Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Advertisements

Vad innebär val av vårdenhet?
E-hälsa och invånartjänster
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Vårdval Rehab
Samordnad individuell plan
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Välkommen till Ledardagen!
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ramverk för patientmedverkan
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Diagnos och delaktighet
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Det ständiga förbättringsarbete
En säker e-tjänst till vården
Region Östergötland Regelbok för vårdcentraler Regionens garanti till medborgarna Regionens krav till vårdgivarna Konkurrensneutralitet
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
1177 Vårdguiden på webben Nytt och aktuellt, översyn kontaktkorten, namnbytet e-tjänster Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Framtidens nära vård Delbetänkande
Samordnad utveckling för god och nära vård
Tempen på införandet av e-hälsa
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
Ramverk för patientmedverkan
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Arbetsgrupp nya kontakttyper
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Kvalitetsdag 12 oktober 2017 Primärvården i Västmanland Vad har hänt sen sist ! Vad händer framöver !
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Sofia Kialt projektledare​
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Delat beslutsfattande och SIP
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Tillgänglig primärvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Patientsäker vårddokumentation
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Samordnare samsjuklighet
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Webbtidbokning – nu kör vi igång!
Patientkontrakt Gemensamt ansvar skapar bättre hälsa och vård.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Guide till Fristående tidbok
Plan för vård och behandling
Nya 1177.se
Den här presentationen innehåller:
Nya 1177.se
Förstärkt vårdgaranti och utvidgad uppföljning i Primärvården
Samordnad utveckling för god och nära vård
Vårdgaranti.
Presentationens avskrift:

Uppföljning och utbildning webbtidbokning Vårdcentralerna i Halland 2018-11-22 Digitalisering Hälso- och sjukvård

Välkomna till en dag framåt! Utveckling Generositet att dela med oss av lösningar och positiv utveckling för ökat användande och patientnöjdhet Praktiskt Fika och pauser Filmning Svar på frågor som kommit in och andra

Agenda Inledning – webbtidbokningen framöver, viktig utvecklingsresa inom digitaliseringen Så här har det gått i Halland med webbtidbokning Goda exempel – så här gjorde vi! Patientkontrakt och nya vårdgarantin VAS-utveckling Blandat viktigt Diskussion – nästa steg

Uppdraget: Invånaren loggar in på www.1177.se och ska kunna Se alla sina bokade tider för besök, undersökning och behandling Avboka – alla tider till alla yrkeskategorier Omboka – alla tider till alla yrkeskategorier Boka till alla yrkeskategorier – så mycket som möjligt Fokus att öka användningen för att få effekt som ökad tillgänglighet, delaktighet och resursvinst – övergripande mål 40% av all tidsbokning ska ske via www.1177.se Redovisa effekter och vad tid använts till

Hälso- och sjukvårdens digitalisering - Tidbokning och mål 2019

UTBLICK Hälso- och sjukvårdens digitalisering Ger ökad försörjningskvot dvs fler mellan 19-64 ska försörja fler mellan 0-19 och 65+ Hur ska Hälso- och sjukvårdspersonal räcka till

VARFÖR? Vi vill förändra patientresor genom att lösa behov ”närmare”, Hälso- och sjukvårdens digitalisering ”Möjliggör att invånare själva tar ansvar utifrån sin egen förmåga” Digitalt först… …nytt synsätt på den ”digitala vägen”… måste vara lika naturligt i den dagliga verksamheten t ex som telefon Möta invånaren på det sätt de förväntar sig VARFÖR? Vi vill förändra patientresor genom att lösa behov ”närmare”, med andra arbetssätt och kompletterande tjänster för att leverera ett minst lika bra resultat för patienten på ett effektivare sätt. Digitalt först. Nära vård Patientkontrakt Hur förhåller sig detta mot RH visioner och strategier? Har vi beslut från politiken på ATT göra detta? Strukturomvandling innebär att vi utifrån styrning på systemnivå förflyttar och förändrar vårdutbudet

FÖR VEM? 45% 24% 25% 6 % Möjligheter med digitalisering Hälso- och sjukvårdens digitalisering FÖR VEM? 45% 24% 25% 6 % Möjligheter med digitalisering Källa: SKL:s utredning, Innovativa arbetssätt i primärvården ”Flippen”

Mål och uppföljning 2019 för tidbok VAS Hälso- och sjukvårdens digitalisering Mål och uppföljning 2019 för tidbok VAS Mål Nivå 2018-Q2 Andel bokningar, ombokningar, avbokningar gjorda av invånare 20% 7% Andel bokningar gjorda av invånare 10% 4,5% Andel ombokningar gjorda av invånare 30% 14% Andel avbokningar gjorda av invånare 40% 22% Tidboken ett fortsatt viktigt verktyg!

Så här går det för Halland

Bokningar, ombokningar, avbokningar per 1000 invånare på 1177 Vårdguiden - de senaste 12 månaderna Enligt statistik från SKL görs omkring 26 miljoner läkarbesök per år, och över 30 miljoner besök hos annan personalkategori

Halland alla som infört hittills

Vårdcentralerna offentliga i %

I antal - tidsbokningar Augusti-oktober 2018

Topp 5 andel händelser 1177.se

Fika 10 minuter

Så gjorde vi! Kuratorsmottagning Vårdcentralen Veddige BVC Lagaholmskliniken Sjukgymnastik Vårdcentralen Onsala Distriktssköterskemottagning Vårdcentralen Håsten m fl Läkarmottagning Ullared, Håsten och Lagaholmskliniken Hudmottagningen inkl STD Halland

Kuratorsmottagningen Vårdcentralen Veddige

Kuratorsmottagningen Veddige

Psykologmottagningen Vårdcentralen Getinge

Psykologmottagningen Getinge

BVC Lagaholmskliniken

BVC Lagaholmskliniken

Sjukgymnastiken Vårdcentralen Onsala

Sjukgymnastiken Onsala

Sjukgymnastiken Västra Vall – Breared

Distriktssköterskemottagningar

Läkarmottagningen Håsten

Läkarmottagningen Håsten

Läkarmottagningen Lagaholmskliniken

Läkarmottagningen Lagaholmskliniken

Läkarmottagningen Ullared

Läkarmottagningen Ullared

Hudkliniken Hallands sjukhus Oktober 2018

Effekterna TeleQ April – okt 2017 jämfört 2018 Hudkliniken Minskning i TeleQ (fylld kö) med 28% Inkomna ärende 1177 Oktober 2017 jämfört 2018 STD-mottagning (Halmstad/Varberg) Minskning av ärende i 1177 med 32%

Besökskort

Villkorstext

Patientkontrakt och vårdgaranti ”Patientmiljarden” Förstärkt vårdgaranti - lag Ett lagförslag - Anna Nergårdh har fått uppdrag att skriva fram ett underlag till ett lag förslag gällande Patientkontakt

Patientkontrakt Gemensam överenskommelse mellan patient och vårdgivare ökar samskapande, som ger bättre resultat för hälsa och vård Överenskommelse En överenskommelse på patientens villkor och efter patientens förutsättningar bidrar till att stärka patientens ställning och ökar delaktigheten. Erfarenheter av piloter. Skapar kontakt med patienten/överenskommelse  Fast vårdkontakt Fast vårdkontakt skapar förutsättningar för kontinuitet och samordning för patienten. Erfarenhet från piloter. Utvecklas arbetssätt. Intervjuer gjorda med Vc och chefsläkare.  Överenskommen tid Överenskommen tid med patientens innebär en tid som är beslutad i dialog vid en direktkontakt eller webbtidbok på 1177.se, men också att kunna erbjuda enkel möjlighet till av- och ombokning. Sammanhållen plan Sammanhållen plan är en framtidsvision av en interaktiv plan, tillgänglig för såväl patient som vårdgivare exempelvis via 1177.se, som visualiserar patientens samlade behov, aktiviteter och önskemål. För att nå visionen om en Sammanhållen plan krävs att landsting, ofta tillsammans med kommunen, använder strukturerade planer. Att man etablerar rutiner och tjänster där patienten blir delaktig, att man skapar förutsättningar för att tillgängliggöra information, att man möjliggör informationsutbyte etc. Erfarenhet från SIP. Finns många planer, planer från två olika perspektiv – professions- och patientbehov.

Överenskommen tid - bokade tider i samråd Tid i handen eller möjlighet att via e-tjänster hantera sina tider Att få vård inom rimlig tid När patienten behöver och kan komma Vara rädd om patientens och vårdens tid. Tillgänglighet

Förstärkt vårdgaranti och utökad uppföljning Förstärkt vårdgaranti – vårdgarantipatienten ska erbjudas medicinsk bedömning inom 3 dagar, (läkarbesök inom 7 dagar försvinner) Professionsneutral – medicinisk bedömning kan göras av all legitimerad personal Medicinska bedömningar ska diagnos- och åtgärdskodas av den som gör den medicinska bedömningen Rapportering till nationella väntetidsdatabasen 1 jan 2019 Resultat visas på www.vantetider.se Måluppfyllelse inom 0, 0-3 och 0-7 dagar hela vårdenheten samt per yrkeskategori. Förstärkt vårdgaranti: tillgång till medicinsk bedömning av leg personal inom 3 dagar (tidigare 7). Förberedelse för att kunna mäta och skapa arbetssätt för att uppfylla kraven. Medicinskbedömning = Vårdgaranti JA diagnos och åtgärdskodas Kvalificerad medicinsk bedömning – Kan göras på telefon. Om det motsvarar ett traditionellt vårdbesök både tidsmässigt och innehållsmässigt samt att man kan verifiera att det är rätt patient Diagnos och åtgärdskod skall sättas. Virtuellt möte och hur det skall hanteras återstår. Databasen är byggd - tester pågår nationellt. I Halland måste alla professioner börja sätta KVÅ och diagnossätta.

Medicinsk bedömning inom 3 dagar Ska diagnos- och åtgärdskodas Vårdgaranti – medicinsk bedömning inom 3 dagar Ja, om patienten har… Ett nytt hälsoproblem En oväntad eller kraftig försämring eller förändring av ett tidigare känt medicinskt problem En utebliven behandlingseffekt? JA JA NEJ Vårdgarantipatient Medicinsk bedömning inom 3 dagar Ska diagnos- och åtgärdskodas

Vårdgaranti och webbtidbokning Ny vårdgaranti från 2019 Kontakt för behovsbedömning - samma dag Behov av vårdcentralens hjälp? – medicinsk bedömning inom 3 dagar till samtliga legitimerade yrkeskategorier. Hur blir det då om invånaren bokar tiden själv? Går det?

Det går bra! VAS nya version – värden kan sättas på schemaaktivitet Ombokning av tid via 1177 – patientvald väntan (som nu) Återbesök/planerade besök – fortsätt med minst 8 veckors framförhållning - blir kontrollbesök Nybesök (bedömning/akut) till alla yrkeskategorier – 3 dagar löpande – blir alltid vårdgarantibesök

VAS utveckling – vad innebär den Ny version VAS vecka 48 Innebär utveckling av funktionalitet webbtidbok

Utveckling webbegenskaper I KA12 bestäms webbegenskaper för en aktivitet Är viktigt för mätning av vårdgaranti Nybesök Ja/Nej Orsak väntan: V – P – K Hur många dagar fram i tiden en bokning kan göras från webben

KA12 Schemaaktivitet utökas med fler fält för bokning via 1177.se Vid bokning från 1177.se hämtas Nybesök Ja/Nej Orsak väntan V-P-K Idag styrt centralt med samma kod för alla aktiviteter I nya VAS versionen styrning i detalj per enskild aktivitet

KA 12 Aktiviteter i VAS Egenskaper för webbtidbok Nya fält: Styr för att motsvara den typ av besök aktiviteten avser

Rätt kod Nybesök Ja/nej och orsak väntan kopplas till aktiviteten Villkorstext på 1177.se

Rätt koder kopplas till besöket

Inställningar per aktivitet KA12 Nybesök som bokas från webben ex de vi idag lägger ut som Akut Nybesök: Ja Orsak väntan: V Kan bokas 3 dagar framåt Ombokning av besök från webben får alltid Orsak väntan: P, dvs kommer inte att räkans med i vårdgaranti 3 dagar

Inställningar KA12 …. Återbesök som bokas från webben Nybesök: Nej Orsak väntan: K Bokningsbar 60 dagar Planerade besök ex kontroller, åtgärd enl remiss, dvs besök som inte mäts i vårdgarantin

Rekommendation Nybesök: alla yrkeskategorier (legitimerade) 3 dagar – en ny dag publiceras varje dag kl 00:01 All drop-in har också tidsbokning via 1177 - parallella flöden Återbesök/planerade besök 60 dagar

Diskussion Patientkontrakt och vårdgaranti Visar tydligt att patientens ska ha tid i handen eller boka via 1177 och att patienten har rätt till en tid inom 3 dagar till vårdcentralen. Detta ska fungera tillsammans. Diskussion: Hur tänker ni arbeta med webbtidboken för att nå dit?

Att göra nu Gå igenom tidböcker och säkerställ vad som ska bara bokningsbart och att aktiviteterna får rätt kod Nybesök Planerade besök/Återbesök Telefonkontakter Inför möjlighet att parallellt boka tid till drop-in där det finns Anpassa villkorstexter för att tydliggöra typen av besök

Mer kommande VAS-utveckling

KA12 Schemaaktivitet utökas med fler fält för bokning via 1177.se Vid bokning från 1177.se hämtas Kontakttyp Nybesök Ja/Nej Orsak väntan V-P-K Ombokning till valfri Hosp

Kontakttyp kan nu knytas till aktivitet vid bokning webb Besök som innebär -Telefonkontakt -Distanskontakt video -Hembesök -Annan plats visas med rätt kontakttyp

Så här visas bokningsunderlaget i VAS Kontakttyp: Telefonkontakt, Nybesök: Nej orsak väntan: Kontroll/återbesök

I AN5 framgår att besök är en telefonkontakt

Ombokning till valfri Hosp Idag en centralt bestämd inställning för alla bokningar/besök I ny version VAS läggs inställningen per aktivitet Inställningen är permanent men kan ändras i vårdkontaktunderlaget vid bokning VAS Inställningar bokning webb

Reserverad tid i tidbok Bakgrund Funktionen Re15, Re30 osv Reserverad tid skapad för att till enskild Hosp avdela en tid att själv disponera 1-2 tider per veckan Tider som är att betrakta som reserv och därför kunde undantas kravet ombokningsbar En tidbok med mestadels reserverade tider gör att idén med reservtids satts ur spel

Så här kan det inte se ut

...och inte så här

Korrekt upplagd tidbok

Olika aktiviteter För Olika typ av besök Nybesök Planerade besök Telefontid Triageringtid

Olika aktiviteter för olika typ av besök Nybesök och återbesök

Att göra i schema/tidbok Anpassa tidböcker med aktiviteter för respektive mottagning Ersätt alla Re-tider Re-tider kommer att inaktiveras 30/1

Guidar patienter till bokning via 1177 Borttagning av stygn – tagit bort remisserna Såromläggning EKG-undersökning inför operation Flera liknande exempel som vi kan jobba gemensamt med i patientens process och med gemensamma system?

Övrigt Behörighet att se kodregister till KA12 – klart? Säkerhetsid – se utskick och lathund Kallelser videomöte (digitala vårdmöten) och telefonmöte – distanskontakt samt Standard villkorstext 1177: ”Bedömning via telefon, telefonmöte och digitalt vårdmöte kostar detsamma som ett mottagningsbesök. Frikort gäller. För mer information om patientavgifter i Halland”

Diskussion Vad tar du med dig som inspiration och möjlighet till att få fler att använda tidsbokningen via 1177? Vad blir ditt/ert nästa steg?

Fördjupning och mer inspiration Filmer från föreläsningar om förändringsledning och webbtidbokning Tips: Göran Runesson, vårdcentralschef, Region Jönköpings län med flera