Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Enkäten – mätproblem Redovisningsmodell, inte prissättning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Enkäten – mätproblem Redovisningsmodell, inte prissättning"— Presentationens avskrift:

1 Redovisning av gemensamma kostnader vid universitet och högskolor November 2009

2 Enkäten – mätproblem Redovisningsmodell, inte prissättning
Vissa räknar in drift kostnader i basen Gränsdragning direkta kostnader - stöd Fördelning mellan forskning och grundutbildning Varierade prognoser om andel externa medel Lkp/Lop Lokaler IT Centrala avlyft Korrigeringar pågår!!

3 Enkäten – resultat (påslag/bokslut 2008)
Extremer % (16-110) Forskning/forskarutbildning % (35-45) Stora och små lärosäten skiljer sig marginellt Fakultetsområden skiljer sig marginellt Grundutbildning % (45-60) Jämför Resursutredningen (inkluderar lokaler) Forskning 52 % på direkta kostnader Grundutbildning 112 % på direkta lönekostnader

4 Enkäten – vad är bra? Relation till resultat?
Vad blir finansiärernas analys? Mäter de antal forskartimmar som kommer ut - eller forskningsresultat?

5 Vad görs? Kvalitetssäkring Nyckeltalsbank Bilaterala fördjupningar
Korrigera felaktigheter Gemensamma definitioner(?) Nyckeltalsbank Bilaterala fördjupningar Manipuleringsrisker?


Ladda ner ppt "Enkäten – mätproblem Redovisningsmodell, inte prissättning"

Liknande presentationer


Google-annonser