos EA
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Drygt 9/10 av alla intäkterna utgörs således av medlemsavgifterna (den del som överförs till förbundet) plus annonsintäkter i Veteranen; 5 % är statliga.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Redovisningsmodell för indirekta kostnader vid universitet och högskolor – ledningsrådet Kronologisk ”CV” för redovisningsmodellen.
Sveriges lantbruksuniversitet SUHF-modellen Infört på SLU 1/
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Inst för neurovetenskap och fysiologi 20 oktober 2010 Karin Henning Göteborgs universitetsbibliotek Bibliometriska fördelningsmodeller nationellt.
# 1 Projektredovisning Administration och hantering mars 2008 Pär Falkman.
SUHF:s expertgrupp för studieadministrativa frågor Cilla Häggkvist Biträdande chef för studentavdelningen vid Uppsala universitet Verkställande ledamot.
Full kostnads- redovisning enligt SUHFs redovisnings- modell? MyndigheterFormas Vinnova SIDA SNV Vetenskapsrådet FAS StiftelserSSF STINT Mistra KK-stiftelsen.
Resultatredovisning 2011 FÅB OCH KOSTNAD PER FORSKARSTUDERANDE … RESULTATREDOVISNINGEN SKA FRÄMST AVSE HUR VERKSAMHETENS PRESTATIONER UTVECKLAS MED AVSEENDE.
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Samfinansiering enligt regleringsbrev HfR-konferens
Lärosätenas indirekta kostnader Dialogseminarium SUHF/Indirekta kostnader/Ann-Kristin Mattsson1.
På väg mot Linnéuniversitetet
Nilsson Från att läsa på och mycket arbete, via stopp och kortare ”time-out”, till införande av ny modell 2009 Införande av ny.
Reviderad rekommendation för redovisning av lokalkostnader Högskolornas forum för redovisningsfrågor, HfRs redovisningsråd.
Full kostnadsfördelning Presentation HfR den 9 nov 2006.
Nya överenskommelser med finansiärerna om finansiering av indirekta kostnader Bakgrund, regleringsbrevets nya instruktioner: ”Universitet och högskolor.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
SUHF-statistiken 2011 HfR-seminarium Insamling 2011 Samma uppgifter som tidigare + Uppgift om ”direktifiering” – i lönekostnadspåslag – andra.
Vad är och vad gör SUHF Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Full kostnadsredovisning och Full kostnadstäckning.
Introduktion till The Rational IT Model
Full kostnadstäckning
Redovisningsmodell för indirekta kostnader vid universitet och högskolor Beslut av SUHFs förbundsförsamling att rekommendera högskolorna att.
Gemensamma förvaltningens omställningsarbete
Resursstyrning i högskolans grundutbildning . RiR 2009:25
BILD 1.
Information på Uppföljningsmöte
Reviderad rekommendation för redovisning av lokalkostnader
SUHF uppdrag att förtydliga och likrikta lokalkostnadsredovisningen
Enkäten – mätproblem Redovisningsmodell, inte prissättning
Full kostnadsredovisning vid Stockholms universitet
Full kostnadstäckning ?!
Medicinska fakulteten
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.
Information till forskningsfinansiärer ang ny redovisningsmodell för indirekta kostnader och ny kalkylmodell
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Forskningens och utbildningens kostnader
Information på Uppföljningsmöte
Uppsala universitet i siffror
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
SUHF-modellen Pia Grankvist
Presentationens avskrift:

Mittuniversitetets ”OH-modell” 2019-01-09

Modell redovisning och finansiering kostnader Sveriges universitets- och högskolors förbund - SUHF´s rekommenderade redovisningsmodell http://www.suhf.se/arbetsgrupp/suhf-modellen-full-kostnadstackning Mittuniversitetets tillämpning av SUHF-modellen sk OH-modellen https://medarbetarportalen.miun.se/gemensamt/Ekonomifragor/redovisa/OH-modellen/ Sveriges universitets- och högskolors förbund (SUHF) 1) arbetade 2007 fram en redovisningsmodell för fullständig kostnadsfördelning d v s en beräkningsmodell för att man enkelt och transparent ska beräkna och fördela kostnader så alla verksamheter och aktiviteter – och därmed alla finansiärer- ska bära/finansiera sina egna genererade kostnader och sin andel av gemensamma kostnader. SUHF tog beslut i nov 2007 att rekommendera sina medlemmar att införa redovisningsmodellen. Även kallad SUHF-modellen alt OH-modellen Miun beslutade 2009 att införa modellen fr o m 2011. Internt kallas den OH-modellen Miun hade sedan tidigare (2002-2010) en modell som i stora delar påminner om SUHF-s modell vilket i praktiken innebar en vidareutveckling av befintlig modell. 1) Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) bildades 1995. SUHF tillvaratar universitetens och högskolornas intressen utåt och verkar inåt i frågor där samordning behövs. 37 universitet och högskolor är medlemmar på frivillig grund. SUHF är en arena för diskussioner och ställningstagande i högskolepolitiska frågor. Universiteten och högskolorna varierar i storlek och inriktning, vilket ger ett brett underlag för diskussioner i de många frågor som förenar dem. SUHF arbetar internationellt genom European University Association (EUA), det Nordiska universitetssamarbetet (NUS) och International Association of Universities (IAU). Arbetsområden SUHF behandlar frågor såväl av principiell som av mer praktisk karaktär. Bland förbundets aktiviteter finns konferenser, seminarier, remissvar, uppvaktningar och utredningar. De frågor de arbetar med faller inom många områden: Den grundläggande utbildningen forskarutbildningen och forskningen högskolan som organisation samverkan mellan högskola och samhälle arbetsfördelning mellan lärosätena resurser för universitet- och högskolor inklusive full kostnadstäckning samverkan med motsvarande organisationer i andra länder.

”OH-modell” Översiktlig beskrivning

Administration inom: -Förvaltning -Institutioner och fakultetskansli Utbildning och Forskning Stödverksamhet Kärnverksamhet En förenklad gruppering av organisationen baserat på olika verksamhetsområden ger att: all administration på samtliga nivåer grupperas i blå ring sk ”Stödverksamhet” all produktion av utbildning och forskning grupperas inom turkos ring sk ”Kärnverksamhet”

Administration inom: - Förvaltning - Institutioner och fakultetskansli Administration inom: - Förvaltning - Institutioner och fakultetskansli Finansieras via påslag på löner i kärnverksamhet Utbildning och Forskning Producerarar Utbildning och Forskning som finansieras av intäkter från olika finansiärer Stödverksamhet Kärnverksamhet SUHF modellen innebär en beräkningsmodell för att alla aktiviteter som genomförs inom utbildning och forskning ska finansiera de kostnader man själv genererar samt sin andel av gemensamma kostnader.

Förenklad organisationsbild Stödverksamhet Ledning och Förvaltning, Univ gem stödverks Internfin. projekt Utb/Fo Fak- o Inst.gem stödverks Fak- o Inst.gem stödverks Kärnverksamhet Utbildning Forskning Utbildning Forskning Exterfin. Projekt Utb,/Fo Grupperar vi verksamheten/organisationen i var utbildning och forskning bedrivs sk kärnverksamhet samt vara gemensam administration bedrivs sk, stödverksamhet ger det en förenklad organisationsbild enligt denna. Det blir den org.bild vi fortsättningsvis utgår när vi tittar lite närmre på hur modellen ser ut inom Miun. Även inom förvaltningen finns sk kärnverksamhet d v s projektverksamhet som finansieras med externa medel och som inte utgör förvaltningens ordinarie adm. Projekt inom förvaltningen som finansieras med rektors medel ses fn som mer gem. Adm och finansierar därmed inte adm via påslag på lönen Projekt inom fakulteterna som finansieras med rektors strategiska medel bedöms dock som kärnverksamhet

Definitioner Direkta kostnader: Direkt koppling till aktivitet. Uppstår när specifik aktivitet uppstår inom vår kärnverksamhet (utbildning och forskning) Indirekta kostnader: Gemensamma för flera eller samtliga aktiviteter Sk. gemensam administration, stödverksamhet Fullständig kostnadstäckning: Samtliga aktiviteter, och dess finansiärer, finansierar sin andel av samtliga direkta och indirekta kostnader SUHF´s modell: Lärosätesgemensam redovisningsmodell för direkta och indirekta kostnader SUHF = Sveriges Universitets- och Högskoleförbund

”OH-modell” Lite mer detaljer

Stödverksamhet grupperas efter koppling till Grundutbildning, Utbildningsprojekt och Forskningsprojekt Internfin projekt Utb/Fo Ledning Förv. KOM/SAM Bib Stödverksamhet GU adm Utb proj adm FO adm GU adm Utb proj FO adm GU adm Utb proj FO adm Kärnverksamhet HUV Utb. Fo NMT Utb. Fo Exterfin. Projekt Utb./Fo All gem adm, stödverksamhet ska delas upp i vilken koppling adm har till utbildnings- och forskningsverksamhet Utb adm delas också vidare upp i koppling till grundutbildning och utb projekt då grundutb har mer adm såsom ex antagningskostnader, studenthälsa etc

Stödverksamhetens uppdelning i administration för Grundutbildning, utbildningsprojekt och forskningsprojekt medför olika procentsatser:

Finansiering gemensam stödverksamhet Procentpåslag på löner för lärare och forskare inom GU-ämnen, UTB-projekt och FO-projekt Fo adm GU Utb Fo proj

OBS! I OH-procent ingår stödverksamhet men även: Vissa direkta kostnader 1 enligt SUHF´s rekommendationer Vissa direkta kostnader 2 enligt Miun´s modell för förenklad fördelningsmodell på kostnadsbärare/aktiviteter Ex Bonus Presskopia, Central antagning, studentförsäkring, Ex Campusresor, datasalar, mobilabg Enligt SUHF´s modell rekommenderas att vissa direkta kostnader räknas in i OH-massan för att förenklat nyckla ut kostnaderna på ämnen och projekt Inom Miun har vi lagt till ytterligare direkta kostnader för att förenkla utfördelning Ex datasalar bokades tidigare manuellt ut på grundutbildningen som direkt kostnad men fördelas nu ut via OH% på GU Kostnad för Campusresor, all telefoni etc nycklas ut via OH%

Förenklar utfördelning av kostnader på ämnen och projekt OBS! I OH-procent ingår stödverksamhet men även: Vissa direkta kostnader 1 enligt SUHF´s rekommendationer Vissa direkta kostnader 2 enligt Miun´s modell för förenklad fördelningsmodell på kostnadsbärare/aktiviteter Förenklar utfördelning av kostnader på ämnen och projekt Ökar procentsatser för OH Innebär ingen kostnadsökning totalt sett Enligt SUHF´s modell rekommenderas att vissa direkta kostnader räknas in i OH-massan för att förenklat nyckla ut kostnaderna på ämnen och projekt Inom Miun har vi lagt till ytterligare direkta kostnader för att förenkla utfördelning Ex datasalar bokades tidigare manuellt ut på grundutbildningen som direkt kostnad men fördelas nu ut via OH% på GU Kostnad för Campusresor, all telefoni etc nycklas ut via OH%

Löpande priser. Omorganisation från 2013-2014. med flytt av viss adm Löpande priser Omorganisation från 2013-2014 med flytt av viss adm. från fakulteter till förvaltning Fr o m 2013 renodlades modellen enligt SUHF´s modell och kostnader som tidigare fördelats ut som direkt kostnad på verksamheten räknades in i OH-kostnaderna För förenklad utfördelning har Miun lagt till ytterligare direkta kostnader Dessa kostnader har ökat %-satser Motsvarar ingen ytterligare kostnadsökning totalt sett

”OH-modell” Beräkningsmodell

Beräkningsmodell OH% S:a kostnader gem stödverks GU + vissa direkta = OH% GU ämnen S:a löner kärnverks. GU S:a kostnader gem stödverks UTB proj + vissa direkta = OH% UTB proj S:a löner kärnverks. UTB proj S:a kostnader gem stödverks FO proj + vissa direkta = OH% FO proj S:a löner kärnverks. FO proj

Rullande snittprocent beräknat på 4 fg år (3 utfall + 1 budget) Fr o m 2018 Rullande snittprocent beräknat på 4 fg år (3 utfall + 1 budget) + Beräknas tidigt i budgetprocessen + Verksamheter med stora förändringar mellan åren + Full finansiering av stödverksamhet på några års sikt samt med viss fördröjning . Fram t o m 2016 har OH% beräknats för varje år på varje års budgetvärden Miun har stor finansiering av EU-medel Med anledning av stora tillfälliga svängningar i framförallt extern forskningsfinansiering bl a kopplat till EU´s programperioder kan OH% svänga för mycket mellan åren när forskningsintäkterna minskar tillfälligt i början och slutet av programperioden. Budgetvärden användes enl rekommenderad modellen t o m 2016 och vi såg svårigheter i vissa perioder att beräkna externa forskningsintäkter d v s i början av programperioden beräknades vissa år mer intäkter i budget än verkligt utfall. Differenserna var bl a kopplat till försenade EU-beslut i början av perioden. Detta gav för låga OH% och vi fick därmed inte full täckning för kostnaderna för stödverksamheten. Med anledning av detta genomfördes en beräkningsmodell som baseras på snitt% för 4 år. Fördelar med detta enligt +punkterna i bild

OH-procent ej jämförbar mellan lärosäten m a p: Lärosäten kan fördela ut OH på olika kostnadsslag: - löner - löner och konsulter - samtliga direkta kostnader Ju mer kostnader som räknas in i fördelningsbasen ju lägre OH%, men samma kostnader totalt sett Variation i vilka kostnader som inräknas och fördelas ut via OH-påslag - inkl/exkl vissa direkta kostnader enligt SUHF´s rekommendationer - inkl/exkl vissa övriga direkta kostnader - olika stora andelar projektförda kostnader Ju färre kostnader som räknas in i OH-kostnader, ju lägre OH% Kostnader som inte räknas in i OH-kostnader blir direkt kostnad istället SUHF är tydlig med att det inte går jämföra procentsatserna mellan lärosäten Dels har vi enligt modellen olika baser att beräkna påslaget på Miun har grundmodellen d v s löner för lärare och forskare Lärosäten med medicinska fakulteter och rekommenderas ha alla kostnader som fördelningsbas p g a mer laborativ verksamhet SUHF´s modell är en rekommenderad modell och vissa olikheter finns mellan tillämpning d v s vilka kostnader som räknas in i OH-massan eller ej