Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm 2019-08-04.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Miljöhälsorapport Stockholms län 2013 Antonios Georgelis Anne-Sophie Merritt Niklas Andersson Tom Bellander Rapporten kan beställas och laddas ned på:
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Särskilda skäl Mötestema: 6 särskilda skäl. Särskilda skäl De 6 särskilda skälen Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Tillsyn skola/förskola miljöförvaltningen Stockholms stad MILJÖFÖRVALTNINGEN.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Aktuell information augusti 2017
- Vad är ett fiskevårdsområde?
Informationsmöte VA till Varola
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Trygg hemma Hur går införandet? Chefsträff 5, Kiruna
Barnets bästa i främsta rummet
Samverkansträff för enskilda avlopp
Välkommen till information om lex Sarah
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Jägareförbundet SKARABORG
NMI Rapportering.
Föreläsning om arbetsmetoder, tillsynsläget i Göteborgs kommun
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Arbetsformer XX vattenråd.
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Miljömålen i samhällsplaneringen
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Överförmyndarnämnden
Genomförande av Nordisk slutkundsmarknad
Skötselplan och föreskrifter för världsarvet Laponia
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Dold reklam i sociala medier: Mellanhänders ansvar
Typiska ventilationsklagomål
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Teknikutveckling och juridiken – vad ger miljöbalken för utrymme?
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Samrådsmöte Vägplan E6 Södra infarten
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
reviderad Natura handbok
Förgröningen i praktiken – kostnader kontra miljönyttor
Schyst offentlig upphandling
Bakgrund Största förändringen av sjukförsäkringen på 16 år
Miljö i vägplaneringsprocessen
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Hur tolkar Länsstyrelsen kraven?
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Ventilation – Juridiska aspekter på tillsynen
Tillsynsvägledning enligt miljöbalken Länsstyrelsen Stockholms län
Möjligheter till finansiering?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
NMI Rapportering.
Värdegrund inom äldreomsorgen
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Presentationens avskrift:

Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm 2019-08-04 Miljöförvaltningen

Störning på balkong från flera fläktar på innergård Flera fläktar (7 st) från olika verksamheter på samma innergård mot tre olika fastigheter Störning ffa på balkong men även upplevd inomhus Mätningar på två balkonger visade bullernivåer från fläktarna på mellan 39 och 45 dB(A). Ej korrigerat för bakgrundsljud som trafik- och stadsbrus. Klaganden har yrkat att en total ljudnivå när alla bullerkällor är i drift ska klara 40 dB(A) 2019-08-04 Miljöförvaltningen

2019-08-04 Miljöförvaltningen

2019-08-04 Miljöförvaltningen

Länsstyrelsen fastställde nämndens beslut Avslut med motivering att det på grund av regeln om addition av bullerkällor inte är sannolikt att någon enskild bullerkälla bidrar med ljudnivåer över 40 dB(A) ekvivalent ljudnivå på klagandens balkong. Även om någon enstaka skulle överskrida 40 dB(A) med ngn decibel är det inte rimligt att åtgärda. Länsstyrelsen fastställde nämndens beslut Nu överklagat till mark-och miljödomstolen Miljöförvaltningen tillämpar numera ny metod och har därför i tjänsteutlåtande föreslagit nämnden besluta (den 21 maj 2019) att medge att beslutet upphävs och visas åter för fortsatt handläggning. Syftet är undersöka varje enskild störningskälla för sig för att se om det går att åstadkomma en sammantagen sänkning från de olika källorna som ger upphov till störningarna. 2019-08-04 Miljöförvaltningen

MÖD 2016:4 Reglering av kumulativt ljud vid etablering av två vindkraftparker inom samma område Om tillstånd till skilda verksamheter (vindkraftverk) prövas samtidigt ska en samordnad prövning ske av den gemensamma miljöpåverkan som verksamheterna orsakar. Vid villkorsregleringen bör hänsyn även tas åtminstone till andra lagakraftvunna tillstånd till vindkraftparker som finns inom samma påverkansområde Villkor för var och en av störningskällorna ska säkerställa att det kumulativa bullret från de två vindkraftparkerna inte överstiger 40 dB(A). 2019-08-04 Miljöförvaltningen

Klippandomen Befintlig miljö - infrastrukturpropositionen 1996/97:53 och 2012/13:25 inte överskrida riktvärden inomhus 30 dBA ekvivalent ljudnivå och 45 dBA maximal ljudnivå. Bostad med beräknade inomhusnivåer på 32 dB(A) ekvivalent ljudnivå och 49 db(A) maximal nivå nattetid. Beräknade trafikbullernivåer utomhus låg under 65 dB(A) ekvivalent ljudnivå. Föreläggande mot Trafikverket vidta bullerskyddsåtgärder för att klara inomhusnivåerna enligt infrastrukturpropositionen MÖD upphävde föreläggandet. 2019-08-04 Miljöförvaltningen

Slutsatser Detta gäller vid normalfasadisolering I en första etapp ska åtgärder vidtas för fastigheter som utsätts för trafikbullernivåer över 65 dB(A)ekvivalent ljudnivå. I särskilda fall kan dock åtgärder krävas även vid lägre ljudnivåer. Bedömning i det enskilda fallet. I Detta mål har inte sådana särskilda skäl framkommit att bulleråtgärder avseende aktuell fastighet ska vidtas även om fastigheten inte utsätts för bullernivåer över 65 dB(A) och därmed inte omfattas av första etappen. Detta gäller vid normalfasadisolering Vid bristande fasadisolering kan krav alltid ställas mot fastighetsägaren som har ett ansvar enligt 9 kap 9 § miljöbalken Vad som skulle kunna utgöra särskilda skäl i det enskilda fallet får vi följa i rättsutvecklingen. 2019-08-04 Miljöförvaltningen