Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland 2018-11-22 Digitalisering Hälso- och sjukvård
Välkomna till en dag framåt! Utveckling Generositet att dela med oss av lösningar och positiv utveckling för ökat användande och patientnöjdhet Praktiskt Fika och pauser Filmning Svar på frågor som kommit in och andra
Agenda Inledning – webbtidbokningen framöver, viktig utvecklingsresa inom digitaliseringen Så här har det gått i Halland med webbtidbokning Goda exempel – så här gjorde vi! Patientkontrakt och nya vårdgarantin VAS-utveckling Blandat viktigt Diskussion – nästa steg
Uppdraget: Invånaren loggar in på www.1177.se och ska kunna Se alla sina bokade tider för besök, undersökning och behandling Avboka – alla tider till alla yrkeskategorier Omboka – alla tider till alla yrkeskategorier Boka till alla yrkeskategorier – så mycket som möjligt Fokus att öka användningen för att få effekt som ökad tillgänglighet, delaktighet och resursvinst – övergripande mål 40% av all tidsbokning ska ske via www.1177.se Redovisa effekter och vad tid använts till
Hälso- och sjukvårdens digitalisering - Tidbokning och mål 2019
UTBLICK Hälso- och sjukvårdens digitalisering Ger ökad försörjningskvot dvs fler mellan 19-64 ska försörja fler mellan 0-19 och 65+ Hur ska Hälso- och sjukvårdspersonal räcka till
VARFÖR? Vi vill förändra patientresor genom att lösa behov ”närmare”, Hälso- och sjukvårdens digitalisering ”Möjliggör att invånare själva tar ansvar utifrån sin egen förmåga” Digitalt först… …nytt synsätt på den ”digitala vägen”… måste vara lika naturligt i den dagliga verksamheten t ex som telefon Möta invånaren på det sätt de förväntar sig VARFÖR? Vi vill förändra patientresor genom att lösa behov ”närmare”, med andra arbetssätt och kompletterande tjänster för att leverera ett minst lika bra resultat för patienten på ett effektivare sätt. Digitalt först. Nära vård Patientkontrakt Hur förhåller sig detta mot RH visioner och strategier? Har vi beslut från politiken på ATT göra detta? Strukturomvandling innebär att vi utifrån styrning på systemnivå förflyttar och förändrar vårdutbudet
FÖR VEM? 45% 24% 25% 6 % Möjligheter med digitalisering Hälso- och sjukvårdens digitalisering FÖR VEM? 45% 24% 25% 6 % Möjligheter med digitalisering Källa: SKL:s utredning, Innovativa arbetssätt i primärvården ”Flippen”
Mål och uppföljning 2019 för tidbok VAS Hälso- och sjukvårdens digitalisering Mål och uppföljning 2019 för tidbok VAS Mål Nivå 2018-Q2 Andel bokningar, ombokningar, avbokningar gjorda av invånare 20% 7% Andel bokningar gjorda av invånare 10% 4,5% Andel ombokningar gjorda av invånare 30% 14% Andel avbokningar gjorda av invånare 40% 22% Tidboken ett fortsatt viktigt verktyg!
Så här går det för Halland
Bokningar, ombokningar, avbokningar per 1000 invånare på 1177 Vårdguiden - de senaste 12 månaderna Enligt statistik från SKL görs omkring 26 miljoner läkarbesök per år, och över 30 miljoner besök hos annan personalkategori
Halland alla som infört hittills
Vårdcentralerna offentliga i %
I antal - tidsbokningar Augusti-oktober 2018
Topp 5 andel händelser 1177.se
Fika 10 minuter
Så gjorde vi! Kuratorsmottagning Vårdcentralen Veddige BVC Lagaholmskliniken Sjukgymnastik Vårdcentralen Onsala Distriktssköterskemottagning Vårdcentralen Håsten m fl Läkarmottagning Ullared, Håsten och Lagaholmskliniken Hudmottagningen inkl STD Halland
Kuratorsmottagningen Vårdcentralen Veddige
Kuratorsmottagningen Veddige
Psykologmottagningen Vårdcentralen Getinge
Psykologmottagningen Getinge
BVC Lagaholmskliniken
BVC Lagaholmskliniken
Sjukgymnastiken Vårdcentralen Onsala
Sjukgymnastiken Onsala
Sjukgymnastiken Västra Vall – Breared
Distriktssköterskemottagningar
Läkarmottagningen Håsten
Läkarmottagningen Håsten
Läkarmottagningen Lagaholmskliniken
Läkarmottagningen Lagaholmskliniken
Läkarmottagningen Ullared
Läkarmottagningen Ullared
Hudkliniken Hallands sjukhus Oktober 2018
Effekterna TeleQ April – okt 2017 jämfört 2018 Hudkliniken Minskning i TeleQ (fylld kö) med 28% Inkomna ärende 1177 Oktober 2017 jämfört 2018 STD-mottagning (Halmstad/Varberg) Minskning av ärende i 1177 med 32%
Besökskort
Villkorstext
Patientkontrakt och vårdgaranti ”Patientmiljarden” Förstärkt vårdgaranti - lag Ett lagförslag - Anna Nergårdh har fått uppdrag att skriva fram ett underlag till ett lag förslag gällande Patientkontakt
Patientkontrakt Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare ökar samskapande, som ger bättre resultat för hälsa och vård Överenskommelse En överenskommelse på patientens villkor och efter patientens förutsättningar bidrar till att stärka patientens ställning och ökar delaktigheten. Erfarenheter av piloter. Skapar kontakt med patienten/överenskommelse Fast vårdkontakt Fast vårdkontakt skapar förutsättningar för kontinuitet och samordning för patienten. Erfarenhet från piloter. Utvecklas arbetssätt. Intervjuer gjorda med Vc och chefsläkare. Överenskommen tid Överenskommen tid med patientens innebär en tid som är beslutad i dialog vid en direktkontakt eller webbtidbok på 1177.se, men också att kunna erbjuda enkel möjlighet till av- och ombokning. Sammanhållen plan Sammanhållen plan är en framtidsvision av en interaktiv plan, tillgänglig för såväl patient som vårdgivare exempelvis via 1177.se, som visualiserar patientens samlade behov, aktiviteter och önskemål. För att nå visionen om en Sammanhållen plan krävs att landsting, ofta tillsammans med kommunen, använder strukturerade planer. Att man etablerar rutiner och tjänster där patienten blir delaktig, att man skapar förutsättningar för att tillgängliggöra information, att man möjliggör informationsutbyte etc. Erfarenhet från SIP. Finns många planer, planer från två olika perspektiv – professions- och patientbehov.
Överenskommen tid - bokade tider i samråd Tid i handen eller möjlighet att via e-tjänster hantera sina tider Att få vård inom rimlig tid När patienten behöver och kan komma Vara rädd om patientens och vårdens tid. Tillgänglighet
Förstärkt vårdgaranti och utökad uppföljning Förstärkt vårdgaranti – vårdgarantipatienten ska erbjudas medicinsk bedömning inom 3 dagar, (läkarbesök inom 7 dagar försvinner) Professionsneutral – medicinisk bedömning kan göras av all legitimerad personal Medicinska bedömningar ska diagnos- och åtgärdskodas av den som gör den medicinska bedömningen Rapportering till nationella väntetidsdatabasen 1 jan 2019 Resultat visas på www.vantetider.se Måluppfyllelse inom 0, 0-3 och 0-7 dagar hela vårdenheten samt per yrkeskategori. Förstärkt vårdgaranti: tillgång till medicinsk bedömning av leg personal inom 3 dagar (tidigare 7). Förberedelse för att kunna mäta och skapa arbetssätt för att uppfylla kraven. Medicinskbedömning = Vårdgaranti JA diagnos och åtgärdskodas Kvalificerad medicinsk bedömning – Kan göras på telefon. Om det motsvarar ett traditionellt vårdbesök både tidsmässigt och innehållsmässigt samt att man kan verifiera att det är rätt patient Diagnos och åtgärdskod skall sättas. Virtuellt möte och hur det skall hanteras återstår. Databasen är byggd - tester pågår nationellt. I Halland måste alla professioner börja sätta KVÅ och diagnossätta.
Medicinsk bedömning inom 3 dagar Ska diagnos- och åtgärdskodas Vårdgaranti – medicinsk bedömning inom 3 dagar Ja, om patienten har… Ett nytt hälsoproblem En oväntad eller kraftig försämring eller förändring av ett tidigare känt medicinskt problem En utebliven behandlingseffekt? JA JA NEJ Vårdgarantipatient Medicinsk bedömning inom 3 dagar Ska diagnos- och åtgärdskodas
Vårdgaranti och webbtidbokning Ny vårdgaranti från 2019 Kontakt för behovsbedömning - samma dag Behov av vårdcentralens hjälp? – medicinsk bedömning inom 3 dagar till samtliga legitimerade yrkeskategorier. Hur blir det då om invånaren bokar tiden själv? Går det?
Det går bra! VAS nya version – värden kan sättas på schemaaktivitet Ombokning av tid via 1177 – patientvald väntan (som nu) Återbesök/planerade besök – fortsätt med minst 8 veckors framförhållning - blir kontrollbesök Nybesök (bedömning/akut) till alla yrkeskategorier – 3 dagar löpande – blir alltid vårdgarantibesök
VAS utveckling – vad innebär den Ny version VAS vecka 48 Innebär utveckling av funktionalitet webbtidbok
Utveckling webbegenskaper I KA12 bestäms webbegenskaper för en aktivitet Är viktigt för mätning av vårdgaranti Nybesök Ja/Nej Orsak väntan: V – P – K Hur många dagar fram i tiden en bokning kan göras från webben
KA12 Schemaaktivitet utökas med fler fält för bokning via 1177.se Vid bokning från 1177.se hämtas Nybesök Ja/Nej Orsak väntan V-P-K Idag styrt centralt med samma kod för alla aktiviteter I nya VAS versionen styrning i detalj per enskild aktivitet
KA 12 Aktiviteter i VAS Egenskaper för webbtidbok Nya fält: Styr för att motsvara den typ av besök aktiviteten avser
Rätt kod Nybesök Ja/nej och orsak väntan kopplas till aktiviteten Villkorstext på 1177.se
Rätt koder kopplas till besöket
Inställningar per aktivitet KA12 Nybesök som bokas från webben ex de vi idag lägger ut som Akut Nybesök: Ja Orsak väntan: V Kan bokas 3 dagar framåt Ombokning av besök från webben får alltid Orsak väntan: P, dvs kommer inte att räkans med i vårdgaranti 3 dagar
Inställningar KA12 …. Återbesök som bokas från webben Nybesök: Nej Orsak väntan: K Bokningsbar 60 dagar Planerade besök ex kontroller, åtgärd enl remiss, dvs besök som inte mäts i vårdgarantin
Rekommendation Nybesök: alla yrkeskategorier (legitimerade) 3 dagar – en ny dag publiceras varje dag kl 00:01 All drop-in har också tidsbokning via 1177 - parallella flöden Återbesök/planerade besök 60 dagar
Diskussion Patientkontrakt och vårdgaranti Visar tydligt att patientens ska ha tid i handen eller boka via 1177 och att patienten har rätt till en tid inom 3 dagar till vårdcentralen. Detta ska fungera tillsammans. Diskussion: Hur tänker ni arbeta med webbtidboken för att nå dit?
Att göra nu Gå igenom tidböcker och säkerställ vad som ska bara bokningsbart och att aktiviteterna får rätt kod Nybesök Planerade besök/Återbesök Telefonkontakter Inför möjlighet att parallellt boka tid till drop-in där det finns Anpassa villkorstexter för att tydliggöra typen av besök
Mer kommande VAS-utveckling
KA12 Schemaaktivitet utökas med fler fält för bokning via 1177.se Vid bokning från 1177.se hämtas Kontakttyp Nybesök Ja/Nej Orsak väntan V-P-K Ombokning till valfri Hosp
Kontakttyp kan nu knytas till aktivitet vid bokning webb Besök som innebär -Telefonkontakt -Distanskontakt video -Hembesök -Annan plats visas med rätt kontakttyp
Så här visas bokningsunderlaget i VAS Kontakttyp: Telefonkontakt, Nybesök: Nej orsak väntan: Kontroll/återbesök
I AN5 framgår att besök är en telefonkontakt
Ombokning till valfri Hosp Idag en centralt bestämd inställning för alla bokningar/besök I ny version VAS läggs inställningen per aktivitet Inställningen är permanent men kan ändras i vårdkontaktunderlaget vid bokning VAS Inställningar bokning webb
Reserverad tid i tidbok Bakgrund Funktionen Re15, Re30 osv Reserverad tid skapad för att till enskild Hosp avdela en tid att själv disponera 1-2 tider per veckan Tider som är att betrakta som reserv och därför kunde undantas kravet ombokningsbar En tidbok med mestadels reserverade tider gör att idén med reservtids satts ur spel
Så här kan det inte se ut
...och inte så här
Korrekt upplagd tidbok
Olika aktiviteter För Olika typ av besök Nybesök Planerade besök Telefontid Triageringtid
Olika aktiviteter för olika typ av besök Nybesök och återbesök
Att göra i schema/tidbok Anpassa tidböcker med aktiviteter för respektive mottagning Ersätt alla Re-tider Re-tider kommer att inaktiveras 30/1
Guidar patienter till bokning via 1177 Borttagning av stygn – tagit bort remisserna Såromläggning EKG-undersökning inför operation Flera liknande exempel som vi kan jobba gemensamt med i patientens process och med gemensamma system?
Övrigt Behörighet att se kodregister till KA12 – klart? Säkerhetsid – se utskick och lathund Kallelser videomöte (digitala vårdmöten) och telefonmöte – distanskontakt samt Standard villkorstext 1177: ”Bedömning via telefon, telefonmöte och digitalt vårdmöte kostar detsamma som ett mottagningsbesök. Frikort gäller. För mer information om patientavgifter i Halland”
Diskussion Vad tar du med dig som inspiration och möjlighet till att få fler att använda tidsbokningen via 1177? Vad blir ditt/ert nästa steg?
Fördjupning och mer inspiration Filmer från föreläsningar om förändringsledning och webbtidbokning Tips: Göran Runesson, vårdcentralschef, Region Jönköpings län med flera