Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Guide till Fristående tidbok

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Guide till Fristående tidbok"— Presentationens avskrift:

1 Guide till Fristående tidbok
Linda Salomonsson

2 Logga in i e-tjänsterna via adress:
Personal.minavardkontakter.se Eller gå via vårdgivarsidan Vgregion.se/1177etjanster

3 Skriv in koden som hör till ditt SITHS-kort

4 Eventuellt har du behörighet till flera mottagningar, du ser vilka i listan.
Gå in på den mottagning du ska arbeta med.

5 Om du har behörigheten ärendehanterare kommer du in till denna vy.
Du ser två flikar till höger. Under administration gör du vissa inställningar. När ni är redo att starta tidboken ska ni gå in där, vi återkommer till det senare i guiden. Klicka på ”Externa tjänster” nere till vänster. Därefter ”Fristående tidbok”.

6 Klicka på ”Gå till tidboken”.

7 Du kommer in i vyn bokningslista.
I denna vy kan du, när du har skapat schema, gå in och se bokade och obokade tider.

8 Lägg in eventuella avvikande tider
Lägg in eventuella avvikande tider. Exempel kan vara planeringsdagar, dag innan afton osv då mottagningen är stängd eller kanske har halvdag. På de avvikande tiderna kommer inget schema att skapas. Man kan även ta bort tider efter att man har lagt schema.

9 Gå in under ”Administrera mottagning”.
För att kunna ändra/redigera, klicka först på ”Ändra mottagningens inställningar”. Lägg här in uppgifter till kontaktperson. Denna information är endast intern och syns inte ut mot invånare. Lägg också in mottagningens ordinarie öppettid. Det är också här som ni skapar mottagningens tidstyper. Ni kan skapa flera tidstyper och väljer sedan när ni lägger schema vilken tidstyp som ska användas. För att skapa tidstyp, klicka på den. (efter att ni klickat på ”ändra mottagningens inställningar”.

10 Skapa tidstyp Börja med att ge tidstypen ett namn. Detta går att ändra senare. Klicka därefter på ”Skapa tidstyp”.

11 Bokningsintervall: hur långt är besöket
Bokningsintervall: hur långt är besöket? Om man ska ha administrativ tid mellan besök, lägg in längre besökstid (bokningsintervall) Kapacitet: hur många mottagningar samtidigt? Nybokningsbegränsning: hur tätt inpå kan man boka sin tid? Avbokningsbegränsning: hur tätt inpå kan man avboka sin tid? Orsakskommentar: ni bestämmer om de ska ange orsak till nybokning, av eller ombokning. Åldersintervall: om begränsning i ålder för den som loggar in och bokar (ombud för barn använder barnets konto). Information till invånare vid bekräftelse: här kan det vara bra att lägga in information som som är bra för invånaren att ha inför besök tex: ”Du har nu bokat en tid för xxxx på Diabetesmottagningen barn. Tänk på att du måste avboka minst…..”.

12 Efter att ni skapat minst en tidstyp kan ni skapa schema och schemamallar.
Gå in på ”Skapa schema”. Schemamallar kan vara bra att skapa då det blir lättare för er att lägga ut schema, mindre administration i längden. Gå in på ”Skapa/ändra schemamall”.

13 Döp mallen. Ett tips är att döpa den så att det blir tydligt hur schemat är. Nedan är ett exempel på en läkarmottagning som är fm mån, tis och ons med uppehåll för fika. Detta är nu en exempelmall som finns på er mottagnings tidbok. Den går att ändra eller ta bort.

14 Lägga schema. Schemaläggning sker i två steg. Man skapar ett schema som då blir preliminärt. I nästa steg måste man godkänna att tider läggs ut. Se bild 14. Se bild vänster. Välj den mall du vill använda. Du kan här göra justeringar. Klicka på spara. Se bild nedan. Du ser då hur många tider som kommer att skapas. Bekräfta. OBS! Dessa är fortfarande preliminära.

15 När du klickar bekräfta hamnar du på ”Visa schema” och ser vilka tider som är skapade och som är möjliga att lägga ut så att de blir bokningsbara. Här kan man justera ifall det är någon avvikande dag då man inte ska ha mottagningen enligt schema. Man tar då bort den preliminära tiden genom att markera den och klicka på ”Ta bort preliminära tider”. När man ska lägga ut tiderna så att de blir bokningsbara klickar man på de tider som ska läggas ut alternativt så klickar man i rutan överst så att alla blir markerade. Klicka därefter på ”Godkänn markerade tider”. Nu är tiderna publicerade. INNAN man publicerar tider första gången måste man göra ett par inställningar under mottagningen inställningar i 1177 Vårdguidens e-tjänster, dvs i den första vyn som ni kom in till direkt efter inloggning. Gå tillbaka dit (ligger som ett öppet fönster under tidboken)

16 Första gången ni börjar använda den Fristående tidboken och ska göra bokning tillgänglig för invånare måste ni lägga in villkorstexter samt aktivera ärendetyperna för bokningen. Klicka på fliken ”Administration” uppe till höger.

17 Klicka på fliken ”Villkorstexter” och därefter på ”1. Boka tid direkt”.

18 Här ska ni vara tydliga och tala om vad som gäller kring tidsbokning hos er. Nedan ett exempel.
Till vänster ser ni instruktioner hur ni ska lägga in texten. Den måste läggas in i punktform. För att få en punkt så klickar ni på och därefter skriver ni texten. Om ni därefter vill ha en ny punkt så räcker det med att trycka ”enter”. Lägg in villkorstext för både ”1.Boka tid direkt” och ”2. Av/omboka tid direkt”.

19 Var syns villkorstexterna?
Invånaren loggar in på 1177.se och söker fram er mottagning. (exempel testmottagning till vänster) Det invånaren då får upp kallas kontaktkort. Här syns de ärendetyper som mottagningen erbjuder. När invånaren klickar på en ärendetyp kommer först villkorstexten.

20 Övrig information: I denna ruta kan ni lägga samma eller liknade information som finns på kontaktkortet på 1177.se. Dessa två kontaktkort hör alltså inte ihop. Det som läggs in under övrigt till vänster syns bara i inloggat läge. För att lägga in text under ”Övrig information” välj fliken ”Administration” och därefter klicka på ”Övrig informatin” (här behöver ni inte skriva i punktform).


Ladda ner ppt "Guide till Fristående tidbok"

Liknande presentationer


Google-annonser